In de vorige legislatuur werden meerdere subsidieovereenkomsten afgesloten voor de inzet van flatwachters in sociale hoogbouw en dit in functie van het verhogen van de leefbaarheid en het bestrijden van overlast op het openbaar domein en in en rond de gemeenschappelijke delen van de hoogbouwen in welbepaalde sites.
Volgende subsidieovereenkomsten werden afgesloten:
- Met WoninGent: Subsidieovereenkomst ‘Meer leefbaarheid door bestrijden overlast op het openbaar domein en in de gemeenschappelijke delen in de hoogbouw Nieuw Gent door inzet flatwachter voor werkingsjaren 2017 – 2019’, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19/12/2016 (2016_GR_01044).
Een eerste overeenkomst voor de inzet van een flatwachter in Nieuw Gent voor het werkingsjaar 2016 werd goedgekeurd in de gemeenteraad op 14/12/2015 (2015_GR_01059).
- Met WoninGent: Addendum bij de subsidieovereenkomst voor het project “centraal inschrijvingssysteem” voor de Gentse huisvestingsmaatschappijen omgezet naar het project ‘flatwachter Watersportbaan’ voor werkingsjaren 2018 – 2019 – 2020, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18/12/2017 (2017_GR_01141).
- Met Volkshaard: Addendum bij de subsidieovereenkomst om de financiering van materiële verhuishulp voor sociale huurders bij een gedwongen verhuis naar aanleiding van een renovatieproject of sloop voor de werkingsjaren 2016-2018 om te vormen tot de subsidiëring van een flatwachter voor de sociale hoogbouwwijk omgeving Wittekaproenenplein 2018-2020, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17/12/2018 (2018_GR_00999). Dit betreft de wijk Rabot en gezien de flatwachter ruimer werkt dan het Wittekaproenenplein, spreken we verder van de wijk Rabot.
De genoemde overeenkomsten lopen af in 2020. De subsidieovereenkomst voor de flatwachter in Nieuw Gent werd opgenomen in de lijst van voorlopige verlenging van de subsidieovereenkomsten tot 30 juni 2020 (2019_GRMW_00740).
Uit de rappotering en de evaluatie van het project met de huisvestingsmaatschappijen stellen we vast dat de flatwachter bijdraagt aan meer leefbaarheid in en rond de sociale hoogbouwsites en dat dit een meerwaarde is voor de bewoners, de huisvestingsmaatschappij en de wijkorganisaties (zie Evaluatienota subsidieovereenkomsten rond de inzet van de flatwachters in sociale hoogbouwwijken NIeuw gent, Watersportbaan en Wittekaproenenplein).
De flatwachter werkt in en rond de verschillende sociale hoogbouwen en neemt zijn rol als aanspreekpunt ten volle op. De flatwachters zijn ondertussen goed ingeburgerd bij de huisvestingsmaatschappijen, gekend bij de bewoners en werken vlot samen met de wijkpartners.
Zij melden diverse problemen van technische en sociale aard, pakken deze op of melden dit aan de bevoegde instantie. Zij werken hierdoor preventief en curatief. Zij sensibiliseren ook de huurders (en hun bezoekers) tot ‘een goeie huisvader’ zijn en tot goed nabuurschap.
De huisvestingsmaatschappijen ervaren de flatwachter als een belangrijke ondersteuning in een betere technische opvolging van de gemeenschappelijke delen, en een zeer laagdrempelige en spontane contact name met de bewoners. Door hen worden er acute en chronische problemen ontdekt, aangepakt waar mogelijk en/of doorverwezen naar de huisvestingsmaatschappij, de bevoegde instanties of de wijkpartners. Zij werken ook nauw samen met de partners in de wijk. Dit alles komt de leefbaarheid in sociale hoogbouw ongetwijfeld ten goede.
Dienst Wonen ervaart dat waar de flatwachter werkt voor meerdere huisvestingsmaatschappijen dit vlot verloopt met onderling goeie afspraken tussen de verschillende maatschappijen en tussen de flatwachter en de medewerkers van de maatschappijen.
De flatwachter is ondertussen een vaste waarde binnen sociale huisvesting. De huisvestingsmaatschappijen en de wijkpartners zijn vragende partij om de huidige flatwachters verder te behouden en de inzet van de flatwachters te verruimen naar andere sites met veel sociale huisvesting.
De inzet van de huidige 2.5 VTE flatwachters in drie wijken wordt verder gecontinueerd.
Er is budget voor 4 voltijdse flatwachters. Hiermee kunnen we in vijf wijken een flatwachter voorzien (3 voltijdse en 2 halftijdse flatwachters).
In onderling overleg met de huisvestinsgmaatschappijen en op aanbeveling van de werkgroep ‘kwalitatieve leefomgeving in sociale hoogbouw' wordt voorgesteld om de flatwachters blijvend in te zetten in Nieuw Gent, Watersportbaan en Rabot en bijkomend in te zetten in Brugse Poort en Meulestede/Muide.
Dienst Wonen stelt voor om volgende subsidieovereenkomsten voor de inzet van een flatwachter (met dezelfde opdracht) in volgende 5 sites af te sluiten:
- Met WoninGent: 1 voltijdse flatwachter voor de site Nieuw Gent en 1 voltijdse flatwachter voor de site Watersportbaan.
- Met Volkshaard: 1 halftijdse flatwachter voor de site Rabot (tussen Bargiekaai, Gasmeterlaan en Opgeëistenlaan) en 1 halftijdse flatwachter voor de site Meulestede-Muide (tussen Meulestedebrug, Voorhavenlaan en Muidepoort).
De flatwachter werkt maatschappijoverschrijdend. Dit wordt in onderling overleg tussen de betrokken maatschappijen, weliswaar binnen dezelfde site, afgesproken.
De flatwachter is een laagdrempelig aanspreekpunt voor de huurders, werkt preventief en corrigerend, meldt technische mankementen en andere vaststellingen in de gemeenschappelijke delen en de openbare ruimte en lost ze op waar mogelijk, meldt sociale problematieken aan de wijkmonitor/sociale dienst van de huisvestingsmaatschappij, HIj sensibiliseert de bewoners en maakt hen bewuster van bepaalde handelingen, zoals correct sorteren van afval, het gebruiken van de woning en de gemeenschappelijke delen en het openbaar domein als 'een goede huisvader' en stimuleert de bewoners tot goed nabuurschap. Hij verwijst huurders door naar werkingen in de wijk zoals vrijwilligerswerking, huurdersgroep, co creatie-initiatieven, … Hij ondersteunt, werkt samen of zet zelf (tijdelijke) acties/projecten gericht op meer leefbaarheid in en rond de appartementsgebouwen, als dan niet met huurders, vrijwilligers en wijkpartners op.
Deze subsidieovereenkomst met WoninGent behelst de subsidiêring van de flatwachters in de site Nieuw Gent en Watersportbaan.
Wat betreft de subsidieovereenkomst flatwachter Nieuw Gent:
Het bedrag van de voorlopige verlenging tot 30 juni 2020 dat reeds werd uitbetaald, 16 183 euro, wordt in mindering gebracht bij de vastlegging van het voorschot 2020.
Wat betreft de subsidieovereenkomst flatwachter Watersportbaan:
Er loopt een subsidieovereenkomst voor de werkingsjaren 2018, 2019 en 2020 voor de flatwachter in de Watersportbaan. Het betreft het addendum bij de subsidieovereenkomst afgesloten tussen het stadsbestuur van Gent en WoninGent voor het project ‘centraal inschrijvingssysteem’ voor de Gentse huisvestingsmaatschappijen, omgezet naar het project ‘flatwachter Watersportbaan voor de werkingsjaren 2018, 2019 en 2020, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2017 (2017_GR_01141). Het betreft een subsidiebedrag van 100 000 euro, wat ontoereikend blijkt voor de drie werkingsjaren. Voor de jaren 2018 en 2019 werd reeds 65 247.47 euro verantwoord. Voor het werkingsjaar 2020 is er dus nog een subsidiebedrag van 34 752.53 euro ter beschikking. Dit bedrag is ontoereikend voor het werkingsjaar 2020. Bovenstaande bijkomende financiering kan voor het werkingsjaar 2020 maar aangesproken worden na uitputting van de middelen voorzien in de subsidieovereenkomst goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2017.
Dienst* | Wonen | ||
Budgetplaats | 35402000 | ||
Categorie* | 64910000 | ||
Subsidiecode | |||
2020 | 33540 | ||
2021 | 88.558 | ||
2022 | 94.343 | ||
2023 | 9.457 | ||
2024 | |||
2025 | |||
Later | |||
Totaal | 225898 |
Dienst* | |||
Budgetplaats | |||
Categorie* | |||
Subsidiecode | |||
2020 | |||
2021 | |||
2022 | |||
2023 | |||
2024 | |||
2025 | |||
Later | |||
Totaal | 0 |
Niet van toepassing