Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77.
De vergrijzing en de wens van ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven, maakt dat zij steeds vaker en langer aan het verkeer deelnemen. Zich vlot en veilig verplaatsen is een basisbehoefte en belangrijk om deel te nemen aan het openbare leven, van diensten en voorzieningen gebruik te maken, andere mensen te ontmoeten, enzovoort.
Ouderen - vooral fietsers en voetgangers- zijn vaak kwetsbaarder in het verkeer. Dit blijkt ook uit de cijfers van VIAS, het Belgisch expertisecentrum rond verbetering van verkeersveiligheid. Daarnaast hebben ze een groter risico om geconfronteerd te worden met een of andere vorm van vervoersarmoede. We spreken van vervoersarmoede wanneer iemand om een bepaalde reden ergens niet geraakt en daardoor van bepaalde aspecten van het maatschappelijk leven wordt uitgesloten. Het is een combinatie van gebrekkige bereikbaarheden én beperkte persoonlijke mogelijkheden of vaardigheden.
Stad Gent zet al in op vervoer voor ouderen. De lokale dienstencentra bieden vrijwilligersvervoer aan naar het dienstencentrum voor minder mobiele ouderen uit de wijk. In de woonzorgcentra en in sommige lokale dienstencentra staan duofietsen en/of rolstoelfietsen ter beschikking van bezoekers, bewoners en/of cliënten. En in een aantal lokale dienstencentra wordt geëxperimenteerd met een boodschappenbus. Er worden ook regelmatig infosessies georganiseerd over autodelen.
Stad Gent wil duurzame verplaatsingen stimuleren. Er zijn echter heel wat drempels voor ouderen. Het sociale aspect van het gewenste mobiliteitsbeleid vraagt om extra aandacht.
Met het proefproject Trivelo testen we samen met vzw Passievrucht een nieuw concept uit, namelijk een fietstaxidienst voor minder mobiele ouderen. Vrijwilligers halen in een triofiets buurtbewoners thuis op om hen naar LDC De Thuishaven of naar de winkel, de kapper,... te voeren en terug. De initiatiefnemers willen zo sociaal vervoer voor ouderen aanbieden en hen weer laten genieten van de ervaring van het fietsen. Tegelijk wil deze dienstverlening iets doen aan de vereenzaming bij veel ouderen. Wie minder mobiel is, komt sowieso al minder buiten.
De vrijwilligers die de fiets besturen, zijn een mix van Gentenaars en nieuwkomers. Op deze manier bevordert het project ook de integratie van nieuwkomers.
Hiertoe werd een subsidieovereenkomst 'ProefprojectTriVelo' - werkingsjaar 2021 opgemaakt, te sluiten met Passievrucht vzw, Zilverenberg 5, 9000 Gent.
Huidige overeenkomst gaat in op 01/04/2021 en eindigt op 30/06/2021.
Dienst* | Regie en Regio |
Budgetplaats | R00100000 |
Categorie* | 6491000 |
Subsidiecode | NIET RELEVANT |
2021 | € 2.000 |
Totaal | € 2.000 |