De Vlaamse Vervoermaatschappij Lijn en AWV investeren in KAR-technologie om de doorstroming van trams in Vlaanderen te verbeteren. Korte afstandsradio (KAR) wordt gebruikt tussen het voertuig en het kruispunt om de verkeerslichten te beïnvloeden ten voordele van het openbaar vervoer.
Aan lokale overheden wordt gevraagd mee te werken om ook op de stedelijke kruispunten de KAR-technologie te kunnen inzetten om de doorstroming van de tram te kunnen verbeteren.
Het tracé van tramlijnen 2 en 4 tussen Zwijnaarde/UZ en R40 ter hoogte van de Bernard Spaelaan werd geselecteerd als pilootcorridor.
Stad Gent wenst dit project mee te ondersteunen en ook op de stedelijke kruispunten deze pilootcorridor KAR te implementeren om zo samen met De Lijn te kunnen werken aan een betere doorstroming op deze kruispunten.
De wederzijdse engagementen om van deze pilootcorridor een succes te maken worden in deze samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, Motstraat 20, 2800 Mechelen, beschreven.
Dienst* | TDW | BMO |
Budgetplaats | 349132400 | 342820000 |
Categorie* | I (2250000) | E (6142000) |
2021 | 18.000,00 EUR | 10.000,00 EUR |
Totaal | 18.000,00 EUR | 10.000,00 EUR |
Keurt goed de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, Motstraat 20, 2800 Mechelen, betreffende de uitrol van de pilootcorridor van het KAR-systeem voor trams en tramlijnen in de stad Gent en toetreding tot de aankoopcentrale.