In de Varendrieskouter (Drongen) werd recentelijk de regel doorgevoerd dat er deels op de rijweg moet geparkeerd worden en deels op de stroken die voor de huizen van de aanpalende woningen liggen. Deze laatste stroken zijn eigendom van de Stad Gent.
Sommige van die stroken werden al vroeger door de aangelanden verhard, andere liggen nog gewoon in gras. De Stad Gent komt blijkbaar niet tussen in de kosten van de verharding. De stroken die nog in gras liggen, dreigen aldus stuk gereden te worden en bij regenval te veranderen in een modderpoel. Niet alle aangelanden hebben de intentie en/of de financiële mogelijkheden om de strook grond die voor hun huis ligt te verharden.
Is de schepen op de hoogte van deze problematiek?
Welke maatregelen worden genomen om tegemoet te komen aan de kosten die de aangelanden eventueel maken?
Moedigt de Stad Gent het plaatsen van bijvoorbeeld grasdallen op de een of andere manier aan? Deze grasdallen zijn immers waterdoorlatend.
Is de Stad Gent bereid om zelf voor de nodige verharding te zorgen?
Het is zo dat er binnen de bebouwde kom geparkeerd moet worden op de gelijkgrondse berm. Als de gelijkgrondse berm niet breed genoeg is dan mag het gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan. Deze regels zijn ook opgenomen in artikel 23 van de wegcode. Dat u wellicht wel kent.
De bestaande situatie is met andere woorden niet gewijzigd. We hebben enkel belijning aangebracht om parkeren op de – volgend jaar aan te brengen - fietssuggestiestroken te voorkomen.
Het is zo dat de stad zelf het openbaar domein beheert en aangelanden niet eens het recht hebben om het openbaar domein zomaar te verharden. Ik begrijp dus eigenlijk niet waarom u die vraag stelt. De Stad Gent komt dus zeker niet tussen voor de kosten die de aangelanden eventueel maken.
Het is zelfs niet toegelaten.
Naar mijn mening, en de mening van vele experts, moeten we stoppen om lichtzinning bijkomende verharding aan te brengen. In Vlaanderen was in 2015 reeds 16 % verhard. In een stedelijk gebied als Gent bedroeg de verharding 36%.
Soms is verharding nodig en kan je niet anders. Maar voor deze stroken is dit overbodig (bekeken op Streetview: In de Varendrieskouter tussen de kruisingen met Bollewerkstraat, staat 1 auto geparkeerd op grindstrook 500 m lengte).
De stad zal het plaatsen van bijkomende verharding of grasdallen zeker niet aanmoedigen: