De Nieuwe Gemeentewet, artikel 135, § 2;
De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
De Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, artikel 17.
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 119.
Op 8 oktober 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de indiening van het aanvraagdossier “Gent toeristisch centrum” bij de Minister van Middenstand goed, dit in uitvoering van artikel 17 van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening (‘wet openingsuren’). Wanneer de erkenning in werking treedt krijgen de lokale Gentse kleinhandelaars meer flexibiliteit om hun openingsdagen- en uren te kiezen en wordt de positie van Gent als bruisende winkel - , werk- en woonstad versterkt.
Een erkenning als toeristisch centrum in het kader van voormelde wet heeft immers tot gevolg dat de handelaars in kwestie niet meer onderworpen zijn aan de wettelijk bepaalde sluitingsuren en sluitingsdag. Tegelijkertijd voorziet de wetgever dat de lokale besturen via een gemeentelijk reglement zelf de sluitingsuren en eventuele afwijkingen hierop kunnen vastleggen, waarbij elke overtreding gesanctioneerd wordt overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Op die manier kan de gemeentelijke overheid een duidelijke beleid voeren t.a.v. de kleinhandelaars, zonder de moeilijkheden die hierdoor zouden kunnen ontstaan uit het oog te verliezen.
Het wegvallen van de sluitingsuren zonder meer zou er immers toe kunnen leiden dat nacht- en belwinkels, die onderworpen zijn aan de bepalingen van de Politieverordening betreffende de vestiging en de openingsuren van nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie, kunnen afzien van de in voormelde verordening voorziene vestigingsvergunning en sluitingsuren, eenvoudigweg door het bordje ‘nachtwinkel’ weg te halen. Het beleid ten aanzien van nachtwinkels zou hierdoor erg bemoeilijkt worden in het toeristisch centrum, waardoor het risico op verstoring van de openbare orde, met inbegrip van de openbare rust vergroot. Bovendien willen we als Stad niet het signaal geven dat we de deuren opzetten voor een 7/7 economie in onze retail. We blijven waken over de work-life-balance van werknemers in een sector die reeds veel flexibiliteit vraagt van zijn personeel.
Om deze problematiek te verhelpen bepaalt artikel 17, lid 2 en 3 van de wet openingsuren dat steden die geheel of gedeeltelijk erkend zijn als toeristisch centrum via een gemeentelijk reglement beperkingen kunnen opleggen aan de openingsuren van handelszaken. De sluitingsuren situeren zich dan verplicht voor 5u en na 20u (21u op vrijdagen en de werkdagen voor een wettelijke feestdag) en gelden zonder onderscheid voor alle bedoelde vestigingen binnen het toeristisch centrum. Tegelijkertijd blijven de bepalingen die specifiek van toepassing zijn op nachtwinkels onverminderd gelden.
Voorliggend politiereglement voorziet in de vrijblijvende mogelijkheid voor de eigenaar of uitbater van een kleinhandelszaak om zijn winkel elke dag open te houden van 5u tot 22u. Dit is een aanzienlijke uitbreiding die deels ook geïnspireerd is op de reglementaire bepalingen rond nachtlawaai, dit naar analogie met de overwegingen in andere steden en gemeenten en na input van de lokale politie.
Naast de verplichte sluitingsuren, wordt de mogelijkheid voorzien om éénmalige, herhaaldelijke of periodieke uitzonderingen op deze sluitingsuren toe te laten, zoals voor nachtelijke releases van boeken, films, games, elektronica, etc en voor evenementen zoals de Gentse Feesten. Hiertoe beslist het college van burgemeester en schepenen op individuele of algemene wijze op basis van een gemotiveerde aanvraag door een uitbater, een vereniging van kleinhandelszaken of op eigen initiatief.
Een gemeentelijk reglement dat, zoals gesteld, wordt gehandhaafd door middel van GAS heeft het voordeel dat er veel korter op de bal kan worden gespeeld en de lokale overheid zelf een stok achter de deur heeft ingeval de implementatie van de nieuwe regels niet verloopt zoals gewenst. Overtredingen kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve sanctie van maximaal € 350 voor meerderjarigen en maximaal € 175 voor minderjarige overtreders. Wanneer de inbreuken tevens een verstoring van de openbare orde teweegbrengen staat het de burgemeester vrij om bijkomende bestuurlijke maatregelen te nemen.
De inwerkingtreding van het reglement is voorzien op het moment dat de erkenning als toeristisch centrum definitief is, zijnde 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Er wordt tevens voorzien in een jaarlijkse evaluatie van dit reglement.
Voormeld reglement werd voorgelegd aan de Jeugdraad conform artikel 4 § 5 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De Jeugdraad gaf aan pro forma positief advies te verlenen in deze aangezien de voorgestelde wijzigingen geen specifieke impact hebben op minderjarigen.
Keurt goed het Politiereglement betreffende de sluitingsuren van kleinhandelszaken, dat als nieuw hoofdstuk 21 aan de codex politiereglement Stad Gent gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie zal worden toegevoegd.
Keurt goed de inwerkingtreding van het politiereglement op de tiende dag na de bekendmaking in het Belgisch Staatblad van de erkenning van Gent als toeristisch centrum conform de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.
Neemt kennis van het positief advies van de Jeugdraad van 19 november 2021