In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals het opstarten van de aanvraag tot omgevingsvergunning, verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
De bestaande steiger is gelegen aan de Bijlokekaai grenzend aan de Bijlokesite. De doelstelling van dit project is om de steiger integraal toegankelijk te maken.
Staat van de wegenis volgens WIS
Niet van toepassing
Data IKZ-vergaderingen
17/11/2016 (ter info)
13/12/2018 (concept)
09/01/2020 (concept)
29/06/2020 - directeursoverleg
17/08/2020 - ontwerpkamer
09/11/2020 - directeursoverleg
01/04/2021 (voorontwerp)
Consultatie van de bevolking
Niet van toepassing
Beschrijving uit te voeren werken
Het gebruik van een lift om de steiger integraal toegankelijk te maken werd niet weerhouden gezien onder andere de problematiek rond onderhoud, herstel en vandalisme en inpassing in de beschermde bomenrij. Voor bediening van de lift dient er ook elektriciteit aangelegd te worden in de wortelzone van de beschermde bomenrij.
Er werd beslist om de toegangshelling te starten tussen de beschermde bomenrij en niet grenzend aan de bestaande fietsonderdoorgang gezien het conflict tussen voetgangers en fietsers ter hoogte van deze zone. De toegangshelling zal starten tussen de 6e en 7e boom vanaf de Godshuizenlaan en loopt over het water tegen het bestaande talud naar de steiger toe.
Het hellingspercentage bedraagt 6,25% met tussenbordessen. De helling heeft een breedte van 1,8 m. Dit is de noodzakelijke breedte om twee rolstoelen te laten kruisen.
Aan de taludzijde wordt een opstaande boord van 30 cm (b) op 40 cm (h) voorzien. Aan de waterzijde wordt een leuning voorzien met houten handgrepen op twee hoogtes (90 cm en 120 cm). De bestaande leuning op de steiger wordt verwijderd en vervangen. De leuningen zullen uitgevoerd worden volgens de nieuwe huisstijl (in opmaak) in RAL6003. In functie van valbeveiliging wordt voorgesteld om netten te gebruiken op de leuningen van de toegangshelling.
De bestaande betonnen steiger zal bekleed worden met hout. De toegangshelling zal bestaan uit een waterdichting van epoxyhars ingestrooid met granulaten die de kleur van uitgewassen beton benaderen.
Het project heeft geen invloed op de parkeerplaatsen. Het parkeersaldo blijft behouden. Het bestaande zebrapad ter hoogte van de bestaande trap wordt verwijderd. Ter hoogte van de toegangshelling wordt een nieuw zebrapad geplaatst.
Verhardingsbalans
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand | Verschil | ||
Verharding | 175,45 m² | 28% | 198,48 m² | 32% | +4% |
Halfverharding | 93,77 m² | 15% | 77,80 m² | 12% | -3% |
Groen | 356,52 m² | 57% | 350,85 m² | 56% | -1% |
Ter hoogte van de start van de helling zal plaatselijk een betonverharding aanbracht worden. De halfverharding grenzend aan de betonverharding zal hersteld worden. Er zal ook onthard worden. De betontegelverharding tussen de 3e en 5e boom vanaf de Godshuizenlaan tot aan de fietsonderdoorgang zal verwijderd worden. Het voetpad aan de waterlijn blijft behouden.
Ter hoogte van de bestaande trap zal de betontegelverharding verwijderd worden en plaatselijk vervangen worden door halfverharding.
Ter hoogte van de start van de helling zal plaatselijk een betonverharding aanbracht worden. De halfverharding grenzend aan de betonverharding zal hersteld worden. Er zal ook onthard worden. De betontegelverharding tussen de 3e en 5e boom vanaf de Godshuizenlaan tot aan de fietsonderdoorgang zal verwijderd worden. Het voetpad aan de waterlijn blijft behouden. Ter hoogte van de bestaande trap zal de betontegelverharding verwijderd worden en plaatselijk vervangen worden door halfverharding.
Raming
De werken worden geraamd op 139.070,00 euro (excl. btw)
Voor de gevolgkosten worden volgende jaarlijkse bedragen in rekening gebracht
| Toename openbaar domein | Specifieke elementen/projecten |
DWBW (grijs) | 219,95 m² x 2,40 euro btwi = 527,88 euro | 0 euro btwi |
GD (groen) | - | 0 euro btwi |
Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen zal de omgevingsvergunningsaanvraag door de projectleider worden ingediend op het omgevingsloket namens de stad Gent, conform het subdelegatiebesluit van 30 maart 2017.
Er is geen archeologisch traject nodig gezien de beperkte ingrepen in de bodem
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen met betrekking tot het integraal toegankelijk maken van de steiger te hoogte van de Bijlokekaai (STAM) te Gent, zodat de omgevingsvergunning kan worden aangevraagd.