In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals het opstarten van de aanvraag tot omgevingsvergunning, verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
De straat wordt integraal heraangelegd. De huidige betonrijweg is sterk aan het degraderen en de naastgelegen halfverharde zone waar vrij wordt geparkeerd zal mee heraangelegd worden. Ook de riolering moet vernieuwd worden.
Staat van de wegenis volgens WIS:
De rijweg is voornamelijk van kwaliteitsklasse C2.
De voetpaden zijn voornamelijk een mengeling van kwaliteitsklasse C1 en C2.
Fietspad is kwaliteitsklasse B
Data IKZ-vergaderingen
19/01/2012 (adviesvraag)
1/12/2016 (voorontwerp)
20/04/2017 (terugkoppeling infomoment)
22/03/2018 (voorontwerp)
Consultatie van de bevolking
07/03/2017: infomoment voor Cliviastraat, Narcisstraat, Cyclamenstraat & Hippoliet Van Peenestraat.
In het oorspronkelijke wegenisconcept was de Hippoliet Van Peenestraat als één recht stuk woonerf ingetekend. Op vraag van bewoners (vrees voor overdreven snelheid) werden 4 asverschuivingen en 2 verkeerskussens voorzien in het woonerf.
Beschrijving uit te voeren werken
Het projectgebied van de heraanleg Hippoliet Van Peenestraat start vanaf de Petrus de Broestraat tot aan de Mimosastraat. Daarbij worden de aansluitingen op deze 2 aanliggende straten ook uitgevoerd. Het naastliggende fietspad wordt ook meegenomen in de heraanleg: aan de Mimosastraat zal de aansluiting met het fietspad ook aangepakt worden. Aan de zijde van de Petrus de Broestraat wordt omwille van de rioleringswerken de geasfalteerde rijweg mee in de projectzone opgenomen.
De Hippoliet Van Peenstraat ligt binnen de bebouwde kom en heeft zoals alle omliggende straten het verkeersjuridisch statuut van een zone 50. Bij de heraanleg zal ze als een woonerf ingericht worden.
De huidige rijrichting van de Van Peenestraat is een enkele rijrichtingsstraat komende van de Petrus De Broestraat richting de Mimosastraat. Aangelanden mogen de straat in 2 richtingen gebruiken (aan de Mimosastraat staat het C1-verbodsbord met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’). Bij de omvorming naar woonerf blijft deze configuratie van rijrichtingen behouden.
De Hippoliet Van Peenstraat heeft momenteel een sterk versteende aanleg. De rijweg bestaat uit betonplaten van 3m breed, de naastgelegen berm is een halfverharde strook in steenslag en wordt gebruikt om vrij op te parkeren, dit gebeurt wanordelijk. Er zijn momenteel geen bomen of andere groenvoorziening aanwezig in de zone van openbare wegenis direct palend aan de woningen.
Bij de heraanleg als woonerf wordt de verharding heraangelegd in grijze betonstraatstenen van het dubbelklinkerformaat. Het vrije parkeren wordt in het nieuwe ontwerp gebundeld in stroken met dwarsparkeren aan de zijde van het Westerringspoor (kant fietspad). Waar de woningen geen voortuin hebben (en met hun voorgevel op de perceelsgrens staan) plaatsen we aan beide zijden van de wegenis langsparkeervakken. Hierdoor ontstaan 4 asverschuivingen in de straat en ook plaatselijke insnoeringen (tot 4m) waardoor het verkeer wordt gedwongen de snelheid aan te passen aan het woonerf.
De langsparkeerplaatsen in het woonerf worden voorzien in kasseien en zijn afgelijnd met verzonken betonnen kantstroken en een kleine parkeertegel in de hoek.
De dwarsparkeervakken en langsparkeervakken zijde Westerringspoor/fietspad zullen uitgewerkt worden in betongrasdallen. Een opstaande boordsteen zal verhinderen dat er op het vrijliggend fietspad zal geparkeerd worden. Er is nog een groenstrook van 1,30m à 1,80m tussen parkeerstrook en fietspad. Aangezien deze straat gelegen is langs een groenklimaatsas komt er, in overeenstemming met de visienota Groenklimaatassen, ter hoogte van de dwarsparkeervakken in deze strook een haag van 1,5 m hoog. Deze haag zal zorgen voor visueel-ruimtelijke afscheiding van de straat/parkeerstroken met de groene ruimte langs de groenklimaatas. Er zullen ook op 2 plaatsen in de straat rijbaankussens voorzien worden.
De volledige wegenis watert af richting fietspad waar er in de tussenliggende groenzone verschillende wadi’s zullen geplaatst worden. Er zijn openingen tussen de trottoirbanden gelaten waardoor het overtollige water (welke niet infiltreert in de grasbetontegels) naar de wadi kan stromen. Alle wadi’s worden voorzien van een overloop-kolk.
Om de 5 parkeerplaatsen wordt een groenvak met boom voorzien (in totaal 12 extra bomen in de straat).
Het huidig fietspad zal op dezelfde plek heraangelegd worden op een breedte van 3,70m. De aansluiting op de Mimosastraat wordt ook meegenomen in de heraanleg zodat de oversteekbeweging naadloos wordt uitgewerkt en de fietsers hier ook in voorrang komen. Er zal een plateau voorzien worden aan de Mimosastraat om dit mogelijk te maken (hierdoor verdwijnt 1 parkeerplaats langsheen de Mimosastraat). De bestaande middeneilandjes op het fietspad met groen en haagmassief worden weggewerkt.
Er zijn momenteel geen fietsenstallingen aanwezig in de Hippoliet Van Peenestraat, bij de heraanleg voorzien wij 4 fietsenstallingen type Gent die in totaal plaats bieden aan 20 fietsen. Deze fietsenstallingen worden verspreid ingeplant in de straat (kant Mimosastraat voorzien we wel 2 gekoppelde stallingen).
Verhardingsbalans:
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand |
Verharding | 2.430 m² | 2.753 m² |
Halfverharding | 890 m² | 504 m² |
Groen / Onverhard | 843 m² | 841 m² |
TOTAAL | 4.164 m² | 4.164 m² |
Er is geen ontharding in dit project, dit komt door het aanleggen van gebundelde haakse parkeerplekken tussen wegenis en fietspad. In bestaande, huidige toestand is dit een ongedefinieerde strook grindverharding en grasberm.
Parkeerbalans:
Parkeerbalans auto’s
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand |
Hippoliet Van Peenestraat | 34 | 47 |
Mimosastraat | 1 | 0 |
SOM | 35 | 47 |
Fietsparkeerplaatsen:
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand |
Hippoliet Van Peenestraat | 0 | 20 (4 stallingen) |
Motivering parkeerbalans:
Farys/TMVW zal de riolering integraal vernieuwen. Er wordt een gescheiden rioleringssysteem voorzien.
Raming:
Volgens de huidige regelgeving zijn de werken NIET vrijgesteld van vergunning.
Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen zal de omgevingsvergunningsaanvraag door de projectleider worden ingediend op het omgevingsloket namens de stad Gent, conform het subdelegatiebesluit van 30 maart 2017.
Geen uitspraak gezien de projectzone geen officieel erfgoedstatuut in zich draagt.
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen met betrekking tot de integrale heraanleg van de Hippoliet Van Peenestraat te Mariakerke, zodat de omgevingsvergunning kan worden aangevraagd.