De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt, is het aanbrengen van het voorrangsbord B1 om op de volledige as van de Volderstraat - Henegouwenstraat overal dezelfde voorrangsregels te hebben, namelijk de fietsstraat heeft voorrang op de zijstraten. En ook het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4 of M3/M5) naar respectievelijk M12/M18. Speedpedelecs en bromfietsen klasse A worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M12 en M18, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse B worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.
Bij collegebesluit van 28 mei 2020 werd het doorlopend trottoir omgevormd vanaf het kruispunt met de Brabantdam tot huisnummer 32 tot woonerf en de laad- en loszone ter hoogte van huisnummers 35 en 34-38 verwijderd. Dit om te voorkomen dat in deze laad- en loszone nog steeds hogere voertuigen geparkeerd worden en zo het zicht belemmeren.
Bij collegebesluit van 17 augustus 2017 werd de volgende maatregel ingevoerd. Het bestaande parkeerverbod, dat in het kader van zichtbaarheid werd geplaatst ter hoogte van huisnummers 32 en 30-30A, werd onvoldoende nageleefd. Hierdoor werd gekozen voor een regeling waar enkel personenwagens hier mogen parkeren, opdat de hogere voertuigen het zicht niet meer belemmeren. Gezien de hoge parkeerdruk zullen lage voertuigen deze zone frequent gebruiken.
Bij collegebesluit van 18 mei 2017 werd, als compensatiemaatregel voor de parkeerplaatsen die verdwijnen in de Gouvernementstraat bij de heraanleg van de Brabantdam, op het François Laurentplein twee extra parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht.
Bij collegebesluit van 16 januari 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als compensatiemaatregel voor de parkeerplaatsen die verdwijnen bij de uitbreiding van het autovrij gebied worden op het François Laurentplein twee parkeerplaatsen voor autodelen ingericht.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gouvernementstraat, goedgekeurd in zitting van 28 mei 2020, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.