De Raad voor maatschappelijk welzijn van 23.04.2019 keurde een kader goed van subsidieoproepen voor werkvloeren die kwetsbare cliënten van OCMW Gent begeleiden. Dit kader voorziet in de subsidiëring van technisch begeleiders. Op deze manier beschikt de Dienst Werk en Activering over een buffer van goed begeleide werkvloeren.
Het Vast Bureau van 29.08.2019 keurde de resultaten van deze subsidieoproepen goed. Eén van de weerhouden gesubsidieerde werkvloeren is Groep Intro Maatwerk vzw, met maatschappelijke zetel te Charles Parentestraat 6, 1070 Brussel. Deze werkvloer kreeg met ingang van 1.01.2020 een subsidie voor 1 vte technisch begeleider toegewezen, en dit voor hun werking 'bestrating'. De subsidielooptijd is tot en met 31.12.2022.
Voor het werkingsjaar 2021 werd de subsidie voor Groep Intro vzw verminderd van 1 VTE technisch begeleider naar 0.66 VTE wat meer in de lijn ligt met het aantal toeleidingen van doelgroepmedewerkers door de Dienst Werk en Activering naar het specifieke functieprofiel van bestrater. Dit werd goedgekeurd in de Raad voor maatschappelijk welzijn van 14.12.2020. Er werd wel de optie opengehouden om dit eventueel in 2022 terug te zetten naar de oorspronkelijke subsidie van 1 VTE technisch begeleider, afhankelijk van het aantal tewerkgestelde doelgroepmedewerkers. In overleg met Groep Intro wordt echter de aangepaste regeling van 0,66 VTE technisch begeleider in 2022 aangehouden. Een gemiddelde bezetting van 4 VTE doelgroepmedewerkers (in plaats van 6 ingeval van 1 VTE technisch begeleider) is realistischer voor het specifieke profiel van bestrater dat in het subsidiedossier is opgenomen. In het addendum dat met Groep intro vzw op 14.12.2020 werd afgesloten was de mogelijkheid voorzien om de subsidie voor 0.66 VTE technisch begeleider stilzwijgend te verlengen in 2022 indien er onvoldoende toeleiding van doelgroepmedewerkers is om terug te schakelen naar 1 VTE technisch begeleider.
Zoals in 2021 stelt de Dienst Werk en Activering voor om ook in 2022 de vrijgekomen subsidie van 0.33 VTE technisch begeleider verder toe te wijzen aan de vzw Open Plaats, met zetel te Haspelstraat 49, 9000 Gent. De bezetting van doelgroepmedewerkers toegeleid door de Dienst Werk en Activering op deze werkvloer zit immers boven de vereiste norm van het subsidiedossier (de effectieve bezetting in november 2021 bedroeg 29,5 VTE, en de vereiste norm vanaf 2022 is 23 VTE doelgroepmedewerkers, rekening houdend met de 0.33 VTE extra subsidie). Zo behoudt de vzw Open Plaats in 2022 een subsidie voor in totaal 3,83 VTE technisch begeleiders. De vzw Open Plaats vraagt deze extra 0.33 VTE middelen om de ondersteuning en begeleiding blijvend kwaliteitsvol te kunnen aanbieden aangezien het vooral zwakke cliëntprofielen zijn die naar hen toegeleid worden.
De toeleiding van doelgroepmedewerkers door de Dienst Werk en Activering naar Groep intro Maatwerk vzw dekt niet de subsidie voor 1 VTE technisch begeleider. Terwijl de toeleiding van doelgroepmedewerkers naar de vzw Open Plaats hoger is dan de vereiste subsidienorm.
Dienst* | Dienst Werk en Activering | Dienst Werk en Activering |
Budgetplaats | D38120000 | D38120000 |
Categorie* | uitgaande subsidie | Uitgaande subsidie |
Subsidiecode | NVT | NVT |
2022 | - 16.200,43 | + 16.200,43 |
Totaal | - 16.200,43 | + 16.200,43 |
Keurt goed het addendum bij de subsidieovereenkomst 2020 - 2022 tussen OCMW Gent en vzw Open Plaats met maatschappelijke zetel te Haspelstraat 49, 9000 Gent, voor het project Activerende werkvloer voor het werkingsjaar 2022.
Neemt kennis van de rapportering over het 4de kwartaal van 2021 m.b.t. overheidsopdrachten dagelijks bestuur, zoals gevoegd in bijlage.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2022 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/do/agenda/view?id=9880).
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2022.
De overeenkomst met Farys voor het afnemen van stalen in het kader van het legionellapreventiebeleid loopt tot december 2021.
Dit contract verliep zeer correct en door de nabijheid van Farys (voorheen TMVW) kon snel ingespeeld worden op dringende issues. Bovendien kent Farys de structuur van de Stad Gent en het OCMW Gent en heeft zij voldoende faciliteiten om alle vragen snel te beantwoorden. Zo maakt de Stad Gent en OCMW Gent al gebruik van de diensten van Farys voor het uitvoeren van legionella-analyses. Na marktanalyse waarbij gebleken is dat de aangeboden diensten van Farys marktconform zijn, is de Dienst Aankoop in samenspraak met de Juridische Dienst overeengekomen om de samenwerkingsovereenkomst met Farys opnieuw aan te vangen voor een periode van 6 jaar - opzegtermijn van 6 maand. Dit aan dezelfde voorwaarden als de huidige samenwerkingsovereenkomst.
Onder het label "AquaDomo" biedt de drinkwatermaatschappij Farys/TMVW een volledig dienstenpakket aan om te voldoen aan de eisen van het Legionellabesluit. De Stad Gent kan deze dienstenopdracht betreffende legionellapreventie rechtstreeks toewijzen aan FARYS|TMVW zonder de overheidsopdrachtenwetgeving toe te passen en meerdere potentiële dienstverleners te raadplegen, daar waar de overheidsopdrachtenwetgeving in principe ook speelt tussen aanbestedende overheden, op grond van de door het Hof van Justitie ontwikkelde "inhouse-doctrine".
Op basis hiervan kan een aanbestedende overheid bepaalde taken om budgettaire en/of beheerskundige redenen toevertrouwen aan een met haar verbonden afzonderlijke rechtspersoon voor zover zij (1) daarop toezicht uitoefent zoals op haar eigen diensten en (2) als laatstgenoemde rechtspersoon tegelijkertijd het merendeel van zijn werkzaamheden verricht ten behoeve van de overheid/overheden die hem beheersen. Deze voorwaarden kunnen in de relatie tussen de Stad Gent en FARYS|TMVW geacht worden te zijn voldaan. Dit werd zo toegepast voor het contract zoals goedgekeurd op 23/03/2020 in besluit 2020_GR_00255 dat eind december 2021 afloopt.
Door de nauwe band van Farys met de Stad Gent, de correcte en vlotte samenwerking in het verleden en de expertise van Farys en de marktconforme voorwaarden na marktonderzoek, wensen wij het contract zoals voorligt aan te gaan met Farys.
Dienst* | Stad Gent - FM Thema | Stad Gent - FM Onderwijs | OCMW Gent - FM Welzijn |
Budgetplaats | xxxxxxxxx | xxxxxxxxx | xxxxxxxxx |
Categorie* | E | E | E |
2022 | 32.293,35 | 40.408,35 | 37.784,83 |
2023 | 31.293,33 | 39.108,33 | 32.784,83 |
2024 | 31.293,33 | 39.108,33 | 32.784,83 |
2025 | 31.293,33 | 39.108,33 | 32.784,83 |
2026 | 31.293,33 | 39.108,33 | 32.784,83 |
2027 | 31.293,33 | 39.108,33 | 32.784,85 |
Totaal | 188.760,00 | 235.950 | 201.709,00 |
Keurt goed de samenwerkingsovereenkomst met TMVW ov, Stropstraat 1, 9000 Gent voor een contract met TMVW voor het afnemen van legionellastalen voor een periode van 6 jaar zoals gevoegd in bijlage dd 03/01/2022 (SLS/2021/076). Aanvang hiervan voorzien januari 2022.
Ten gevolge van de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming op 25 mei 2018 hebben de Vlaamse en federale wetgever wijzigingen aangebracht aan de manier waarop persoonsgegevens uitgewisseld kunnen worden tussen verschillende organisaties.
Er wordt voorzien in een systeem van protocollen, die de voorwaarden en modaliteiten van de uitwisseling bepalen tussen Stad Gent en/of OCMW Gent enerzijds en andere organisaties, waaronder Vlaamse en federale instanties, anderzijds.
Er wordt daarnaast voorzien in een systeem van overeenkomsten, die de voorwaarden en modaliteiten bepalen bij de doorgifte van persoonsgegevens door de verwerkingsverantwoordelijke (Stad en/of OCMW Gent) aan de verwerker (externe organisatie die binnen een bepaalde opdracht persoonsgegevens verwerkt), en bij de doorgifte van persoonsgegevens tussen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
De gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn hebben met het besluit 2019_GRMW_00120 - Kader voor de uitwisseling van persoonsgegevens, en delegatie aan het college en het vast bureau – Goedkeuring en met het besluit 2019_GRMW_00617 - Kader voor de samenwerking met verwerkers en andere verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van persoonsgegevens. - Goedkeuring het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau de bevoegdheid verleend om binnen het goedgekeurde kader over te gaan tot het sluiten van concrete overeenkomsten en protocollen voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen Stad Gent en OCMW Gent onderling en van Stad en/of OCMW Gent met andere organisaties.
Hierbij werd afgesproken om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn periodiek ter kennisgeving een overzicht van de gesloten protocollen en gesloten overeenkomsten met verwerkers en andere verwerkingsverantwoordelijken te bezorgen.
Om op de hoogte te zijn van de verschillende uitwisselingen van persoonsgegevens waar diensten van Stad en OCMW Gent toe hebben besloten, wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn het overzicht ter kennis gebracht van de protocollen en overeenkomsten gesloten in de periode van 25.02.19 tot en met 31.12.21, namelijk vanaf de goedkeuring van het het kader tot en met het einde van het afgelopen jaar.
Neemt kennis van het overzicht van afgesloten protocollen en overeenkomsten in de periode 25.02.19 - 31.12.21 voor de uitwisseling van persoonsgegevens van Stad en/of OCMW Gent met andere organisaties.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77
De huidige 3 werkwijzen m.b.t. het ten laste nemen van energieschulden werd goedgekeurd op het bijzonder comité voor de sociale dienst-AZ van 22/01/2008, punt E1+.
Hierbij vragen we goedkeuring voor het invoeren van een nieuwe methodiek, namelijk een vierde werkwijze om vanuit de Sociale Dienst energieschulden van aanvragers ten laste te nemen.
Bestrijden van energie-armoede vraagt een integrale aanpak: een goede operationele werking, een preventief luik, een methodische begeleiding en een financiële ondersteuning.
Wat de financiële ondersteuning betreft, zijn er (sinds 2008) binnen het huidige kader van de reguliere werking, drie mogelijke werkwijzen om een energieschuld bij een cliënt ten laste te nemen. Welke van de drie werkwijzen de maatschappelijk werker gebruikt, hangt af van de concrete cliëntsituatie. We baseren ons hiervoor op een aantal vragen als leidraad in het sociaal onderzoek (wat is de aard en de oorzaak van de energieschuld? welke preventieve maatregelen kunnen er genomen worden? wat zijn de inspanningen van de cliënt?). Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen, kiest de maatschappelijk werker uit één van de drie bestaande werkwijzen.
Omwille van de (aanhoudende) stijging van de energieprijzen, is er nood aan een nieuwe methodiek, namelijk een vierde werkwijze om de energieschuld ten laste te nemen.
Deze vierde werkwijze houdt in dat het OCMW de afrekening van elektriciteit en/of gas ten laste neemt (en betaalt aan de energieleverancier). Hierna dient de aanvrager de helft van het ten laste genomen bedrag terug te betalen aan OCMW Gent (volgens de geldende terugbetalingstarieven).
Alle toekenningen worden na een sociaal onderzoek van een behandelend maatschappelijk werker individueel ter beslissing aan het BCSD voorgelegd.
Bij deze werkwijze houden we rekening met de methodische en budgettaire aspecten van een tenlastename van een energieschuld:
Uit het sociaal onderzoek moet blijken dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden die de POD-MI stelt in het kader van de subsidies van het Federaal Energiefonds (namelijk er moet sprake zijn van energie-armoede). Bijkomend moet er aan een aantal interne voorwaarden voldaan zijn om deze werkwijze te hanteren:
De bijkomende werkwijze bij toekenning van steun aan cliënten op basis van federale middelen energiefonds 2022 bij hoge energie-afrekeningen zal na goedkeuring door het vast bureau, in werking treden m.i.v. 1 januari 2022.
Dienst* | Decentraal maatschappelijk werk |
Budgetplaats | C99000000 |
Categorie* | exploitatie -steun |
Subsidiecode | CRG.SES |
2022 | 286.000 |
Dienst* | Decentraal maatschappelijk werk |
Budgetplaats | C99000000 |
Categorie* | exploitatie - subsidies |
Subsidiecode | CRG.SES |
2022 | 286.000 |
Keurt de invoering goed van een bijkomende methodiek in de bestrijding van energie-armoede, namelijk een vierde werkwijze om energieschulden ten laste te nemen met ingang van 1 januari 2022.
Fedasil biedt OCMW’s de mogelijkheid om in te stappen in het hervestigingsprogramma. Alle hervestigde vluchtelingen volgen een specifiek opvangtraject na aankomst in België dat door Fedasil wordt bepaald.
Daarnaast ging Fedasil ook van start met een nieuw systeem van opvang namelijk ‘Community sponsorship’. Dit is een specifiek opvang- en begeleidingssysteem voor hervestigde vluchtelingen waarbij het middenveld rechtstreeks betrokken is en een belangrijke rol speelt. Na een matchingprocedure komen bepaalde vluchtelingen die geselecteerd werden voor hervestiging in België, onder de hoede van een gemeenschap of “sponsor”. Deze vluchtelingen volgen dus niet het klassieke opvangtraject dat is voorzien voor hervestigde personen.
De sponsorgemeenschap verbindt zich ertoe om hen op te vangen in een aangepaste woning en hen gedurende minstens een jaar begeleiding op maat te bieden. Ze helpt hen ook om de Belgische samenleving beter te begrijpen en biedt steun tijdens de verschillende fases van hun nieuwe leven: administratieve procedure, opvoeding, opleiding en werkgelegenheid, sport en ontspanning, gezondheid en welzijn, taal, sociaal netwerk, toegang tot gespecialiseerde diensten.
In Gent kozen we voor een combinatie van beide systemen.
Vzw Thope, Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde, treedt hierbij op als sponsor. Zij gaan op zoek naar een geschikte woning voor de te hervestigen vluchtelingen en voorzien een omarmer. De Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid staat in voor de installatie van de woning, de Dienst Sociale Woonbegeleiding van OCMW Gent voorziet minstens 1 jaar begeleiding op maat door een wooncoach en de Themawerking Vreemdelingen van OCMW Gent staat in voor de sociale dienstverlening van de hervestigde vluchtelingen.
Eens vzw Thope een huiseigenaar gevonden heeft die bereid is om te verhuren aan vluchtelingen, worden de Dienst Sociale Woonbegeleiding, Themawerking Vreemdelingen, de Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid en Fedasil hiervan op de hoogte gebracht. Fedasil levert een aantal profielen van vluchtelingen die reeds geselecteerd zijn voor hervestiging.
Vzw Thope, Dienst Sociale Woonbegeleiding en Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid beslissen in onderling overleg, wie van de profielen het meest geschikt is voor de gevonden woning. Er wordt onderling afgesproken vanaf wanneer het hervestigde gezin kan gehuisvest worden. Vzw Thope voorziet een omarmer (buddy) per hervestigd gezin.
Telkens er door vzw Thope een woning gevonden wordt, kan er een te hervestigen gezin worden overgebracht, met een maximum van 2 begeleidingen tegelijkertijd door de wooncoach bij de Dienst Sociale Woonbegeleiding van OCMW Gent. Er wordt met een maximum van 2 begeleiding per keer gewerkt, daar ervaring leert, dat dit een zeer intensieve begeleiding is, die moet worden opgenomen binnen de bestaande personeelsbezetting en werking. Er staat geen einddatum op deze werkwijze.
In 2021 werden 2 gezinnen (hervestigde vluchtelingen) gehuisvest in een door vzw Thope aangebrachte private huurwoningen in Gent. De samenwerking verliep prima.
Er wordt dan ook voorgesteld om opnieuw een overeenkomst met vzw Thope af te sluiten voor het werkingsjaar 2022 om opnieuw 2 gezinnen (hervestigde vluchtelingen) te kunnen huisvesten in Gent.
Er wordt een subsidiebedrag van 3.000 euro per aangebrachte woning vooropgesteld aan vzw Thope om (in hoofdzaak) de kosten van de huurwaarborg en eerste maand huur te dekken die vzw Thope aan de eigenaar dient te betalen bij inhuurname van een nieuwe woning.
Huidige overeenkomst, die ingaat op 01/01/2022 en eindigt op 31/12/2022, wordt nu pas ter beslissing voorgelegd; vertraging komt voort uit het feit dat de vorige samenwerkingsovereenkomst eerst geëvalueerd diende te worden, zodat restsaldo subsidie (10 %) van 2021 kon worden uitbetaald. Deze evaluatie kon begin januari 2022 worden opgemaakt.
Dienst* | Dienst Sociale woonbegeleiding |
Budgetplaats | ACD5011 |
Categorie* | 6491000 |
Subsidiecode | EVF.SYR |
2022 | 5.400 |
2023 | 600 |
Totaal | 6.000 |
Keurt goed de subsidieovereenkomst met vzw Thope, Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde, voor 'Huisvesting hervestigde vluchtelingen' - werkingsjaar 2022, zoals gevoegd in bijlage, met inwerkingtreding op 1 januari 2022.
Op voordracht van de Open Vld-fractie wordt aan de OCMW-raad gevraagd de aanduiding goed te keuren van Alana Herman in de algemene vergadering van de EVA REGent vzw, ter vervanging van Mattias De Vuyst.