Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 38.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 38.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn werd een laatste keer gewijzigd op 20 december 2021. Er is gebleken dat nog een aantal kleinere wijzigingen, aanvullingen en verduidelijkingen noodzakelijk zijn.
Volgende zaken worden gewijzigd aan het huishoudelijk reglement:
-artikel 12: Fractietoelage
Dit artikel bevatte een tegenstrijdigheid met artikel 9 §3 van het huishoudelijk reglement dat stelt dat tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad een fractie voor toepassing van de verdeling van het aantal mandaten of verdeling van vergoedingen en toelagen, geacht wordt eenzelfde aantal leden te behouden. Artikel 12 wordt hierop aangepast met dien verstande dat de fractietoelage wel wordt herberekend wanneer er zich wijzigingen voordoen binnen de vertegenwoordiging van een fractie in het BCSD.
-artikel 17: Opdrachten en taken van de voorzitter
Dit artikel wordt aangevuld met een passage waarbij in geval zowel de ambtenaar van de burgerlijke stand, als het voltallige college van burgemeester en schepenen verhinderd zijn, de voorzitter of ondervoorzitter van de raad de ambtenaar van de burgerlijke stand tijdelijk kan vervangen. Deze tijdelijke vervanging heeft betrekking op het voltrekken van huwelijken.
-artikel 46: Afsluiten debatten
Verduidelijking van de wijze waarop een raadslid een materiële vergissing bij de stemverrichting moet rechtzetten.
-artikel 68: Samenstelling raadscommissies
Er wordt bepaald dat de themacommissies bestaan uit de leden van de inhoudelijk bevoegde commissie(s) en bij uitzondering uit alle leden van de raad.
-artikel 71: Voorzitter (commissie)
Dit artikel verduidelijkt de rol van de commissievoorzitter tijdens de debatten in een commissie.
-artikel 86: Toelichtingen
Dit artikel wordt aangevuld met het principe dat er geen toelichtingen worden geagendeerd op commissies waarop (wijzigingen aan) het meerjarenplan en (wijzigingen aan) het budget staan geagendeerd, behoudens akkoord van de (onder)voorzitter en in samenspraak met de commissievoorzitter.
-verduidelijking van een aantal termijnen voor het inzagerecht (artikel 98) en de schriftelijke vragen (artikel 104)
- artikel 106: procedure mondelinge vragen
De termijn voor het indienen van mondelinge vragen voor de commissies wordt aangepast. Vragen moeten ten minste 4 i.p.v. 3 werkdagen voor de zitting ingediend worden. Hierdoor hebben de schepenen en diensten voldoende tijd om de antwoorden op de mondelinge vragen voor te bereiden.
Tot slot werd de procedure van voorstellen van burgers op een aantal punten verduidelijkt en verfijnd, nl.
- Verduidelijking dat inwoners van Gent personen zijn die hun domicilie in Gent hebben.
- Indieners van een burgervoorstel kunnen voorafgaandelijk voor het verzamelen van handtekeningen een niet-bindend advies aanvragen over het onderwerp van hun burgervoorstel.
- Indien nodig kan de commissie beslissen om een burgervoorstel nog een tweede keer te bespreken op de commissie alvorens het naar de raad gaat ter bespreking.
- Indieners van een burgervoorstel krijgen na de debatten in de raad het laatste woord voor een slotbeschouwing van maximum 5 minuten.
Wijzigt het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, zoals opgelijst in bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gevoegd in bijlage.