Situering :
Bij wegenwerken kan het zijn dat gedurende weken/maanden er niet in de straat/straten geparkeerd kan worden. Dit zorgt soms voor lange periode voor heel ongemakkelijke situaties. Men weet dat ‘omeletten bakken niet kan zonder eierschalen te breken’, maar misschien zijn er in de buurt – op een wandelafstand - wel tijdelijke alternatieven te bedenken voor bv. s avonds buurtparkeren. Bv. door medegebruik met bv. een bedrijf of school in de buurt om op de ’s avonds leegstaande parking buurtparkeren toe te staan.
Vraag
Werven brengen zoals u stelt, hinder met zich mee. Daar kunnen we niet om heen. We proberen die hinder altijd zoveel mogelijk te beperken. Maar de hinder helemaal tot nul herleiden is onmogelijk.
Uit ervaring weet ik dat bewoners vooral sterke hinder ervaren bij de opstart van een werf of bij een fasewissel op grote werven, omdat hun ‘gewoontepatronen’ doorbroken worden. Parkeren valt daar ook onder, als door werken de gebruikelijke parkeerplaatsen ‘tijdelijk’ onbeschikbaar zijn. In de praktijk blijkt dat inwoners meestal toch flexibel en creatief genoeg zijn om met dit tijdelijk probleem om te gaan. Er komt al snel een nieuw evenwicht met ook nieuwe gewoontepatronen.
Het voorzien in een tijdelijk alternatief parkeeraanbod op privaat domein is in de praktijk moeilijk realiseerbaar.
Eerst en vooral zijn er zelden terreinen die geschikt zijn om (tijdelijk) in een vervangend parkeeraanbod te voorzien. En als er al terreinen zijn die op het eerste gezicht in aanmerking komen, moet nog nagegaan worden of een tijdelijke parkeerfunctie in overeenstemming is met de bestemmingsvoorschriften/ stedenbouwkundige voorschriften. Dikwijls is een omgevingsvergunning nodig (met de nodige voorbereidingen, samenstelling, indiening en … doorlooptijd).
Het opstellen van een overeenkomst tot tijdelijk gebruik van een private parking neemt veel tijd en energie in beslag. Dit leidt tot een aanzienlijke doorlooptijd. Dit proces moet dus lang op voorhand opgestart worden (tijd die we zelden hebben bij wegenwerken). Bovendien hebben we geen enkele garantie dat de uitkomst van dit proces zou leiden tot een overeenkomst.
Private terreinen zijn ook zelden 'kant-en-klaar' voor parkeren. Vaak dienen er nog extra kosten gemaakt te worden om het terrein te ontsluiten en het 'parkeergeschikt' te maken.
Als er iets geschikt is dan gaan we het gesprek wel aan, maar dit geeft geen garantie op succes. Alles hangt af van de bereidwilligheid van de partner. Zo zijn we bijvoorbeeld in functie van de werken aan de Coupure in gesprek, maar idt lijkt geen evidente oefening te worden.
We onderzoeken wel actief mogelijkheden om parkings op (semi-)privaat domein open te stellen voor de buurt via onze parkeermakelaar. Dit staat echter los van wegenwerken.
Momenteel is er een compensatieregeling uitgewerkt voor eigenaars van een garage/ private parkeerplaats bij wegenwerken in een bepaalde bewonerszone. De communicatie hierover wordt standaard meegenomen in de bewonersbrieven.
Overeenkomstig de voorwaarden in het reglement over de parkeervergunningen (artikel 9bis) kunnen bewoners een parkeervergunning 'garage onbereikbaar' aanvragen of een korting krijgen op een abonnement in onze ondergrondse parkeergarage.
wo 12/01/2022 - 09:39