Context : Tussen medio februari en medio april zal De Lijn de tramsporen in de Kortrijksepoortstraat heraanleggen. De zone tussen Verloren Kost en Veergrep zal een volledig nieuw wegdek en tramsporen krijgen. Om de impact voor reizigers op deze drukke tramroute zoveel mogelijk te beperken is tijdige en heldere communicatie en een uitgekiend, aangepast tramnet van groot belang. Ikv de dringende herstellingen tussen 15 en 19 november op dezelfde as was dat helaas niet het geval : maar liefst 10 haltes tussen Rabot, stadshart en Gent-Sint-Pieters werden - onaangekondigd - niet bediend omdat tram 1 werd afgeleid via de Coupure.
Dit is niet voor herhaling vatbaar tijdens de langduriger werken in de Kortrijksepoortstraat komende lente.
Vraag :
Kan de schepen ons inlichten over de geplande communicatie over deze werkzaamheden (timing, communicatiekanalen, ...)?
Is er al zicht op een aangepaste trambediening tijdens de werkzaamheden? Zal deze een maximaal behoud van de bediening van de haltes tussen Rabot, Gravensteen, Kouter en Nederkouter/Savaanstraat garanderen?
De werken aan de tramlijn worden uitgevoerd door De Lijn. Ze hebben ons dan ook volgend antwoord op uw vragen bezorgd:
Wat bewonerscommunicatie betreft organiseerde De Lijn reeds een digitale infosessie op 5 oktober 2021 voor omwonenden/handelaars waarop oa de herstellingswerken in voorjaar van 2022 werden aangekondigd. Een samenvatting van de infosessie werd gebust in de buurt. De aanwezigen op de infosessie en andere personen die hun mailadres doorgaven, ontvingen bovendien de presentatie en het verslag van de digitale infosessie op 5 oktober.
Op 18 januari wordt een nieuwe digitale infosessie georganiseerd om meer toelichting te geven over de werken en hinder.
Daarnaast zal de buurt, zoals gebruikelijk bij werken, een bewonersbrief ontvangen.
Wat de Reizigerscommunicatie betreft plant De Lijn tussen de 2e helft van januari en begin februari een aparte werfpagina op de webiste van De Lijn, informatie via social media en een persbericht.
Specifiek over de tramomleiding in de paasvakantie van 2022
(en omleiding nachtbus 1 wellicht gedurende volledige periode) wordt ten laatste in de week van 28 maart:
- storingsmelding bij reisinfo gemeld op de webiste
- info gegeven via social media
- een persbericht verstuurd
- een digitale nieuwsbrief naar de nieuwsbriefabonnees tramlijn 1 en nachtbus 1 + algemene digitale nieuwsbrief Gent
- omleidingsberichten aan geïmpacteerde haltes
- storingsboodschap op realtime infoschermen aan haltes op afgeschaft traject
- een affiche over de tramomleiding op tramvoertuigen
Tijdens de tramomleiding in de paasvakantie wordt ook nog volgende communicatie gepland:
- de omroep van een auditieve boodschap op tramlijn 1 aan de haltes St-Pieters en Rabot over omleiding
- de inzet van medewerkers (gedurende enkele tijdspannes op eerste dagen) om reizigers aan drukste (afgeschafte) haltes te informeren over tramomleiding
De werken zullen een 2-tal maand duren, van midden februari tot midden april.
Tramlijn 1 zal het merendeel van de tijd normaal blijven rijden. Tram 1 wordt enkel op weekdagen (maandag tem vrijdag) tijdens de paasvakantie omgeleid. Tussen Rabot en St-Pieters wordt, zoals tijdens het noodherstel in najaar 2021, de route van tram 4 gevolgd. Gezien in de paasvakantie minder reizigers worden getroffen, wordt geen vervangaanbod ingelegd voor de as St-Pieters - Korenmarkt.
Tramlijn 2 rijdt normaal en kan gebruikt worden voor verplaatsing naar Kouter (vb. van/naar St-Pieters).
Tram 4 kan gebruikt worden voor verplaatsing Rabot - Gravensteen - Korenmarkt; weliswaar langere route/reistijd dan normale verbinding via tramlijn 1.
Voor verplaatsing naar centrum kunnen reizigers thv halte Brugsepoort overstappen van tram 1/4 op buslijnen naar Korenmarkt of thv halte Rozemarijnbrug overstappen van tram 1/4 naar tram 2 richting Kouter.