-
Begin december werd aangekondigd dat de Stad Gent in 2022 wil starten met eigen trajectcontroles. Tegen eind 2022 moet dit operationeel zijn. Er wordt gestart met twee proefprojecten, in de Sint-Denijslaan en in Sint-Kruis-Winkel-Dorp.
In de pers verschenen ondertussen alarmerende berichten over samenwerkingen van lokale besturen met private firma’s op vlak van trajectcontroles. Er rijzen o.a. vragen over de wettigheid hiervan en over het potentiële conflict tussen kiezen voor verkeersveiligheid enerzijds en winst maken anderzijds. De Vlaamse minister van binnenlands bestuur heeft in afwachting van het resultaat van het onderzoek van een klacht alvast de lokale besturen opgeroepen om voorlopig geen dergelijke samenwerking meer aan te gaan.
Vandaar mijn vragen:
Gezien de juridische onzekerheden betreffende de huidige GAS-5 decreet (d.d. 7/10/2020) heeft de Stad Gent beslist om GAS-5 nog niet te implementeren, hiervoor wacht de Stad Gent het hersteldecreet af.
De opmaak van dit hersteldecreet valt onder de bevoegdheid van de Vlaamse Minister Lydia Peeters.
Het Mobiliteitsbedrijf wil uiteraard de verkeersveiligheid verder verbeteren, daarom wordn buiten het GAS-5 decreet 2 locaties voorgesteld om trajectcontroles te plaatsen. Het zijn locaties die recent het snelheidsregime 30 kregen of binnenkort zullen krijgen. Het Mobiliteitsbedrijf zal instaan voor de realisatie van deze trajectcontroles en zal hiervoor de nodige budgetten vrijmaken. De opvolging van de gereden snelheden geregistreerd door deze trajectcontroles blijven onder de bevoegdheid van de Federale politie vallen.
De Stad Gent volgt de huidige procedures en zal beroep doen op de opdrachtencentrale van Agentschap Wegen & Verkeer voor de aankoop van de camera’s & de Federale politie voor de verwerking van de boetes. We zijn dus sterk afhankelijk van de capaciteit van de federale politie en de aanvraag om de capaciteit te voorzien wordt komende week gedaan in samenwerking met de lokale politie.
De Stad gaat dus niet in zee met een private partner gezien de Stad Gent GAS-5 nog niet in Gent implementeert. Indien Gas5 toch zou ingevoerd worden, dan nog zijn we voorstander om het beheer in eigen handen te houden.
De locaties voor trajectcontrole worden uitsluitend geselecteerd op basis van verkeersveiligheidscriteria. De potentiele locaties zijn gebaseerd op volgende parameters: technische haalbaarheid voor plaatsing trajectcontroles, de gereden snelheden en (fiets)ongevallen. Bijkomend wegen potentiële locaties gelegen op schoolroutes zwaarder door.
Wat het budget betreft, kan ik meegeven dat het plaatsen van 2 trajectcontroles geraamd is op 140.000 euro. Er staan geen rechtstreekse inkomsten tegenover gezien de werking van de trajectcontroles onder bevoegdheid van de Federale politie valt. Deze budgetten zullen worden voorgelegd aan de GR om te worden opgenomen in de worden voorzien in de budgetwijziging van ’22.
wo 12/01/2022 - 09:51