Terug
Gepubliceerd op 09/02/2022

2022_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Fietsenrouteplanner

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 08/02/2022 - 19:00 Digitale zitting
Datum beslissing: di 08/02/2022 - 23:37
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Gert Robert; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Evita Willaert; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Bram Van Braeckevelt; Anita De Winter; Jeroen Van Lysebettens; Bart Tembuyser; Toon Mertens , fractie PVDA; Wim Schuddinck , Mobiliteitsbedrijf; Ellen Druyts , fractie CD&V; Yannick Thuy , Dienst Werk en Activering; Thomas Martens , fractie Open VLD; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Ruben Haerens , Dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Robby Lannoy , kabinet schepen Bracke; Els De Leeuw , Dienst Economie; Sofie Aelterman , kabinet schepen Watteeuw; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Ria Dossche, Dienst Economie

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Adeline Blancquaert; Tom De Meester; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Ronny Rysermans; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Sandra Van Renterghem; Patricia De Beule; Carl De Decker; Tine De Moor; Mattias De Vuyst; Yeliz Güner; Caroline Persyn; Veli Yüksel; Els Roegiers; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2022_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Fietsenrouteplanner 2022_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Fietsenrouteplanner

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De stad Gent plaatst momenteel nieuwe fietsbewegwijzering in de stad waardoor je als fietser de meest veilige en comfortabele route naar je bestemming kan volgen. Er staan ook knooppunten op de nieuwe bewegwijzering zodat je vooraf je route kan uitstippelen.

Op de nieuwe bewegwijzering staan gekende bestemmingen waardoor je je zonder kaart gemakkelijk zal kunnen oriënteren in de stad. Ook de rijtijd is opgenomen zodat je weet hoelang het fietsen is naar die bestemming.

De online fietsenrouteplanner werkt zoals een gps-systeem. Je geeft je vertreklocatie en bestemming in en de planner stelt een route voor die standaard berekend wordt via ‘Fietsen langs netwerken’. Je krijgt ook extra informatie zoals de volledige afstand en rijtijd. Begin april zal er via de staddiensten ook een gratis fietskaart te verkrijgen zijn.

Ik had van de schepen graag een antwoord gekregen op volgende vragen. 

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 24/01/2022 - 09:33

Toelichting

  1. Zal de data van de digitale fietsenrouteplanner ook via veelgebruikte online platformen (vb. Google Maps) geraadpleegd kunnen worden? Nam de schepen hierover al contact met de respectieve bedrijven (vb. Google)? 
  2. Daarnaast bestaan er nog vele andere apps en websites waarbij je als fietser de fietsknooppunten kan gebruiken voor een optimale route (vb. routen fietsenrouteplanner, fietsnet.be, fietsroute.org). Wat is de verhouding van de Gentse knooppunten t.a.v. de nummering op de bovenlokale routes? Welke afspraken heeft onze stad hierover gemaakt?
  3. Op welke manier wil de schepen ervoor zorgen dat de nieuwe fietskaart zo ruim mogelijk wordt verspreid (op papier, digitaal, …)? 

Bespreking

Antwoord

Laat me eerst even toelichten waarom we een fietsrouteplanner hebben, naast Google Maps, bingmaps, mobiflow en dergelijke. De bestaande routeplanners zijn vaak zeer handig, maar vooral voor automobilisten. De fietsroutes op Google maps zijn vaak niet up-to-date. Je kan ook niet kiezen voor de meest comfortabele of de meest veilige fietsroute. Google toont je enkel de kortste of snelste route. En progamma’s zoals TomTom en Waze focussen zich volledig op gemotoriseerd verkeer. Daarom was er voor fietsers wel nog een routeplanner nodig.

Websites waar je fietsroutes via de knooppunten kan berekenen gebruiken de gegevens van het recreatieve knooppuntennetwerk van Toerisme Vlaanderen. Ons knooppuntennetwerk sluit hier naadloos op aan maar worden door Toerisme Vlaanderen niet meegenomen. Dat is jammer, maar daar is een reden voor. Toeristische routes zijn liefst ‘rondjes’ van minimaal 20km, maar dat is natuurlijk niet wat functionele fietsers binnen de stad nodig hebben.
 De knooppunten en de verbindingen ertussen zitten wel in OpenStreetMap, de grootste OpenData databank van wegen ter wereld die door vrijwilligers wordt bijgehouden. Een mooi voorbeeld is het nieuwe fietspad van de Hakkeneistraat. Dat zal u nu al in OpenStreetMap terugvinden, maar nog niet in Google Maps. Het mobiliteitsbedrijf geeft wel regelmatig updates door aan Google Maps, maar het kan lang duren voor die effectief online staan.

Wat betreft de verspreiding. Op de fietsbewegwijzering in de stad staat de URL stad.gent/fietsplan. Die leidt naar de online fietsrouteplanner. In april lanceert het Mobiliteitsbedrijf ook een campagne om het fietsroutenetwerk, de bewegwijzering en de online fietsrouteplanner te promoten. Via gepersonaliseerde advertenties op sociale media zullen gebruikers naar de fietsrouteplanner worden geleid. Er komt ook een papieren fietsroutekaart. Die fietskaart zal gratis op verschillende locaties te verkrijgen zijn:

  • in de Stadswinkel
  • aan de balie van het Mobiliteitsbedrijf
  • bij Dienst Toerisme
  • in de Gentinfo-punten
  • in het welkomstpakket voor nieuwe inwoners
  • in de Fietspunten van de Fietsambassade Gent
  • bij Dienst Burgerzaken van de verschillende wijken
  • bij Buurtwerk van de verschillende wijken
  • Gentse bedrijven krijgen de fietskaart via de Mobicoach van het Mobiliteitsbedrijf
  • bij fietshandelaars 
  • en natuurlijk ook bij de deelgemeenten die op de fietskaart staan 
wo 09/02/2022 - 09:49