Na een problematische start, zijn de bouwwerken voor de nieuwe parkeergarage in Ledeberg al geruime tijd bezig en mogen we beginnen uitkijken naar de opening ervan.
Het parkeergebouw zal dienst doen voor verschillende doelgroepen, als buurtparking, Park & Ride, Park & Bike, parking voor kort parkeren… De tarieven zouden eind 2021 aan de gemeenteraad worden voorgesteld. Die datum is ondertussen opgeschoven naar begin 2022.
De werken liepen vertraging op door een geschil met de aannemer dat leidde tot een juridische procedure. Ook de Coronacrisis had een impact op de werken.
Graag had ik een stand van zaken:
Wanneer zal het parkeergebouw volledig afgewerkt zijn en klaar om in gebruik te worden genomen?
Hoeveel vertraging zullen de werken dan in totaal hebben opgelopen?
Wat met de kostprijs op hoeveel wordt die nu in totaal geraamd?
Wat met de gerechtsprocedure naar aanleiding van de schade aan het voetpad en de onderliggende riolering bij het begin van de werken? Wanneer wordt een uitspraak verwacht?
De parkeertoren zal ook dienen als P+R parking. Hoe ziet u dat concreet, worden hiervoor een aantal parkeerplaatsen gereserveerd?
Analoog voor de functie als buurtparking. Hoe wordt dat georganiseerd. Zal dit gaan over een afgebakend deel van de parking?
Wanneer en hoe zal er hierover met de buurt worden gecommuniceerd?
Hoe past dit parkeergebouw in het parkeerbeleid voor de omgeving? Zullen er na opening ervan wijzigingen zijn in het parkeerregime voor de aanpalende straten? Graag wat toelichting
We verwachten dat we het gebouw kunnen openstellen in het voorjaar, in ieder geval voor de zomer 2022. Uiteraard is dit onder voorbehoud van verdere vertragingen.
De werken zullen dan ongeveer 2,5 jaar langer geduurd hebben dan gepland.
Niet enkel de uitvoeringstermijn, maar ook de kostprijs is bijgesteld. Het gunningsbedrag was voorzien op 7,3 mio euro. Op dit moment wordt het uitvoeringsbedrag voor de bouw van de parking op ongeveer 8,24 mio euro geschat. Dit betreft dus het uitvoeringsbedrag. Erelonen en exploitatiegebonden apparatuur zoals controle-en betaalapparatuur, camera’s en interfonietoestellen, goed voor nog eens 600.000euro, zitten daar nog niet in. De meerkost bestaat uit ongeveer 260.000 euro aan herziening (indexering) en ongeveer 680.000 euro aan goedgekeurde meer-en minwerken.
Wat de gerechtsprocedure naar aanleiding van de schade aan het voetpad en de onderliggende riolering bij het begin van de werken betreft, kan ik u het volgende meedelen:
Farys heeft de aannemer en betrokken onderaannemer op 26 november 2020 voor de Ondernemingsrechtbank van Gent gedagvaard met het oog op vergoeding van de door haar gemaakte herstellingskosten. Blijkbaar kon er geen akkoord worden bereikt met de verzekeraar die op 9 april 2021 vrijwillig is tussengekomen in de procedure. De aannemer heeft bij dagvaarding van 20 oktober 2021 de Stad in gedwongen tussenkomst gedagvaard, waarna de stad Gent op haar beurt – bij dagvaarding in gedwongen tussenkomst en vrijwaring van 16 november 2021 – het ontwerpteam gedagvaard heeft in bovenvermelde procedure. De rechter moet zich nog uitspreken over het verzoek tot aanstelling van een gerechtsexpert. Het einde van de procedure is dus nog niet in zicht. Maar dat zal ons niet beletten om de parking voor de zomer te openen.
Net zoals in de andere stedelijke parkings, worden er geen parkeerplaatsen gereserveerd, noch voor P&R-gebruikers, noch voor bewoners. Het Mobiliteitsbedrijf is momenteel bezig met het bepalen van de tarieven en de voorwaarden voor de verschillende doelgroepen. Wij denken deze voor te leggen aan de gemeenteraad dit voorjaar.
Van zodra we definitief zicht hebben op datum van opening en de voorwaarden en tarieven zal dat via de Dienst Stedelijke Vernieuwing worden gecommuniceerd.
Tot slot vroeg u ook nog hoe dit parkeergebouw past binnen het parkeerbeleid voor de omgeving.
Het parkeergebouw biedt bijkomende parkeercapaciteit voor diverse gebruikers en kan zo de parkeerdruk in de buurt verlichten. Eventuele wijzigingen in parkeerregime n.a.v. het openen van de parking, worden momenteel onderzocht.