Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

2022_MV_00432 - Mondelinge vraag van raadslid Joris Vandenbroucke: Nieuwe regels voor e-steps (en andere voortbewegingstoestellen)

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 13/09/2022 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: di 13/09/2022 - 22:57
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Anita De Winter; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Veli Yüksel; Emilie Peeters; Bart Tembuyser

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Adeline Blancquaert; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Bram Van Braeckevelt; Ronny Rysermans; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2022_MV_00432 - Mondelinge vraag van raadslid Joris Vandenbroucke: Nieuwe regels voor e-steps (en andere voortbewegingstoestellen) 2022_MV_00432 - Mondelinge vraag van raadslid Joris Vandenbroucke: Nieuwe regels voor e-steps (en andere voortbewegingstoestellen)

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Sinds 1 juli gelden nieuwe regels voor het gebruik van de e-step: verboden te rijden op voetpaden, leeftijdsgrens op 16 jaar (uitgezonderd speelstraten en voetgangerszones), max. 1 persoon op de step en nieuwe parkeerregels. De Gentse politie communiceerde er al over: https://www.politie.be/5415/nieuws/vanaf-1-juli-gelden-nieuwe-regels-voor-e-steps. De nieuwe regels zijn ingegeven door het succes van de e-step en de daarmee gepaard gaande stijging van het aantal ongevallen. 

Indiener(s)

Joris Vandenbroucke

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

vr 01/07/2022 - 13:45

Toelichting

- Zijn er plannen om deze nieuwe regels beter bekend te maken onder de bevolking? 

- Komen er in Gent specifieke parkeerzones voor (deel) e-steps en zones met een parkeerverbod? (aangeduid door een bord zoals voorzien in de wet)

- Momenteel is er één deelstepaanbieder in Gent, Hoppy, waarvan de steps op privé-terreinen worden geparkeerd. Heeft de mogelijkheid om specifieke parkeerzones voor deelsteps aan te duiden impact op het vergunningenbeleid van de stad t.a.v. deelstepaanbieders? 

Bespreking

Antwoord

De nieuwe regels zijn door het mobiliteitsbedrijf gecommuniceerd via social media. Het gaat hier om een aanpassing in de federale wegcode. Het zou in deze tijden geen goeie besteding van middelen zijn om daar gemeente per gemeente afzonderlijke communicatiecampagnes rond te laten ontwerpen, maar als er initiatieven rond zouden komen van bijvoorbeeld vias of VSV hieromtrent dan steunen wij die graag. 

Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zoals de e-step worden zoals u weet gelijkgesteld met de fiets. Dit betekent dat ze niet op de rijbaan en in de autoparkeerzones mogen parkeren. Ze mogen op het voetpad parkeren als ze de weggebruikers niet hinderen. 

De steps van Hoppy waar u naar verwijst mogen niet verhuurd worden vanop openbaar domein, omdat Hoppy daar geen vergunning voor heeft. Hoppy werkt hiervoor met parkeerhubs op privaat domein. In het begin hebben ze ook enkele hubs geopend op openbaar domein, zoals het Woodrow Wilsonplein en de Blandijnberg. Wat niet mag. Hier hebben we snel ingegrepen en die hubs laten verwijderen. 

Er zijn geen plannen om aparte parkeerzones of parkeerverboden in te richten voor e-steps. Niet voor deelsteps, ook niet voor eigen steps.

Steps nemen schaarse openbare ruimte in die we ook zoeken voor voetgangers en fietsers en bieden weinig meerwaarde in de modal split. We merken dat ook de steden die werken met afgebakende parkeerzones voor deelsteps problemen hebben met foutgeparkeerde steps. Bovendien maken de ongevallengegevens duidelijk dat de step een vervoersmiddel is waar veel ongelukken mee gebeuren met vaak zware letsels. De Stad Gent heeft dan ook geen ambitie om het uitbouwen van een deelstepsysteem te ondersteunen, maar kiest ervoor om volop in te zetten op deelfietsen, fietsparkeerplaatsen en voetgangerscomfort.

wo 14/09/2022 - 10:09