-
In Tervuren werd recent de Moortselstraat – een doorgangsweg in woonzone – heraangelegd in waterdoorlatende materialen. Ook in bijvoorbeeld Damme werd eerder in 2021 al een meer landelijke straat op die manier heraangelegd – voorgesteld in de pers als een primeur voor Vlaanderen.
Ook de Stad Gent zet in op het gebruik van waterdoorlatende materialen op het openbare domein (https://stad.gent/nl/groen-milieu/water-bodem/hoe-wateroverlast-voorkomen), maar voor zover ik weet worden deze (nog) niet gebruikt voor de (her)aanleg van het wegdek van straten.
Vandaar mijn vragen:
Nav. uw vraag heb ik even bekeken wat in Tervuren gebeurt. Wat Tervuren doet, is goed. De verharding is waterdoorlatend en het overtollig water kan ondergronds gedeeltelijk infiltreren.
De straat is wel nog volledig verhard en dus vrij “grijs”. In onze stad kiezen we meer voor ontharden en vergroenen. Zo maken we Gent waterdoorlatend én groener in de plaats van grijs.
We zijn ons zeer bewust van de vele klimaatuitdagingen (hittestress, droogte, wateroverlast na intense buien, enz.). In de wegenisontwerpen wordt daar op vandaag al bijzonder veel aandacht aan besteed.
Zo leggen we waar mogelijk straten en woonerven aan als tuinstraten met veel groen en mogelijkheden om het water in plantvakken of wadi’s te infiltreren. Woonerven leggen we vaak aan door twee karresporen met centraal grasdallen. De Stad kiest ook bewust voor veel groeninbreng (via plantvakken, straat- en geveltuinen, wadi’s, aanplant nieuwe bomen enz.) om zo het hitte-eilandeffect tegen te gaan en woonbuurten een frisse, groene aanblik te geven met de nodige schaduw in de zomer.
Als stadsbestuur zetten we dus hard in om grijs om te zetten naar groen. Mooie realisaties met veel aandacht voor infiltratie realiseren we vooral bij een integrale heraanleg.
Ik geef enkele mooie recente voorbeelden van recente realisaties:
Ik geef ook graag een vooruitblik; voorbeelden van vergroeningen en tuinstraten die de komende jaren gerealiseerd worden:
Ook in reguliere onderhoudsdossiers (= enkel toplaag vernieuwen) vernieuwen we niet lukraak de verharding. Telkens bekijken we welke verharding functioneel en nodig is en wat ev. vergroend kan worden:
Momenteel heeft de Stad geen projecten waar er effectief waterdoorlatende rijwegen worden aangelegd. De aangehaalde voorbeelden betreffen telkens ontsluitingswegen met zeer weinig bebouwing. We realiseren binnen Gent wel waterdoorlatende verhardingen voor wegen dmv karresporen, parkeerstroken en parkings waar met een waterdoorlaatbare voeg en -fundering gewerkt kan worden.
U geeft zelf aan dat er nog onduidelijkheid is over de toepassing met hogere verkeersintensiteiten en zwaar verkeer. De Stad houdt deze evolutie vanzelfsprekend wel in de gaten, maar heeft momenteel wel nog wat vragen. Zo rijst o.a. de vraag of latere nutswerken kwalitatief kunnen uitgevoerd worden. Dergelijke waterdoorlatende verharding wordt immers aangelegd op een ongebonden fundering. Sleuven voor nutswerken maken bij bvb. nieuwe huisaansluitingen zonder dat de omliggende verharding mee verzakt en zonder putten en spoorvorming is niet evident. Het is echt niet overal toepasbaar voor rijwegen.
In de tussentijd maken we verder werk van een stad met veel vergroening, verfrissing en leefkwaliteit voor iedereen die er woont of werkt.
wo 14/09/2022 - 10:11