Het aantal fietsdiefstallen is het voorbije jaar helaas toegenomen. Ook in beveiligde fietsenstallingen wordt er stevig gestolen, bleek o.a. uit een schriftelijke vraag die ik in mei stelde nav vele klachten over fietsdiefstallen in de nieuwe fietsenstalling van Gent-Dampoort. Fietsdiefstallen zijn flink vervelend voor eigenaar : er is iets met waarde gestolen, een nieuwe fiets kost daarenboven stevig, men is tijdelijk van mobiliteit beroofd, en het creëert een onveiligheidsgevoel.
Een van de instrumenten in de strijd tegen fietsdiefstallen is je rijksregisternummer laten aanbrengen op de fiets (vroeger met graveren in het kader, ‘pantograferen’). De stad Gent is hier al meer dan 15 jaar geleden mee gestart, maar daar waren een aantal nadelen aan verbonden. De stad Gent werkt ondertussen met een moeilijk te verwijderen sticker met rijsksregisternummer. De stad Brussel experimenteerde met een sticker met QR code, die ook toelaat dat bij scannen meteen duidelijk is of de fiets gestolen is of niet. Er komt een uitbreiding van dit systeem op landelijk niveau vanaf volgend jaar.
De fietsenstalling is van NMBS, dat maakt dat wij daar iets moeilijker op kunnen ingrijpen.
Fietsdiefstal is al jaren een probleem, een oplossing is niet zo evident. Een lokfiets bijvoorbeeld kan niet zo maar worden ingezet. Ook camera’s houden geen fietsdieven tegen. Fietsdiefstal is een hardnekkig probleem. Bij mijn weten bestaat ook de cel fietsdiefstal niet meer bij de politie wat uiteraard erg jammer is.
Wij staan wel positief tegenover het nieuwe systeem met QR-codes en overwegen zeker om dit in te voeren.
Sinds 2015 gebruikt de Stad sterke stickers met rijksregisternummer om fietsen te registreren. Van 2015 tot en met 2021 zijn er daarmee 27.784 fietsen geregistreerd door de Fietsambassade. Cijfers van voor 2015 vinden we helaas niet.
Het systeem met sterke stickers is op zich een goed systeem. De stickers zijn niet te verwijderen zonder schade aan het frame, en dus te vergelijken met graveren in het kader. Stickers aanbrengen gaat ook veel sneller dan graveren, en beschadigt het kader niet. Bij lichte aluminiumfietsen is graveren bv. vaak wel een probleem.
Het gebruik van het rijksregisternummer is zowel een sterk als zwak punt van het systeem. Het rijksregisternummer zorgt voor een gemakkelijke en bedrijfszekere koppeling tussen de fiets en de eigenaar, aangezien het rijksregister een stabiele database is. Maar er is wel een probleem qua privacy omdat het rijksregisternummer een deel van de persoonlijke gegevens van de fietser is.
Het vervangen van rijksregisternummer door een QR-code lost de vragen rond privacy op. Er zijn wel nog een aantal aspecten waar wij meer info over nodig hebben zoals de robuustheid van de database, het gebruiksgemak en de kostprijs. Het belangrijkste waar er nog duidelijkheid moet over komen is de bereidheid van de politiediensten om over te stappen naar het nieuwe landelijk systeem. De politie is een belangrijke en onmisbare partner in dit verhaal van diefstalpreventie en het herenigen van eigenaars met hun gestolen fietsen. Het engagement van politie, lokaal en federaal, om mee te stappen in het nieuwe systeem, is dus zeer belangrijk.
De timing van de landelijke uitrol van het nieuwe systeem, waarbij met stickers met QR-codes gewerkt wordt, ligt nog niet vast. Het is daarom momenteel ook moeilijk om communicatie-acties in te plannen.
Er staan natuurlijk wel verschillende acties op de planning zoals autoloze zondag, week van de mobiliteit en andere evenementen waar iedereen gratis zijn fiets kan laten registreren. Ook in scholen zal de Fietsambassade in de komende weken en maanden weer fietsen gaan registreren.
Wat betreft uw vragen over fietsenstallingen, mijnheer Taeldeman, mijnheer De Roo:
De Fietsambassade heeft tijdens de Gentse feesten met groot succes twee bemande fietsenparkings uitgebaat, in het Sint Lievens college en in de Sint Michielsparking. 35.000 fietsers hebben die gebruikt, met NUL meldingen van diefstallen. Dit toont de kracht van bewaakte fietsenstallingen. Naast de directe dienstverlening aan de Gentenaar hebben we hieruit ook veel zaken geleerd. De Fietsambassade kijkt verder of één en ander kan toegepast worden in het centrum en buiten een groot evenement, maar schaalgrootte is momenteel een knelpunt. Hoewel het Mobiliteitsbedrijf druk aan het zoeken is om meer fietsenparkings in het centrum te realiseren, is er momenteel eigenlijk geen fietsenparking groot genoeg om een test met bemanning uit te rollen, rekening houdend met de personeelsinzet en personeelskost die hierbij komt kijken.
Voor buurtbewoners zetten wij sterk in op afgesloten fietsenstallingen met een elektronische toegangscontrole. Momenteel zijn er al 6 buurtfietsenstallingen met een totale capaciteit voor 130 fietsen. De komende maanden en jaren zullen er daar nog vele bij komen, ik ga u daar binnenkort meer over kunnen vertellen.
Daarnaast gaan we ook verder met het plaatsen van extra stallingen in de wijken. In deze publieke stallingen is het uiteraard – nog meer dan in afgesloten stallingen – van belang dat de fiets goed wordt vastgemaakt. Uiteraard is dit geen garantie.
wo 14/09/2022 - 10:21