Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

2022_MV_00446 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Invoering aannemerskaart in Gent

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 13/09/2022 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: di 13/09/2022 - 22:57
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Anita De Winter; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Veli Yüksel; Emilie Peeters; Bart Tembuyser

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Adeline Blancquaert; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Bram Van Braeckevelt; Ronny Rysermans; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2022_MV_00446 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Invoering aannemerskaart in Gent 2022_MV_00446 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Invoering aannemerskaart in Gent

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Aannemers ondervinden in de betalende parkeerzones problemen met de maximale parkeerduur van drie of vijf uur. Op voorhand is het soms moeilijk in te schatten hoe lang een opdracht zal duren. 

Het is dan ook niet evident voor aannemers om zich tijdens hun werkzaamheden te verplaatsen in functie van de parkeerduur, wat betekent dat ze een aanvraag inname publieke ruimte voor een volledige dag zouden moeten aanvragen. Daar komt een administratieve last bij kijken en het komt de parkeergelegenheid ook niet ten goede als een parkeerplaats een ganse dag wordt voorbehouden terwijl men misschien niet veel langer dan drie of vijf uur aanwezig is.

Volgens het ministerieel besluit van 9 januari 2007 kunnen steden en gemeenten een regeling uitwerken om gemeentelijke parkeerkaarten uit te reiken aan aannemers. Deze zogenoemde ‘aannemerskaart’ bestaat reeds in Poperinge, Oostende en Ieper. 

Ook in onze stad is er vraag naar dergelijke aannemerskaart.

Ik had van de schepen graag een antwoord gekregen op volgende vragen.         

 

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 24/08/2022 - 13:57

Toelichting

  1. Hoe staat de schepen tegenover het idee om dergelijke aannemerskaart in Gent in te voeren?
  2. Onder welke voorwaarden zou het schepencollege bereid zijn om een aannemerskaart ook in Gent in te voeren?
  3. Wanneer denkt de schepen dit te kunnen invoeren?
  4. Wat zijn mogelijke bezwaren en ziet de schepen hier oplossingen voor?

Bespreking

Antwoord

U haalt hier de beperkte parkeerduur aan als probleem voor uitvoerders van werken. Uit eerdere gesprekken met de sector begrepen wij dat vooral het vinden van een parkeerplaats in de buurt van de werken het voornaamste probleem is, zeker voor werken die dringend zijn. Hierbij is de duur van het parkeren niet het grootste probleem. 

Het is vooral belangrijk om nabij een plek te vinden. Daarvoor werd vooral gekeken naar de combinatie bewoners (die overdag weg zijn)  - aannemers (die vooral overdag werken) in functie van zoveel mogelijk parkeerplaatsen dubbel te gebruiken. Dit kan geregeld worden via een parkeerkaart. We hebben hier echter verschillende types van, zoals ‘bewoner’, ‘autodelen’, ‘markkramer’, zorgverstrekkers, etc.

De Wegcode laat alleen toe om een onderbord 'parkeerkaart' te plaatsen. Alle soorten vergunningen die we uitreiken mogen daarop parkeren, dus dit is voor aannemers in Gent geen oplossing. Zolang we geen sluitende juridische oplossing hebben voor dit probleem kan een dergelijke interventiekaart niet worden ingevoerd in Gent. Indien een wijziging van de Wegcode hier een mogelijkheid schept zullen we dit uiteraard opnemen.

Maar, zoals eerder gezegd: een ‘aannemerskaart’ of ‘interventiekaart’ garandeert geen parkeerplaats.

Werken die langer duren, worden meestal op voorhand ingepland. Als aannemers langer willen parkeren dan de toegelaten parkeerduur of meer zekerheid willen over een parkeerplaats in de buurt van de werf kan dat worden aangevraagd bij de cel Inname Publieke Ruimte. Ondertussen is dit een heel vlotte, gemakkelijke online procedure voor een vergunning ‘inname openbaar domein’. De administratieve last hiervan is heel beperkt en het biedt vele voordelen voor de uitvoerders van werken. Dit lijkt me voor werken die langer duren dan 3 of 5 uur dan ook de beste oplossing. 

wo 14/09/2022 - 10:42