Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

2022_MV_00454 - Mondelinge vraag van raadslid Gabi De Boever: Gevaarlijk rijgedrag van bestuurders bromfietsen in de Gentse binnenstad

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 13/09/2022 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: di 13/09/2022 - 22:57
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Anita De Winter; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Veli Yüksel; Emilie Peeters; Bart Tembuyser

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Adeline Blancquaert; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Bram Van Braeckevelt; Ronny Rysermans; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2022_MV_00454 - Mondelinge vraag van raadslid Gabi De Boever: Gevaarlijk rijgedrag van bestuurders bromfietsen in de Gentse binnenstad 2022_MV_00454 - Mondelinge vraag van raadslid Gabi De Boever: Gevaarlijk rijgedrag van bestuurders bromfietsen in de Gentse binnenstad

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Ook tijdens de uren dat fietsen niet toegelaten zijn, slalommen maaltijdbezorgers op bromfietsen tussen de wandelaars door in de winkelstraten. De Langemunt en Mageleinstraat zijn hier frappante voorbeelden van.

Bovendien is er geen uniforme aanduiding van verkeersborden. Sommige onderborden laten enkel fietsers toe. In andere straten dan weer mogen ook bromfietsers klasse A doorrijden, maar geen speed pedelecs! Duidelijke voorbeelden zijn de Gouvernementstraat en de Oranjeberg.

Dat zorgt uiteraard voor de nodige verwarring.

Indiener(s)

Gabi De Boever

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

di 30/08/2022 - 10:19

Toelichting

Is de schepen op de hoogte van het gevaarlijk rijgedrag van bepaalde bromfietsers in de Gentse wandelstraten?

Welke beschermende maatregelen voor de fietsers en wandelaars kunnen hieromtrent genomen worden?

Is de schepen op de hoogte van het bestaan van verwarrende onderborden in bepaalde straten?

Welke maatregelen kan het stadsbestuur in dit verband nemen?

Bespreking

Antwoord

Het gebeurt niet zoveel, maar ik ben het met u eens. Slalommende bromfietsers tussen voetgangers zijn vervelend, en niet enkel in de voetgangersstraten. Ze zijn te snel, maar ook: ze stinken en zijn luidruchtig.

In voetgangersstraten staan er duidelijke verkeersborden die aanduiden dat   brommers, en ook fietsers en speedpedelecs, verboden zijn tussen 11u en 18u.   

Daarnaast worden, in voetgangersstraten, een aantal communicatieve instrumenten ingezet om de situatie te verduidelijken:

  • Infozuilen aan alle monden van de voetgangersstraten waarbij werd geduid dat het een voetgangersstraat is 
  • Sensibilisering door de gemeenschapswachten.

De politie treedt ook op door middel van handhaving. 

Het klopt ook, mevrouw De Boever, dat er momenteel verschillende signalisatie is. De voetgangersstraten zijn uiteraard een speciaal geval, dus de signalisatie is hier zoieso anders. Maar inderdaad ook in andere straten kan de signalisatie verschillen.

Sinds de opkomst van de speedpedelec worden de onderborden volgens de wegcode aangepast zodat de speedpedelec in alle straten gelijkgesteld wordt met de fiets. Daarnaast worden ook de bromfietsen niet meer toegelaten in beperkt eenrichtingsverkeer omdat we vooral actieve vervoerswijzen stimuleren. 

Alle onderborden op het Gentse grondgebied tegelijk aanpassen is niet mogelijk. We zitten dus wat in een overgangsfase.

Bij elke heraanleg of bij kleinere maatregelen met signalisatie worden de onderborden aangepast volgens de nu geldende visie. Zo werden de onderborden van Gouvernementstraat en Oranjeberg in juli 2022 aangepast binnen een dossier om de voorrangsas Brabantdam-Vogelmarkt te optimaliseren. 

Er loopt momenteel ook een screening van de twee hoogste niveaus van ons stadsregionaal fietsroutenetwerk.  De onderborden zullen worden aangepast zodat gebruikers van de speedpedelec die routes zonder onderbreking kunnen gebruiken. De focus ligt eerst op drukke assen zoals de Coupure Links, Voldersstraat en Visserij. We plannen om alle routes van dit niveau tegen midden 2023 gescreend te hebben. 

wo 14/09/2022 - 10:30