Ook tijdens de uren dat fietsen niet toegelaten zijn, slalommen maaltijdbezorgers op bromfietsen tussen de wandelaars door in de winkelstraten. De Langemunt en Mageleinstraat zijn hier frappante voorbeelden van.
Bovendien is er geen uniforme aanduiding van verkeersborden. Sommige onderborden laten enkel fietsers toe. In andere straten dan weer mogen ook bromfietsers klasse A doorrijden, maar geen speed pedelecs! Duidelijke voorbeelden zijn de Gouvernementstraat en de Oranjeberg.
Dat zorgt uiteraard voor de nodige verwarring.
Is de schepen op de hoogte van het gevaarlijk rijgedrag van bepaalde bromfietsers in de Gentse wandelstraten?
Welke beschermende maatregelen voor de fietsers en wandelaars kunnen hieromtrent genomen worden?
Is de schepen op de hoogte van het bestaan van verwarrende onderborden in bepaalde straten?
Welke maatregelen kan het stadsbestuur in dit verband nemen?
Het gebeurt niet zoveel, maar ik ben het met u eens. Slalommende bromfietsers tussen voetgangers zijn vervelend, en niet enkel in de voetgangersstraten. Ze zijn te snel, maar ook: ze stinken en zijn luidruchtig.
In voetgangersstraten staan er duidelijke verkeersborden die aanduiden dat brommers, en ook fietsers en speedpedelecs, verboden zijn tussen 11u en 18u.
Daarnaast worden, in voetgangersstraten, een aantal communicatieve instrumenten ingezet om de situatie te verduidelijken:
De politie treedt ook op door middel van handhaving.
Het klopt ook, mevrouw De Boever, dat er momenteel verschillende signalisatie is. De voetgangersstraten zijn uiteraard een speciaal geval, dus de signalisatie is hier zoieso anders. Maar inderdaad ook in andere straten kan de signalisatie verschillen.
Sinds de opkomst van de speedpedelec worden de onderborden volgens de wegcode aangepast zodat de speedpedelec in alle straten gelijkgesteld wordt met de fiets. Daarnaast worden ook de bromfietsen niet meer toegelaten in beperkt eenrichtingsverkeer omdat we vooral actieve vervoerswijzen stimuleren.
Alle onderborden op het Gentse grondgebied tegelijk aanpassen is niet mogelijk. We zitten dus wat in een overgangsfase.
Bij elke heraanleg of bij kleinere maatregelen met signalisatie worden de onderborden aangepast volgens de nu geldende visie. Zo werden de onderborden van Gouvernementstraat en Oranjeberg in juli 2022 aangepast binnen een dossier om de voorrangsas Brabantdam-Vogelmarkt te optimaliseren.
Er loopt momenteel ook een screening van de twee hoogste niveaus van ons stadsregionaal fietsroutenetwerk. De onderborden zullen worden aangepast zodat gebruikers van de speedpedelec die routes zonder onderbreking kunnen gebruiken. De focus ligt eerst op drukke assen zoals de Coupure Links, Voldersstraat en Visserij. We plannen om alle routes van dit niveau tegen midden 2023 gescreend te hebben.
wo 14/09/2022 - 10:30