Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

2022_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Spreiding autodelen

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 13/09/2022 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: di 13/09/2022 - 22:57
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Anita De Winter; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Veli Yüksel; Emilie Peeters; Bart Tembuyser

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Adeline Blancquaert; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Bram Van Braeckevelt; Ronny Rysermans; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2022_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Spreiding autodelen 2022_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Spreiding autodelen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

/

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

do 01/09/2022 - 17:18

Toelichting

Deze zomer vroeg ik enkele cijfers op over de aangeboden deelauto’s in de wijken en deelgemeenten. Uit deze cijfers blijkt dat er toch wel significante verschillen waar te nemen zijn tussen de verschillende wijken en deelgemeenten, zeker wanneer deze cijfers worden afgezet tegenover de bewonersaantallen.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Hoe verklaart de schepen deze grote verschillen tussen de wijken en deelgemeenten?
  • Op welke manier worden vraag en aanbod op elkaar afgestemd?

Bespreking

Antwoord

Er zit inderdaad verschil in het aantal autodeelwagens in de verschillende wijken. Daar zijn een aantal redenen voor.

In dicht bewoonde en dichtbebouwde wijken is de vraag naar autodeelwagens groter dan in minder dicht bewoonde en minder dichtbebouwde wijken. Dat heeft te maken met beschikbare o.a. parkeerplaatsen, wagenbezit… 

Station-based autodeelorganisaties (vb. cambio) en particuliere organisaties (vb. Dégage) volgen vooral de vraag. Zij plaatsen echt een wagen als er vraag is. Dégage is dan ook nog afhankelijk van een bewoner die zijn auto ter beschikking stelt.

Free-floating systemen (vb. Poppy) richten zich op de locaties waar ze meest kans op succes hebben, i.e. dicht bewoonde wijken. Ze hangen sterk af van ‘passage’ aan een voertuig. 

Toch moeten de cijfers ook een beetje genuanceerd worden. De spreiding van voorbehouden plaatsen voor autodelen is geen correcte indicator voor het aantal aanwezige autodeelwagens in een bepaalde wijk of deelgemeente. Niet alle autodeelwagens hebben immers een voorbehouden parkeerplaats. Wagens die beschikken over een autodeelvergunning mogen immers gratis parkeren op standaard parkeerplaatsen, voorbehouden plaatsen voor bewoners en tenslotte de voorbehouden plaatsen voor autodelen.  

Dit leidt ertoe dat niet elke autodeelorganisatie consequent autodeelplaatsen aanvraagt voor hun autodeelwagens. Dat moet ook niet. In wijken of deelgemeenten waar er minder parkeerdruk is of geen betalend parkeerregime geldt, vinden autodeelorganisaties meestal voldoende parkeermogelijkheden. Het zijn ook voornamelijk de station-based autodeelorganisaties die gebruik maken van de mogelijkheid om een autodeelplaats in te richten. Free-floating autodeelorganisaties doen dat niet. 

Het Mobiliteitsbedrijf komt niet rechtstreeks tussen in het afstemmen tussen vraag en aanbod. Maar we zoeken wel nog naar de juiste manier om de wijken, waar autodelen momenteel ondervertegenwoordigd is, te versterken.  Uw bekommernis is terecht.

wo 14/09/2022 - 10:27