Enkele maanden geleden hadden we het in deze commissie uitgebreid over het gewijzigde reglement voor het autovrij gebied. Op de gemeenteraad van mei werd dat reglement op heel wat vlakken namelijk in positieve zin aangepast, na een politiek debat, maar ook n.a.v. overleg met heel wat stakeholders. Ik wil u bij deze graag naar een stand van zaken vragen op enkele concrete punten:
Leveranciers kunnen natuurlijk altijd per levering een vergunning aanvragen voor het autovrij gebied.
Een langdurige vergunning wordt verleend als de leverancier gedurende een langere periode vaak in het AVG moet zijn. Dan verwachten we van de leveranciers bewijsstukken die aantonen dat ze voor ¼ van de aangevraagde periode gemiddeld 1 keer per week zijn komen leveren in het autovrij gebied. Gemiddeld. Voor een jaarvergunning betekent dit inderdaad dat ze moeten aantonen dat ze in de drie maanden voorafgaand aan de aanvraag wekelijks, gemiddeld, zijn komen leveren in het autovrij gebied.
We willen op deze manier het aantal doorritten, van mensen die er dus niet echt moeten zijn, zo veel mogelijk doen dalen.
Het vraagt nog altijd een administratieve inspanning van leveranciers, omdat we wel een aantal bewijsstukken verwachten. Maar we beoordelen deze stukken voor een kortere referentieperiode dan voor de wijzigingen.
De volledige impact van het vernieuwde vergunningenbeleid van december 2021 kennen we nog niet. Er zijn immers nog leveranciers die hun vergunning, aangegaan in 2e helft 2021, nog dienen te vernieuwen. Die van de aanpassingen van voor de zomer uiteraard ook niet.
Voor de periode van mei tot heden heeft het Mobiliteitsbedrijf geen officiële klachten ontvangen over deze regeling. We ontvangen wel vragen voor informatie en verduidelijking.
Wanneer een ondernemer voor de eerste keer een vergunning aanvraagt, moet hij een klantenprofiel aanmaken. Dat is met alles zo, van het platform van het sociaal secretariaat tot online bestellingen bij de HEMA. Dat moet maar één keer. Nadien kan de ondernemer vergunningen aanvragen vanuit dat klantenprofiel, zodat de gegevens niet elke keer opnieuw moeten worden ingegeven. Maar elke inrit moet wel vergund zijn. Bij een vergunning die achteraf wordt aangevraagd, betekent dit dat er een bewijs van overmacht, bestemming en periode nodig is.
In de software voorzien we binnenkort ook een functie “opnieuw aanvragen”, waarbij de aanvrager maximaal gegevens uit voorgaande aanvragen kan hergebruiken. Dat maakt het nog makkelijker voor de aanvrager.
Ook leveranciers die maar af en toe in het autovrij gebied moeten leveren, moeten een vergunning aanvragen. Zij kunnen de vergunning aanvragen voor de dag(en) waarop zij leveringen moeten doen in het autovrij gebied. Indien een leverancier geen vergunning heeft aangevraagd en een GAS-boete ontvangt, heeft die altijd de mogelijkheid om de GAS-boete te betwisten.
Leveranciers die leveringen doen bij de eventsector kunnen zelf hun vergunning aanvragen. De verantwoordelijkheid voor het aanvragen van een vergunning is verschoven van de locatie waar het event plaatsvindt naar de onderneming die de leveringen komt uitvoeren. We bekijken nog of er hier nog verdere bijsturingen nodig zijn, en mikken hiervoor op het einde van het jaar.
wo 14/09/2022 - 10:07