In St-Amandsberg werd de zone 30 uitgerold. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen daar zones 30 de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit van een buurt significant verhogen. Daarenboven loopt een een voetganger of fietser bij een aanrijding van 30 km/u aanzienlijk minder risico op zware verwondingen dan bij 50 km/u. Ook het risico op overlijden neemt af.
Voor de uitvoering van de uitbreiding van de zone 30 in Sint-Amandsberg werd er naar een deel van de grotere verkeersassen, zoals de Grondwetlaan en Hogeweg, gekeken om voor een lager snelheidsregime te kiezen. Ook de Antwerpsesteenweg werd hierbij in overweging genomen. Veel bewoners zijn hiervoor vragende partij. Jammer genoeg vernamen we vandaag (21/11) in de pers dat er twee 12-jarige meisjes die onderweg waren naar school gewond geraakt zijn nadat ze op de Antwerpsesteenweg aangereden zijn op het zebrapad. Volgens de eerste berichtgeving zou er sprake zijn van overdreven snelheid.
Geachte mevrouw Matthieu,
De geplande zone 30 Sint-Amandsberg die in het voorjaar werd uitgevoerd bevatte aanvankelijk ook een groot deel van de N70a tussen Dampoort en Potuit (de voetgangersoversteek aan de August Van Geerstraat inbegrepen). Deze straat ligt middenin het woonweefsel van Sint-Amandsberg en Dampoortwijk, met veel handelszaken en scholen in de onmiddellijke omgeving. Er gebeuren dan ook veel oversteekbewegingen waar bestuurders zeer aandachtig voor moeten zijn. Het verlagen van de snelheid maakt het eenvoudiger voor bestuurders om rekening te houden met deze oversteekbewegingen en kan dus de kans op ongevallen laten dalen. Dit beschouwt de stad als een voldoende doorslaggevend argument om hier een snelheidsregime van 30km/h in te stellen.
Het Agentschap wegen en verkeer is hier echter de wegbeheerder en nam ondanks herhaaldelijk aandringen van stad Gent de beslissing om niet in te gaan op een verlaging van het snelheidsregime.
Zij beschouwen volgende argumentatie om een regime van 50km/h aan te houden:
Ik volg deze redenering niet. Deze buurt is te dicht bebouwd met te dense verkeersintensiteiten en te complexe bewegingen om verkeer te verwerken dat er aan 50km/u door raast.
We zijn reeds aan het onderhandelen met AWV over het snelheidsregime op de Antwerpsesteenweg sinds februari 2022. Het laatste voorstel van AWV, dat dateert van 31 oktober, was dat de stad de weg zou overnemen.
Ook al neemt de stad de weg over, op korte termijn levert dit geen verbetering op. Wij hebben daarom spoedoverleg gevraagd met Minister Peeters. Dit overleg vindt deze week plaats.
Waar stad Gent zelf wegbeheerder is, kiest de stad voor maximale verkeersveiligheid. Het kruispunt Grondwetlaan-Hogeweg bijvoorbeeld getuigt daarvan. Dus als we de weg kunnen overnemen, zullen we hier zone 30 invoeren. Maar eerst moeten we hiervoor de weg overnemen.
wo 30/11/2022 - 09:04