Terug
Gepubliceerd op 01/12/2022

2022_MV_00641 - Mondelinge vraag van raadslid Els Roegiers: Overlast Boterbloemlaan

vragenuurtje
ma 28/11/2022 - 18:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 28/11/2022 - 18:50
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Rudy Coddens, schepen; Sara Matthieu; Stephanie D'Hose; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Stijn De Roo; Els Roegiers

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2022_MV_00641 - Mondelinge vraag van raadslid Els Roegiers: Overlast Boterbloemlaan 2022_MV_00641 - Mondelinge vraag van raadslid Els Roegiers: Overlast Boterbloemlaan

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

/

Indiener(s)

Els Roegiers

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

do 24/11/2022 - 11:10

Toelichting

Door de werken aan de Evergemsesteenweg loopt het verkeer al enkele maanden moeilijk. In de commissie MEO is dit al aan bod gekomen waarna er een wijziging gebeurd is aan de verkeerssituatie. Sinds deze wijziging gaat al het verkeer echter door de Boterbloemlaan. De bewoners zijn misnoegd en dienden een petitie in. 

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Wordt de situatie terplekke herbekeken? Kan de verkeersstroom meer verspreid worden zodat we niet telkens een soort waterbedeffect hebben?
  • De bewoners klagen verder dat de verkeersregels niet gerespecteerd worden. Kan hier meer op gecontroleerd worden?

Bespreking

Antwoord

Geachte mevrouw Roegiers,

 

Het klopt dat we een petitie ontvingen van de bewoners van de Boterbloemlaan. Hun straat krijgt nu inderdaad veel meer verkeer te verwerken door chauffeurs die de beperking op plaatselijk verkeer en de gesignaleerde omleiding gewoonweg negeren. 

We zijn daarom samen met de diensten en de bewoners de verschillende mogelijkheden nog eens grondig aan het bekijken. Best zouden we samen met bewoners van verschillende straten en met de school een oplossing zoeken.

Er is in dit geval immers niet één oplossing die voor iedereen ideaal is: de wijk is niet heel groot. En dan speelt wat u zo mooi het ‘waterbedeffect’ noemt: wat goed is voor de ene straat, zorgt mogelijk voor meer overlast in de andere.  Daarnaast is er ook de veiligheid rondom de school en de fietsstraat waar we rekening mee moeten houden. 

Er bestaat geen perfecte oplossing om het sluipverkeer tegen te gaan, aan elke maatregel zijn voor- en nadelen verbonden. 

Bijvoorbeeld: als we de verkeersfilter opnieuw verplaatsen tussen de Helmkruidstraat en Boterbloemlaan, dan keren we terug naar de situatie van bij het begin waarbij de bewoners met de auto de noord-zuidbeweging niet kunnen maken en de ontsluiting van de wijken en de Evergemsesteenweg moeilijk is.

Maar de verkeersfilter in de Vroonstallestraat is er voor de fietsstraat waar veel schoolgaande kinderen gebruik van maken. Gemengd verkeer met een verkeersstroom van de grootorde Evergemsesteenweg zal nefast zijn voor de veiligheid van de fietsers en de schoolkinderen. Enzoverder. Een perfecte oplossing bestaat dus niet.

 

We hebben hier dus geen ideaal scenario, maar we zijn in nauw overleg met de bewoners om samen zo goed mogelijke oplossing te zoeken. 

 

De vraag om handhaving van snelheid en plaatselijk verkeer is een vraag die gesteld werd aan de politie, waarvan ik hoop dat zij die ter harte zullen nemen. 

 

wo 30/11/2022 - 09:20