Terug
Gepubliceerd op 09/02/2023

2023_MV_00088 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Verbeterde Scheldekruisingen voor fietsers en voetgangers Gentbrugge - St. Amandsberg/Destelbergen

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 07/02/2023 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: di 07/02/2023 - 22:37
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Adeline Blancquaert; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Ronny Rysermans; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Patricia De Beule; Carl De Decker; Mattias De Vuyst; Anita De Winter; Caroline Persyn; Veli Yüksel; Els Roegiers; Emilie Peeters; Bart Tembuyser

Afwezig

Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2023_MV_00088 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Verbeterde Scheldekruisingen voor fietsers en voetgangers Gentbrugge - St. Amandsberg/Destelbergen 2023_MV_00088 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Verbeterde Scheldekruisingen voor fietsers en voetgangers Gentbrugge - St. Amandsberg/Destelbergen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De actualiteit rond Gentbrugge-brug legt ook nog eens de nadruk op het belang van goede, veilige ‘Scheldekruisingen’ voor fietsers en voetgangers tussen beide grote Gentse deelgemeenten Sint-Amandsberg en Gentbrugge. Op dit moment zijn er op een afstand van ca. 1,3km, met de Schelde als grens tussen beide deelgemeenten, 2 Scheldekruisingen, die eigenlijk hetzij te beperkt in capaciteit is (sluispad Gentbrugge), hetzij in gemengd verkeer functioneert (Gentbrugge-brug). In september ‘22 informeerde ik nog dmv een mondelinge vraag naar een verbeterde oversteek van Gentbrugge-sluis.  Toen werd geantwoord dat dit momenteel niet aan de orde is, vanwege ontbrekend budget.

Hieronder 2 concrete voorstellen om, telkens met ca 650m tussenafstand, tot 3 (!) Scheldekruisingen te komen voor fietsers en voetgangers in deze stedelijke omgeving.

Indiener(s)

Sven Taeldeman

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 01/02/2023 - 19:54

Toelichting

  1. Eigenlijk moet er erkend worden dat er te beperkte fiets- en voetgangersverbindingen zijn tussen Gentbrugge en Sint-Amandsberg. Graag ken ik uw kijk hierop. Wordt er op dit moment werk gemaakt van verbeterde fiets- en voetgangersverbindingen over de Zeeschelde tussen Gentbrugge-brug en Sint-Amandsberg? Graag duiding. 
  2. Met volgende vragen rond 2 nieuwe of sterk verbeterde Scheldekruisingen : 
    1. ‘Geniebrug’ sluiseiland Gentbrugge : het budget ontbreekt momenteel voor een degelijke nieuwe grootschalige brug. Er is evenwel een ‘budget’-oplossing : Een ‘geniebrug’ tussen de beide kaaimuren van de sluis van Gentbrugge, waar deze kaaimuren slechts 13m van elkaar verwijderd zijn, t.h.v. het spoortalud. Dit kan zowel aan de zuidkant, als aan de noordkant van het spoortalud. Zie bijgevoegd schema hieronder, met twee mogelijke tracés. Een dgl. tijdelijke ‘geniebrug’ kan meerdere jaren dienst doen, in afwachting van een stevige vaste fietsbrug over Gentbrugge-Sluis, en is betaalbaar. 
    1. Is deze piste al onderzocht, en hoe staat u tegenover deze voorstellen? Indien positief, hoe en wanneer gaat u hiermee aan de slag verder? Wanneer zou er kunnen over gefietst worden? 
    2. Indien nog niet onderzocht, kan deze piste onderzocht worden op korte termijn? 


         2. ‘Paul De Ryck-fietsbrug’ thv scouts FOS De Wouw : 

      • wat is de stand van zaken in het ontwerp en de voorbereiding van de bouw van deze fietsbrug? 
      • Wanneer start de bouw van deze fietsbrug, en wanneer zou er over kunnen gefietst worden?

 

 

Bespreking

Antwoord

Het klopt dat het aantal fiets- en voetgangersverbindingen tussen Gentbrugge en Sint-Amandsberg beperkt is. Een brug over de Schelde is dan ook geen geringe investering. Bruggen bouwen is echter iets dat ik graag doe. Ik realiseerde dan ook al heel wat bruggen en onderdoorgangen met onze diensten.

Wat betreft uw vragen. Ten westen van Gentbruggebrug valt het aantal verbindingen wel nog mee: de passage over de “saskes” (Gentbruggesluis) én de fiets-wandelverbinding doorheen het Keizerpark. De passage over de Gentbruggesluis is qua tussenafstand goed gelegen. De oversteek zelf is echter ondermaats ingericht.

Ten oosten van Gentbruggebrug is er tot Heusdenbrug geen enkele oversteek. Daarom kwamen we met De Vlaamse Waterweg overeen om 2 nieuwe bruggen voor fietsers en voetgangers over de Zeeschelde te realiseren: één ter hoogte van de Scheldelaan (brug Scheldemeander Noord) en één aan het pompgemaal net ten zuiden van het E17-viaduct (brug Scheldemeander Zuid).

Deze laatste brug zou de groenpolen Gentbrugsemeersen en Damvallei rechtstreeks met elkaar verbinden. Deze brug zou voor de helft op grondgebied Destelbergen komen te liggen en is voorlopig nog in bespreking met Destelbergen.

De brug ‘Scheldemeander Noord’ wordt wel voorzien volledig op Gents grondgebied. Deze brug is één van de “meerwaardeprojecten” die de Stad Gent en De Vlaamse Waterweg samen willen realiseren in het kader van het Sigmaplan. Het ontwerp voor de brug “Scheldemeander Noord” staat al ver en binnenkort wordt gestart met de opmaak van het omgevingsvergunningsdossier. Er wordt gestreefd naar een startdatum van de werken in de tweede helft van 2024 (onder voorbehoud).

De aanpassing/vernieuwing van de sluisovergang over de Gentbruggesluis (de “Saskes”) is een ander meerwaardeproject. Ook hier heeft De Vlaamse Waterweg zich geëngageerd om een nieuwe en vlottere Scheldeoversteek voor voetgangers én fietsers te realiseren. De kosten voor deze oversteek worden integraal door De Vlaamse Waterweg gedragen omdat het om een vervanging van een bestaande Scheldekruising gaat.

De studie voor deze aangepaste oversteek aan de Gentbruggesluis wordt deze maand opgestart. Stadsintern bekijken we eerst de exacte ligging van de oversteek. Daarbij moeten de verschillende randvoorwaarden bekeken worden: de geplande realisatie van een derde spoor, een vlot tracé voor de fietssnelweg F400, de oversteekbaarheid van de R40 en de Delvinlaan en de toekomstige bestemming van de sluiskom en het “eiland”.

De definitieve oplossing zal door De Vlaamse Waterweg gefinancierd worden. DVW voorzag om het ontwerp dit jaar op te starten. Er is momenteel binnen de stad ook geen budget voorzien. Ik betwijfel dus of het geniaal is om momenteel veel energie te steken in een tijdelijke ‘Geniebrug’.

wo 08/02/2023 - 14:36