Het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' werd goedgekeurd in de gemeenteraad van december 2019 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van december 2022.
De meeste belasting-, retributie- en tariefreglementen voorzien voor de hele legislatuur in een jaarlijkse stijging van de tarieven met 1,7%, dit als voorafname op de inflatie. Gezien de sterk gestegen inflatie in, vooral, kalenderjaar 2022 zijn de tarieven echter niet meer in verhouding tot de uitgaven. Het bestuur gaf daarom de opdracht om de tarieven in de loop van 2023 in totaal met 6,9% te laten stijgen, gevolgd door een aanpassing van het jaarlijks percentage van 1,7% naar 2%. Daarmee worden de gestegen uitgaven gedeeltelijk gecompenseerd, zonder dat de volledige inflatie aan de burger wordt doorgerekend.
De belasting op de afgifte van administratieve stukken bestaat uit een door te storten deel, en een stadsaandeel. Het door te storten deel wordt jaarlijks bepaald door de FOD Binnenlandse Zaken. De wijziging van de gemeenteraad van december 2022 paste de tarieven al aan het nieuwe door te storten bedrag aan. In de huidige wijziging wordt enkel het stadsaandeel aangepast.
De belasting voor het trouwboekje wordt geschrapt. Zij wordt opgenomen in het retributiereglement op de plechtigheden in een andere gemeenteraadsbesluit dat op dezelfde zitting wordt voorgelegd. Enerzijds is het trouwboekje al enige tijd geen verplicht document meer, maar een vrijwillig te kiezen onderdeel van de huwelijksplechtigheid. Bovendien betreft het een document dat de Stad zelf ontwerpt en aanmaakt, in tegenstelling tot de andere stukken die via de FOD Binnenlandse Zaken worden opgemaakt.
De Dienst Burgerzaken is gelast met de toepassing van dit reglement.
Dienst* | Burgerzaken | ||
Budgetplaats | 7315000 | ||
2023 | 13.838 | ||
2024 | 26.098 | ||
2025 | 43.884 | ||
Totaal | 83.820 |
Vervangt de tarieftabellen in artikel 2 voor de aanslagjaren 2023-2025 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:
Procedure | 2023 | 2024 | 2025 |
Gewone | 28,00 € | 28,00 € | 28,00 € |
Dringend | 125,00 € | 125,00 € | 125,00 € |
2023 | 2024 | 2025 |
15,00 € | 15,00 € | 16,00 € |
Procedure | 2023 | 2024 | 2025 |
Gewone | 8,00 € | 8,00 € | 8,00 € |
Dringend | 125,00 € | 125,00 € | 126,00 € |
2023 | 2024 | 2025 |
102,00 € | 102,00 € | 102,00 € |
Procedure | 2023 | 2024 | 2025 |
Gewone | 88,00 € | 88,00 € | 89,00 € |
Dringend | 263,00 € | 263,00 € | 264,00 € |
Superdringend* | 323,00 € | 323,00 € | 324,00 € |
Procedure | 2023 | 2024 | 2025 |
Gewone | 84,00 € | 84,00 € | 85,00 € |
Dringend | 253,00 € | 253,00 € | 254,00 € |
Superdringend | 313,00 € | 313,00 € | 314,00 € |
Procedure | 2023 | 2024 | 2025 |
Gewone | 84,00 € | 84,00 € | 85,00 € |
Dringend | 253,00 € | 253,00 € | 254,00 € |
Soort | 2023 | 2024 | 2025 |
Belgisch | 27,00 € | 27,00 € | 28,00 € |
Internationaal | 23,00 € | 23,00 € | 24,00 € |
De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2023.
Heft artikel 2, §7 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' op met ingang van 1 juli 2023.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' zoals gevoegd in bijlage.