De belasting op de inname van het openbaar domein voor het uitvoeren van werken werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019 en laatst gewijzigd op 26 april 2022.
De meeste belasting-, retributie- en tariefreglementen voorzien voor de hele legislatuur in een geleidelijke stijging van de tarieven aan een percentage van 1,7%, dit als voorafname op de inflatie. Gezien de sterk gestegen inflatie in vooral kalenderjaar 2022 zijn de tarieven niet meer in verhouding tot de uitgaven. Het bestuur gaf daarom de opdracht om de tarieven in de loop van 2023 met in totaal 6,9% te laten stijgen, gevolgd door een aanpassing van het jaarlijks percentage naar 2%. Daarmee worden de gestegen uitgaven gedeeltelijk gecompenseerd, zonder dat de volledige inflatie nochtans aan de burger moet worden doorgerekend.
Uit een vergelijkende studie is gebleken dat de tarieven van dit reglement in lijn liggen met de tarieven van de centrumsteden met uitzondering van het tarief voor doorstroomhinder die in andere steden veel hoger blijkt te zijn. Doorstromingshinder zorgt ervoor dat voetgangers en fietsers een extra fysieke inspanning moeten leveren, gemotoriseerd verkeer moet dan weer een omweg maken die voor extra uitstoot in de stad zorgt. Voorgesteld wordt om het tarief voor doorstroomhinder op te trekken van 10 euro naar 80 euro per dag, om de doorstroom van het verkeer te vrijwaren en de hinder te beperken.
Stad Gent voorziet in tegenstelling tot andere centrumsteden in een maximumbelasting. Deze maximumaanslag zorgt ervoor dat bepaalde grote bouwprojecten niet dusdanig zwaar belast worden dat zij onmogelijk nog uit te voeren zijn. Deze maximumbelasting werkt echter het doel van deze belasting tegen bij grote projecten waar het maximumbedrag snel bereikt wordt na een aantal dagen inname. Voorgesteld wordt om het maximumtarief 29.000 euro op te trekken naar 80.000 euro in het eerste jaar van de werf, naar 120.000 euro in het 2de jaar van de werf en naar 160.000 euro vanaf het 3de jaar van de werf vanaf aanslagjaar 2024, om bij grote werven aan te zetten tot Minder Hinder.
De wijziging gaat in met ingang van 1 juli 2023.
Het Team Belastingen Economie+ van het Departement Financiën is belast met de toepassing van dit reglement.
Dienst* | Belastingen Economie+ |
Budgetpositie | 7361000 |
2024 | 1.252.115 |
2025 | 1.287.759 |
Totaal | 3.139.874 |
Vervangt de tarieftabel in artikel 4 voor de aanslagjaren 2023-2025 van het reglement 'Belasting op de inname van het openbaar domein voor het uitvoeren van werken' als volgt:
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
BASISTARIEVEN | ||||||
t/m 15² (in €/dag) | 1,34 | 1,37 | 1,39 | 1,49 | 1,52 | 1,55 |
>15m²-100m² (in €/m²/dag) | 0,22 | 0,23 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,26 |
>100m²-300m² (in €/m²/dag) | 0,34 | 0,34 | 0,35 | 0,37 | 0,38 | 0,39 |
>300m² (in €/m²/dag) | 0,45 | 0,46 | 0,46 | 0,50 | 0,51 | 0,52 |
TOESLAGEN | ||||||
Ingenomen parkeerstrook (in €/m/dag) | 0,50 | 0,51 | 0,52 | 0,55 | 0,56 | 0,58 |
Doorstroomhinder (in €/dag) | 10,00 | 10,00 | 10,00 | 80,00 | 82,00 | 83,00 |
Minimumbelasting (in € /werf/aanslagjaar) | 40,00 | 41,00 | 42,00 | 45,00 | 46,00 | 47,00 |
Maximumbelasting (in € /werf/1e aanslagjaar) | 28.000 | 28.500 | 29.000 | 29.500 | 80.000 | 82.000 |
Maximumbelasting (in € /werf/ 2de aanslagjaar) | 28.000 | 28.500 | 29.000 | 29.500 | 120.000 | 122.500 |
Maximumbelasting (in € /werf/3de en volgende aanslagjaar) | 28.000 | 28.500 | 29.000 | 29.500 | 160.000 | 163.500 |
De wijziging treedt in werking op 1 juli 2023.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Belasting op de inname van het openbaar domein voor het uitvoeren van werken' zoals gevoegd in bijlage.