Terug
Gepubliceerd op 05/06/2023

2023_GR_00476 - Reglement - Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn - Wijziging

gemeenteraad
di 30/05/2023 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 30/05/2023 - 21:54
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Sonja Welvaert; Adeline Blancquaert; Danny Van Campenhout, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00476 - Reglement - Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn - Wijziging

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Mattias De Vuyst, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 36
Sami Souguir, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Evita Willaert, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Stijn De Roo, Anita De Winter, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Hafsa El-Bazioui, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 11
Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Tom De Meester, Mattias De Vuyst, Yüksel Kalaz, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00476 - Reglement - Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn - Wijziging 2023_GR_00476 - Reglement - Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 14°


Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2019. Het reglement omvat de retributie voor verkoop van taxicheques en verkoopsartikelen van de Dienst Publiekszaken.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De Dienst Publiekszaken waarvan de verkoopartikelen zijn opgenomen, maken geen deel meer uit van het Departement Samenleven en Welzijn, maar vallen onder het Departement Bedrijfsvoering. Voorstel is om deze bepalingen, naar aanleiding van de algemene tariefaanpassingen, meteen ook naar het toepasselijke retributiereglement van dat departement te verplaatsen.

Tegelijk wordt voorgesteld de dienstverlening van het vervangen van verloren sleutels en badges door de Dienst Asiel en Vluchtelingenbeleid op te nemen in dit reglement. Die bepalingen, die nog de enige uitmaken van het reglement technische diensten van het Departement Samenleven en Welzijn, kunnen eerder als administratieve dienstverlening bestempeld worden. Het retributiereglement op technische diensten van het Departement Samenleven en Welzijn wordt in een afzonderlijk besluit opgeheven.

De tarieven van de taxicheques en de sleutels en badges worden aangepast. De meeste belasting-,retributie- en tariefreglementen voorzien voor de hele legislatuur in een jaarlijkse stijging van de tarieven met 1,7%, dit als voorafname op de inflatie. Gezien de sterk gestegen inflatie in, vooral, kalenderjaar 2022 zijn de tarieven echter niet meer in verhouding tot de uitgaven. Het bestuur gaf daarom de opdracht om de tarieven in de loop 2023 in totaal met 6,9% te laten stijgen, gevolgd door een aanpassing van het jaarlijks percentage van 1,7% naar 2%. Daarmee worden de gestegen uitgaven gedeeltelijk gecompenseerd, zonder dat de volledige inflatie aan de burger wordt doorgerekend.

Voor de sleutels en badges is de financiële impact verwaarloosbaar, gezien het bijzonder lage aantal keren dat de retributie jaarlijks moet worden toegepast.

De Dienst Lokaal Sociaal Beleid en Dienst Asiel en Vluchtelingen zijn belast met de uitvoering van dit reglement.

Voorgestelde uitgaven

€ 0,00

Overzicht van de inkomsten

De bedragen in deze tabel zijn incl. btw

Dienst* Lokaal Sociaal Beleid 
Budgetplaats 7000000 
2023  
2024 10.903  
2025 11.182  
Totaal 22.085   

Verwachte ontvangsten

€ 22.085,00

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Wijzigt artikel 1 van het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' als volgt:

  • 'Vervangen van sleutels en badges' wordt toegevoegd
  • 'verkoopsartikelen van de Dienst Publiekszaken' wordt verwijderd

De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2023.

Artikel 2

Wijzigt artikel 2van het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' als volgt:

  • De tarieven in §1 worden vanaf 2023 aangepast:

  • Tarief in euro

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Per cheque

    0,80

    0,90

    0,90

  • §2 wordt vervangen als volgt:
    De retributie voor het vervangen van verloren sleutels en badges door de Dienst Asiel en Vluchtelingenbeleid bedraagt:

  • Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Per sleutel

    3,90

    4,00

    4,00

    4,30

    4,40

    4,50

    Per toegangsbadge

    10,00

    10,20

    10,30

    11,10

    11,30

    11,50

    Per Easycard

    5,00

    5,10

    5,20

    5,50

    5,60

    5,80

De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2023.

Artikel 3

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' zoals gevoegd in bijlage.



Bijlagen

  • Te wijzigen retributiereglement
  • Gecoördineerde versie gewijzigd retributiereglement - met markeringen
  • Gecoördineerde versie gewijzigd retributiereglement