Het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2019. Het reglement omvat de retributie voor verkoop van taxicheques en verkoopsartikelen van de Dienst Publiekszaken.
De Dienst Publiekszaken waarvan de verkoopartikelen zijn opgenomen, maken geen deel meer uit van het Departement Samenleven en Welzijn, maar vallen onder het Departement Bedrijfsvoering. Voorstel is om deze bepalingen, naar aanleiding van de algemene tariefaanpassingen, meteen ook naar het toepasselijke retributiereglement van dat departement te verplaatsen.
Tegelijk wordt voorgesteld de dienstverlening van het vervangen van verloren sleutels en badges door de Dienst Asiel en Vluchtelingenbeleid op te nemen in dit reglement. Die bepalingen, die nog de enige uitmaken van het reglement technische diensten van het Departement Samenleven en Welzijn, kunnen eerder als administratieve dienstverlening bestempeld worden. Het retributiereglement op technische diensten van het Departement Samenleven en Welzijn wordt in een afzonderlijk besluit opgeheven.
De tarieven van de taxicheques en de sleutels en badges worden aangepast. De meeste belasting-,retributie- en tariefreglementen voorzien voor de hele legislatuur in een jaarlijkse stijging van de tarieven met 1,7%, dit als voorafname op de inflatie. Gezien de sterk gestegen inflatie in, vooral, kalenderjaar 2022 zijn de tarieven echter niet meer in verhouding tot de uitgaven. Het bestuur gaf daarom de opdracht om de tarieven in de loop 2023 in totaal met 6,9% te laten stijgen, gevolgd door een aanpassing van het jaarlijks percentage van 1,7% naar 2%. Daarmee worden de gestegen uitgaven gedeeltelijk gecompenseerd, zonder dat de volledige inflatie aan de burger wordt doorgerekend.
Voor de sleutels en badges is de financiële impact verwaarloosbaar, gezien het bijzonder lage aantal keren dat de retributie jaarlijks moet worden toegepast.
De Dienst Lokaal Sociaal Beleid en Dienst Asiel en Vluchtelingen zijn belast met de uitvoering van dit reglement.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid | |
Budgetplaats | 7000000 | |
2023 | 0 | |
2024 | 10.903 | |
2025 | 11.182 | |
Totaal | 22.085 |
Wijzigt artikel 1 van het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' als volgt:
De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2023.
Wijzigt artikel 2van het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' als volgt:
Tarief in euro | 2023 | 2024 | 2025 en volgende |
Per cheque | 0,80 | 0,90 | 0,90 |
Tarief in euro | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 en volgende |
Per sleutel | 3,90 | 4,00 | 4,00 | 4,30 | 4,40 | 4,50 |
Per toegangsbadge | 10,00 | 10,20 | 10,30 | 11,10 | 11,30 | 11,50 |
Per Easycard | 5,00 | 5,10 | 5,20 | 5,50 | 5,60 | 5,80 |
De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2023.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Retributie voor diensten van administratieve aard van het Departement Samenleven en Welzijn' zoals gevoegd in bijlage.