Terug
Gepubliceerd op 05/06/2023

2023_GR_00426 - Reglement - Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen - Wijziging

gemeenteraad
di 30/05/2023 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 30/05/2023 - 21:54
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Sonja Welvaert; Adeline Blancquaert; Danny Van Campenhout, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00426 - Reglement - Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen - Wijziging

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Mattias De Vuyst, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 36
Sami Souguir, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Evita Willaert, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Stijn De Roo, Anita De Winter, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Hafsa El-Bazioui, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 11
Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Tom De Meester, Mattias De Vuyst, Yüksel Kalaz, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00426 - Reglement - Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen - Wijziging 2023_GR_00426 - Reglement - Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 14°

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het retributiereglement met betrekking tot het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen werd goedgekeurd op 18 december 2019 en laatst gewijzigd op 28 november 2022.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De meeste belasting-, retributie- en tariefreglementen voorzien voor de hele legislatuur in een jaarlijkse stijging van de tarieven met 1,7%, dit als voorafname op de inflatie. Gezien de sterk gestegen inflatie in, vooral, kalenderjaar 2022 zijn de tarieven echter niet meer in verhouding tot de uitgaven. Het bestuur gaf daarom de opdracht om de tarieven in de loop 2023 in totaal met 6,9% te laten stijgen, gevolgd door een aanpassing van het jaarlijks percentage van 1,7% naar 2%. Daarmee worden de gestegen uitgaven gedeeltelijk gecompenseerd, zonder dat de volledige inflatie aan de burger wordt doorgerekend. De gebruikelijke afronding blijft behouden met oog op eenvoudige communicatie.

Tegelijk worden enkele andere noodzakelijke wijzigingen aan het reglement uitgevoerd:
1. De Bibliotheekzolder is minder toegankelijk dan de andere zalen die aan het tarief van §2 worden onderworpen, waardoor niet socio - culturele activiteiten extra op- en afbouwkosten met zich meebrengen voor de huurder. Ook is de niet rolstoeltoegankelijkheid een nadeel voor het gebruik van de zaal. Een aanpassing naar het (voor andere activiteiten van andere gebruikers) iets lagere tarief van §3 sluit beter aan bij de kenmerken van de zaal en brengt mogelijk een hoger gebruik mee. De capaciteit en de logistieke beperkingen zijn gelijk aan die van de Monnikenzolder. Gezien de zaal momenteel zeer weinig voor dergelijke activiteiten gebruikt wordt, is er geen te verwachten financiële impact voor deze wijziging.

2. De Refter maakt deel uit van het cultuurhistorisch circuit van de Sint- Pietersabdij en is grotendeels in gebruik als tentoonstellingszaal. Om veiligheidsredenen en klimatologische redenen is dit gebruik niet geschikt in combinatie met andere activiteiten. De Refter wordt daarom uit het reglement geschrapt. De Refter is in de praktijk nooit vrij om in gebruik te nemen, zodat er geen financiële impact is.

3. Het aanbod wordt tegelijk verruimd: samen met de Kapittelzaal kunnen ook de breakout rooms gebruikt worden. In combinatie met de Kapittelzaal, Cellarium, Monikkenzolder of Bibliotheekzolder kan bovendien het terras in de abdijtuin ter beschikking gesteld worden. De tuin en het bijhorende terras zijn een absolute troef voor de beleving van elke ingebruikname. Het gebruik van het terras is alleen toegestaan indien de activiteit geen hinder veroorzaakt voor het erfgoed. 

4. Er worden een aantal vergaderzalen aangeboden. Het gaat om nieuw in gebruik genomen ruimten. Deze wijziging is een logisch gevolg van het investeringsproject van Flanders Heritage Venue. (Realisatie projectfiche 408500 Inrichten vergaderruimtes in Sint- Pietersabdij).  De Sint- Pietersabdij is sinds 2019 door Toerisme Vlaanderen erkend als Flanders Heritage Venue waarbij de Sint- Pietersabdij zich internationaal kan profileren als een ontmoetingsfunctie voor vergaderingen en congressen in een unieke erfgoedsite met een uniek erfgoedverhaal. Om dit label te kunnen waarmaken, is het driestoelen principe van toepassing. Dit betekent dat elk congres terzelfdertijd kan beschikken over een plenaire zaal, een lunchruimte en kleinere vergaderruimtes die functioneel ingericht zijn als breakoutrooms. Deze vergaderzalen zijn in 2023 gebruiksklaar en klaar voor ingebruikname, uitsluitend voor vergaderactiviteiten en workshops. 

Deze vergaderruimtes worden niet per dag, maar per dagdeel (8u30-12u30, 13u30-17u30 of 19u-23u) aangeboden. 

5. Voor de vergaderruimtes wordt ook catering (koffie, broodjeslunch) voorzien via een raamcontract van de Stad. De Stad Gent wenst het gebruik van koffie en dranken tijdens vergaderingen in de vergaderruimtes enkel toe te staan als de gebruiker deze afneemt van de uitbater van het eetcafé in de Sint- Pietersabdij of de door de stad aangestelde firma. Zo worden de ruimtes voorzien van kwaliteitsvolle catering, die ook alle materiaal voorhanden heeft en de nodige voorbereidingen en opkuis voor zijn rekening neemt. Deze dienstverlening verhoogt tegelijk de aantrekkelijkheid van de concessie voorwaarden.  

Voor de gebruiker die twee dagdelen wil nemen en ook een broodjeslunch wil consumeren, is het wenselijk en vooral klantvriendelijk dat deze extra dienstverlening in één beweging administratief met het gebruik van de zaal en de koffie kan afgerekend worden. 


6. Voor alle zalen wordt de bewaking als bijkomend element voorzien, gezien de gewijzigde werkwijze van de contractant bij de stad. Als er activiteiten doorgaan in historische huizen, is daarbij wettelijk minstens één bewakingsagent voor nodig. De Stad Gent werkt met eigen bewakingsagenten maar doet, zeker voor in gebruikname van zalen, ook een beroep op een firma om bewaking te voorzien. Deze kosten worden doorgerekend aan de gebruiker. De firma factureerde oorspronkelijk rechtstreeks aan de gebruiker van de zaal. Maar de Stad Gent kan de onderhandelde prijzen met de externe partner pas aanhouden als de Stad Gent zelf instaat voor de administratieve afhandeling. De aparte aanrekening kan ook verwarrend zijn voor de gebruiker. 

Ook bij de inzet van eigen bewakingsagenten, wordt dezelfde kost doorgerekend. De klant krijgt voorafgaand aan elke ingebruikname een realistische offerte van de bewakingskosten. Voor de klant wijzigt er niets maar door de gewijzigde administratieve afhandeling is er nood aan een rechtsgrond om deze kosten aan te rekenen. De tarieven zijn gebaseerd op de loonkost niveau D; de kost van de externe firma is hieraan ongeveer gelijk. Bij aangaan van een nieuw raamcontract kunnen de tarieven opnieuw geëvalueerd worden. 

7. De Stad Gent kan extra schoonmaak die nodig is naar aanleiding van een ingebruikname doorrekenen aan de gebruiker. De prijzen voor schoonmaak hebben ook een rechtsgrond nodig aangezien de Stad Gent daar ook de kosten voor betaalt. De kosten worden doorgerekend conform de tarieven die Stad Gent zelf heeft afgesloten met de externe poetsfirma.

8. De naam Kelder onder de Refter wordt uitgebreid met de naam Cellarium. De naam verwijst naar het historische verleden van de Sint- Pietersabdij en heeft een internationaler karakter. De Sint- Pietersabdij is sinds 2019 door Toerisme Vlaanderen erkend als Flanders Heritage Venue waarbij de Sint- Pietersabdij zich internationaal kan profileren als een ontmoetingsfunctie voor vergaderingen en congressen in een unieke erfgoedsite met een uniek erfgoedverhaal. 


Het IVA Historische Huizen is belast met de uitvoering van dit reglement.

Activiteit

AC34173 Exploitatie

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vervangt artikel 3, §2 en volgende van het reglement 'Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen' met ingang van 1 juli 2023 als volgt:

    §2. De retributie voor het gebruik van de Joan Vandehoutezaal in het Gravensteen en in de Kapittelzaal en de Refter in de Sint-Pietersabdij bedraagt:

    Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     380   

     390   

     395   

    420 

    430

    440

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     380   

     390   

     395   

    420

    430

    440

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     765   

     775   

     790   

    845

    860

    875

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     1.905   

     1.940   

     1.970   

    2.110

    2.150

    2.195

     

    Voor gebruik van de Joan Vandehoutezaal in het Gravensteen in het kader van een receptie na een plechtigheid in diezelfde zaal, wordt een retributie geheven van:

    Tarief in euro

     

     

     

    2023

    2024

    2025 en volgende

     

     

     

     

    1.605

    1..635

    1.670

     

    De zaal kan gebruikt worden tot 21u. De retributie wordt verminderd met de retributie die verschuldigd is voor de plechtigheid ingevolge het betrokken retributiereglement.

     

    §3. De retributie voor het gebruik van de Monnikenzolder en de Bibliotheekzolder in de Sint-Pietersabdij bedraagt:

    Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     380   

     390   

     395   

    420

    430

    440

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     380   

     390   

     395   

    420

    430

    440

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     765   

     775   

     790   

    845

    860

    875

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     1.525   

     1.550   

     1.580   

    1.685

    1.720

    1.755

     

    §4. De retributie voor het gebruik van de Kelder onder de Refter (Cellarium) in de Sint-Pietersabdij bedraagt:

    Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     380   

     390   

     395   

    420

    430

    440

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     380   

     390   

     395   

    420

    430

    440

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     765   

     775   

     790   

    845

    860

    875

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     1.270   

     1.295   

     1.315   

    1405

    1435

    1460


    §5. De retributie voor het gebruik van de Kelder onder de Refter (Cellarium) en de Kapittelzaal samen in de Sint-Pietersabdij bedraagt: 

    Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     575   

     580   

     590   

    635

    645

    660

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     575   

     580   

     590   

    635

    645

    660

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     1.145   

     1.165   

     1.185   

    1265

    1290

    1315

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     2.545   

     2.585   

     2.630   

    2810

    2865

    2925

     

    §6. De retributie voor gezamenlijk gebruik  van de break-out rooms en Kapittelzaal bedraagt:

    Tarief in euro

     

     

     

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     

     

     

    545

    555

    565

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     

     

     

    545

    555

    565

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     

     

     

    1090

    1110

    1135

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     

     

     

    2425

    2475

    2525

     

    §7. De retributie voor het terbeschikking stellen van het terras in de abdijtuin in de Sint-Pietersabdij 

    Tarief in euro

     

     

     

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     

     

     

    190

    195

    200

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     

     

     

    190

    195

    200

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     

     

     

    320

    325

    335

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     

     

     

    320

    325

    335

    Deze terbeschikkingstelling kan enkel in combinatie met gebruik van Kapittelzaal, Kelder onder de refter (Cellarium), Monikkenzolder of Bibliotheekzolder.

     

    §8. De retributie voor het gebruik van de pacificatiezaal en/of de Troonzaal in het Stadhuis bedraagt:

    Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     600   

     610   

     620   

    665

    675

    690

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     600   

     610   

     620   

    665

    675

    690

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     1.200   

     1.220   

     1.240   

    1325

    1355

    1380

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     1.200   

     1.220   

     1.240   

    1325

    1355

    1380

     

    §9. De retributie voor het gebruik van het Oostenrijks Salon in het Stadhuis bedraagt:

    Tarief in euro

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025 en volgende

    Sociaal-culturele activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     450   

     460   

     465   

    500

    505

    520

    Andere activiteiten van betoelaagde en/of erkende verenigingen

     450   

     460   

     465   

    500

    505

    520

    Sociaal-culturele activiteiten van andere gebruikers

     900   

     915   

     930   

    995

    1015

    1035

    Andere activiteiten van andere gebruikers

     900   

     915   

     930   

    995

    1015

    1035


Artikel 2

Voegt een nieuw artikel 4 in in het reglement 'Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen' met ingang van 1 juli 2023 als volgt:

Artikel 4.Tarief gebruik vergaderruimtes

§1. De terbeschikkinggestelde vergaderruimtes worden getarifeerd per zaal.

De retributie wordt aangerekend per zaal en per dagdeel en geldt voor de volledige toegestane gebruiksduur. Een dagdeel is als volgt gedefinieerd: een voormiddag van 8u30 tot 12u30, een namiddag van 13u30 tot 17u30 of een avond van 19u tot 23u. De retributie wordt in geen geval pro rata verminderd wanneer de ingebruikname een kortere periode dan een dagdeel betreft.

De bedragen in dit artikel zijn exclusief btw voor zover de btw op de terbeschikkingstelling van toepassing is. 


§2. De retributie voor het gebruik van de Warmkamer en Vrouwenmantel  in de Sint-Pietersabdij bedraagt:

Tarief in euro

 

 

 

2023

2024

2025 en volgende

Betoelaagde en/of erkende verenigingen

 

 

 

110

110

115

Andere gebruikers

 

 

 

165

165

170

 

§3. De retributie voor het gebruik van de vergaderzalen Tijm, Rozemarijn en Lavendel in de Sint- Pietersabdij bedraagt:

Tarief in euro

 

 

 

2023

2024

2025 en volgende

Betoelaagde en/of erkende verenigingen

 

 

 

80

85

85

Andere gebruikers

 

 

 

135

140

140


Artikel 3

Hernummert de artikelen 4 tot en met 7 van het reglement 'Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen' met ingang van 1 juli 2023 naar 5 tot en met 8.

Artikel 4

Voegt aan het hernummerde artikel 5 van het reglement 'Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen' met ingang van 1 juli 2023 volgende bepalingen toe:

§6. De retributie voor bewaking, zoals bepaald in het toepasselijke bijzonder huishoudelijk reglement, bedraagt:

Tarief in euro per uur, per bewaker

 

 

 

2023

2024

2025 en volgende

 Daguren ma tot vr 

 

 

 

46,24

47,16

48,11

 Nachturen ma tot vr 

 

 

 

56,40

57,53

58,68

 Daguren zaterdag of brugdag

 

 

 

53,01

54,07

55,15

 Nachturen zaterdag of brugdag

 

 

 

63,18

64,44

65,73

 Daguren zondag of feestdag

 

 

 

55,27

56,38

57,50

 Nachturen zondag of feestdag

 

 

 

65,44

66,75

68,08

Dit tarief wordt per uur aangerekend met een minimum van 3 uur.

 

§7. De retributie voor catering in de vergaderzalen opgenomen in Artikel 4, zoals bepaald in het toepasselijke bijzonder huishoudelijk reglement, bedraagt:

 

Tarief in euro

Koffie, frisdrank en versnapering tijdens vergaderingen

Max 15 euro pp per half dagdeel

(Broodjes-)lunch

Max     50 euro pp

Jaarlijks wordt een lijst met de aangeboden catering ter kennisgeving aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.

 

§8. De retributie voor extra schoonmaak nodig na ingebruikname bedraagt de werkelijke kostprijs door de externe firma.

Artikel 5

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Retributie voor het gebruik van stadszalen in de Historische Huizen' zoals gevoegd in bijlage.


Bijlagen

  • Te wijzigen retributiereglement
  • Gecoördineerde versie gewijzigd retributiereglement - met markeringen
  • Gecoördineerde versie gewijzigd retributiereglement