Sabine Beerlaen namens De Vlaamse Waterweg nv en de heer Wim Dauwe diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor gronden gelegen aan Kappetragel , Scheldekant Onbekend, Scheldepad , Suzanne Tassierstraat en Tij-armpad kadastraal gekend als sectie B nrs. 142P, 143D, 144E, 144D, 144B, 145D, sectie D nrs. 609S, 609C2, 609T, 609H2, 609D2, 623C, 624A, afdeling 24 sectie B nrs. 627P, 628D, 628E, 628F en 647N.
Op 18/05/2021 heeft de Vlaamse Waterweg een aanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid.
Op 11/06/2021 werd het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek verzonden.
Op 11/06/2021 werd advies gevraagd aan het college van burgemeester en schepenen
Op 22/07/2021 heeft het college een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht (2021_CBS_01146 OMV_2021081181 R).
Op 08/10/2021 werd een vergunning voor de aanleg van een fietsbrug thv Eiland Zwijnaarde afgeleverd door de Vlaamse overheid.
Op 03/02/2023 heeft de Raad voor vergunningsbetwisting een arrest betekend waarbij de beslissing werd vernietigd en de Raad de verwerende partij (de Vlaamse overheid) beveelt om een nieuwe beslissing te nemen over de aanvraag binnen een termijn van vijf maanden na betekening van het arrest (3/02/2023).
Op 01/03/2023 werd een wijzigingsverzoek ingediend door de Vlaamse waterweg en aanvaard op 15/03/2023.
Op 16/03/2023 werd een nieuw advies gevraagd aan het college met het verzoek om een openbaar onderzoek te organiseren en het aan het dossier toegevoegde rooilijnplan voor te leggen aan de gemeenteraad.
Beschrijving aanvraag:
De aanvraag betreft de bouw van een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug over de Tijarm, van de Scheldekant naar de Kappetragel, die Eiland Zwijnaarde met de N469 Zwijnaardsesteenweg (Merelbeke, verlengde van de Adolphe della Faillelaan) zal verbinden. Deze nieuwe brug geeft een rechtstreekse verbinding voor fietsers vanuit Zwijnaarde en Merelbeke om naar Eiland Zwijnaarde te gaan, en kan ook gebruikt worden door voetgangers (busgebruikers). De brug takt aan beide zijden aan op het jaagpad, dat lokaal een stukje heraangelegd wordt. De aansluiting op de N469 gebeurt ter hoogte van de reeds gerealiseerde oversteek voor voetgangers en fietsers. Aan de zijde van Eiland Zwijnaarde sluit de brug aan op de Suzanne Tassierstraat.
De voorgespannen betonnen brug met een totale lengte van 88,5 m bestaat uit drie overspanningen van respectievelijk 24, 39 en 24 m. Het brugdek heeft een constante breedte over de ganse lengte: 6,925 m. Ter hoogte van de twee tussenpijlers steekt een vin-vormig element van 0,565 m dik en maximaal 0,725 m hoog boven het rijoppervlak uit. Deze ‘vinnen’, waarin de draagkabels zitten vervat, worden ingericht als zitelementen en obstakels om zware voertuigen van het brugdek te weren. De afstand tussen het zitelement in het midden van de brug en de borstwering bedraagt 3 m.
Alle structurele elementen van de brug (brugdek, pijlers, vlotplaten en funderingen) worden uitgevoerd in gewapend of voorgespannen beton. Aan het beton worden geen kleurpigmenten toegevoegd, hetgeen wil zeggen dat de kleur van deze elementen betongrijs is.
De rijoppervlakte van het brugdek en de vlotplaten zal mechanisch bewerkt worden zodat de granulaten (porfier) in het beton zichtbaar worden en er voldoende stroefheid wordt gegenereerd.
Alle aanhorigheden van de brug (borstwering en zitelementen) worden uitgevoerd in hout van duurzaamheidsklasse 1 en roestvast staal (RVS).
Alle aanhorigheden van de brug (borstwering en zitelementen) worden op zo’n manier aan de brug verbonden dat ze wegneembaar zijn zonder breekwerk of beschadiging aan de structurele elementen van de brug. Dit laat een eenvoudige vervanging toe in de loop van de levensduur van de brug.
Op linkeroever (Gents grondgebied) wordt in het verlengde van de brug over een lengte van ongeveer 50 m een ophoging voorzien. Er wordt maximaal 3,3 m opgehoogd. Op linkeroever wordt de Kappetragel (jaagpad) over een lengte van ongeveer 70 m verlaagd om voldoende vrije hoogte onder de brug te verwezenlijken (voor dienstvoertuigen). De maximale verlaging bedraagt 0,90 m.
Aan het dossier werd een rooilijnplan toegevoegd voor een nieuw stuk fietspad dat aansluiting maakt tussen het landhoofd van de nieuwe fietsersbrug met de bestaande weginfrastructuur.
Procedure:
Het tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van een wijzigingslus van 24 maart 2023 tot 22 april 2023.
Resultaat : geen petitielijsten, een schriftelijk bezwaar, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en een digitaal bezwaar
Het college heeft deze aanvraag voorwaardelijk gunstig geadviseerd. Dit advies bevat eveneens een samenvatting en bespreking van de bezwaren.
Aangezien de aanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
In uitvoering van artikel 12 van het decreet over de gemeentewegen keurt de gemeenteraad een rooilijnplan goed. In uitvoering van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad spreekt zich ook uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegaanleg kan goedgekeurd worden om volgende redenen:
Het masterplan m.b.t. het bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde uit 2003 voorzag in een structurering van het bedrijventerrein d.m.v. groenassen. In het verlengde van de meeste oostelijke groen-as werd een overbrugging van de Scheldetijarm voorzien. Verder bouwend om het masterplan, voorzag het inrichtingsplan van het bedrijventerrein in een “zachte ontsluiting over de Tijarm” als noord-zuidverbinding tussen Gent en Merelbeke. Bedoeling was dat de fietsontsluiting zowel functioneel als recreatief zou zijn. Het inrichtingsplan voorzag in een brug die in het verlengde komt van de meest oostelijke hoofdlaan op het bedrijventerrein. Deze as werd ondertussen gerealiseerd en kreeg de naam Suzanne Tassierstraat.
Er is geen bezwaar tegen het bouwen van de fietsbrug, zoals voorzien in het inrichtingsplan Eiland Zwijnaarde. De voorgestelde handelingen zijn ruimtelijk inpasbaar binnen het landschap.
Deze nieuwe verbinding zal bijdragen aan de vlotte bereikbaarheid van en naar het eiland Zwijnaarde voor fietsers en voetgangers. Door de zitelementen krijgt de brug ook een verblijfsfunctie.
De impact op de oeverinrichting aan de zijde van Gent is zeer beperkt.
De bedding van deze nieuwe openbare weg blijft in eigendom van de Vlaamse Waterweg.
De voorgestelde werken voldoen dus aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit. Er wordt voldaan aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Keurt het rooilijnplan zoals opgenomen in bijlage, goed.
Keurt de ligging, breedte en uitrusting van de gemeentewegen, zoals ontworpen in de omgevingsvergunningsaanvraag, gelegen Kappetragel , Scheldekant, Scheldepad , Suzanne Tassierstraat en Tij-armpad en kadastraal gekend als sectie B nrs. 142P, 143D, 144E, 144D, 144B, 145D, sectie D nrs. 609S, 609C2, 609T, 609H2, 609D2, 623C, 624A, afdeling 24 sectie B nrs. 627P, 628D, 628E, 628F en 647N, goed.