In 2012 engageerden de Stad Gent, Hogeschool Gent en Provincie Oost-Vlaanderen zich tot de oprichting van een Designplatform Gent Oost-Vlaanderen, dat deel zou uitmaken van een overkoepelende Designplatform Vlaanderen. Op 16 december 2013 keurde de gemeenteraad de oprichting van Designplatform Gent Oost-Vlaanderen VZW (hierna de VZW) en de statuten goed. De VZW werd opgericht op 10 maart 2014. De VZW mikte op een breed draagvlak binnen de Design en Creatieve sector en de andere industriële sectoren door een zeer laagdrempelige toegankelijkheid te verzekeren naar potentieel ‘toegetreden leden’.
Het financieel plan van de VZW ging uit van een aantal inkomstenstromen, namelijk lidmaatschapsbijdragen, bovenlokale subsidies en projectfinanciering. Na het wegvallen van enkele subsidielijnen, kreeg de VZW het financieel moeilijk.
Op 10 juli 2019 trad de Universiteit Gent toe als lid van de VZW. Dit betekende meer draagvlak en meer lidgeld voor de VZW, maar volstond niet om de financiële druk het hoofd te bieden.
In 2020 boekte de VZW een significant verlies. De VZW vond niet meteen nieuwe financieringsbronnen.
In 2021 nam de Provincie Oost-Vlaanderen ontslag als lid van de VZW. De VZW bereidde een statutenwijziging voor, onder meer ter conformering van de statuten aan het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, schrapping van de verwijzingen in de statuten naar de Provincie Oost-Vlaanderen, ... In hetzelfde jaar legde het bestuur een niet sluitende begroting ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering. De algemene vergadering keurde de begroting goed en koppelde hieraan de opdracht aan het bestuur om in te zetten op het verbreden van de financieringsbasis met het oog op het herstel van de financiële stabiliteit van de VZW. De VZW gaf hierop de opdracht aan een extern bureau om het potentieel en de leefbaarheid van de VZW te onderzoeken en het bestuur te adviseren op het vlak van een missie, doelstellingen, uniciteit en middellang termijn businessplan. De onderzoeksopdracht en de erop volgende besprekingen wezen uit dat:
Daarnaast werd het ook meer en meer duidelijk voor het bestuur dat de context sterk gewijzigd was: de opdracht van de VZW werd meer en meer ingevuld door andere organisaties. De noodzaak om de VZW in leven te houden werd steeds minder sterk.
Op basis hiervan zagen de leden geen verdere toekomst voor de VZW. Het bestuur bereidde de ontbinding voor en bracht de financiële toestand, de lopende en toekomstige verplichtingen van de VZW in kaart.
De VZW rondde haar lopende engagementen af. Dit sloeg vooral op het engagement in de nul editie van Design Fest Gent in 2022. De VZW was indiener van een subsidieaanvraag onder het Kunstendecreet en bij de Nationale Loterij en was ook de formele werkgever van de coördinator van Design Fest Gent 2022. Zodra deze engagementen waren afgerond, konden de volgende stappen gezet worden voor de ontbinding.
De VZW is heden financieel gezond en mogelijks zal er bij het afsluiten van de vereffening een (beperkt) netto-actief te verdelen zijn. Het bestuur zal haar voorstel tot ontbinding voorstellen aan de buitengewone algemene vergadering van 12 juni 2023.
Het bestuur vraagt de Stad om de volgende verplichtingen van de VZW, voor zover die nog zouden lopen na de vereffening, over te nemen:
Hiervoor loopt een bewaarplicht tot 31 december 2029.
Projectsubsidie ronde 2 van 2021 in het kader van het Kunstendecreet voor Design Fest Gent 2022
De VZW diende de rapportering tijdig in. De rapportering werd goedgekeurd. Het saldo van € 9.800 is betaald op 10 november 2022. De administratie bevestigde dat er geen extra toezicht meer uitgevoerd zal worden op de verantwoording van het gesubsidieerde project.
Subsidie van de Nationale Loterij voor Design Fest Gent 2022
De VZW diende de rapportering tijdig in. De subsidie van € 20.000 is betaald op 15 december 2022. De administratie bevestigde dat het dossier bij controle werd goedgekeurd en dat de subsidie werd vrijgegeven, maar dat een aanvullende controle op basis van het beheerscontract van de Nationale Loterij nog mogelijk is.Gelet op de naderende deadline (1 januari 2024) voor conformering van de statuten aan het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, het feit dat onzeker is of de vereffening van de VZW vóór die deadline zal zijn afgerond en het feit dat de statutenwijziging eerder al werd voorbereid, agendeerde het bestuur ook de statutenwijziging op de buitengewone algemene vergadering van 12 juni 2023.
De voornaamste aanpassingen van de statuten, los van de aanpassingen aan het WVV, die de Stad aanbelangen, zijn de volgende:
Het bestuur van de VZW nodigt haar leden uit voor haar hybride buitengewone algemene vergadering van 12 juni 2023, om 10u.
De agendapunten zijn:
0. Voorafgaand: vaststelling aanwezigheid van de werkende leden
1. Verwelkoming
2. Derden toelaten tot de algemene vergadering om bijstand te verlenen
3. Goedkeuring van de notulen van de vorige algemene vergadering van 30 juni 2022
4. Benoeming van bestuurder na coöptatie door de raad van bestuur
5. Herbevestiging van de bestuursmandaten
6. Goedkeuring statutenwijziging
7. Toelichting door de raad van bestuur bij haar voorstel tot ontbinding
8. Toelichting door de boekhouder van de VZW bij:
9. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
10. Beslissing tot vrijwillige ontbinding
11. Vaststelling van het einde van het mandaat van de bestuurders
12. Benoeming van de vereffenaar
13. Beslissing bestemming netto-actief
14. Kennisname overname verplichtingen door de Stad Gent
15. Opvolging formaliteiten
16. Varia
Voor deze buitengewone algemene vergadering moet het mandaat van de vertegenwoordigers van de Stad Gent worden goedgekeurd, meer bepaald:
Neemt kennis van de dagorde en elke van de afzonderlijke punten van de dagorde van de hybride buitengewone algemene vergadering van Designplatform Gent Oost-Vlaanderen VZW van 12 juni 2023, om 10u:
0. Voorafgaand: vaststelling aanwezigheid van de werkende leden
1. Verwelkoming
2. Derden toelaten tot de algemene vergadering om bijstand te verlenen
3. Goedkeuring van de notulen van de vorige algemene vergadering van 30 juni 2022
4. Benoeming van bestuurder na coöptatie door de raad van bestuur
5. Herbevestiging van de bestuursmandaten
6. Goedkeuring statutenwijziging
7. Toelichting door de raad van bestuur bij haar voorstel tot ontbinding
8. Toelichting door de boekhouder van de VZW bij:
9. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
10. Beslissing tot vrijwillige ontbinding
11. Vaststelling van het einde van het mandaat van de bestuurders
12. Benoeming van de vereffenaar
13. Beslissing bestemming netto-actief
14. Kennisname overname verplichtingen door de Stad Gent
15. Opvolging formaliteiten
16. Varia
Keurt goed het mandaat aan de vertegenwoordigers van de Stad Gent die zullen deelnemen aan de hybride buitengewone algemene vergadering van Designplatform Gent Oost-Vlaanderen VZW van 12 juni 2023:
Keurt goed het ontwerp van statutenwijziging van Designplatform Gent Oost-Vlaanderen VZW, zoals gevoegd in bijlage.
Keurt goed het voornemen van Designplatform Gent Oost-Vlaanderen VZW om over te gaan tot vrijwillige ontbinding.
Keurt goed de overname door de Stad Gent van de volgende verplichtingen van Designplatform Gent Oost-Vlaanderen VZW voor zover deze nog zouden lopen na de vereffening van de VZW:
Subsidie van de Nationale Loterij voor Design Fest Gent 2022.
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 119.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2
Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004, artikel 2, lid 5 en de omzendbrief BB2006/03 daarrond
De gemeenteraad keurde op 18 december 2019 het reglement "Retributie op grafconcessies' goed alsook het reglement "Belasting op lijkbezorging", beiden laatst gewijzigd op 28 september 2021.
De dienstverlening rond de lijkbezorging en de begraafplaatsen werd tot op vandaag aan de burger aangerekend deels via belasting, deels via retributie.
Aangezien er geen uitdrukkelijke definities van de begrippen belasting en retributie zijn, gaven deze aanleiding tot nadere bepaling in rechtsleer en rechtspraak. In de op vandaag geldende hogere regelgeving, wordt eveneens geen duidelijke keuze gemaakt voor het ene dan wel het andere systeem. In het Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging wordt telkens in neutrale termen gesproken over de 'kosten' die verschuldigd zijn voor de diverse dienstverleningen die met de concessies en de lijkbezorging te maken hebben.
Bijgevolg werd beslist om beide onderdelen (de lijkbezorging en de grafconcessies) voortaan als dezelfde soort heffing, zijnde een retributie, te behandelen en vond er een samenvoeging van het bestaande retributie- en belastingreglement plaats in het Retributiereglement op lijkbezorging en grafconcessies, zoals gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van vandaag.
Daarnaast werd beslist ook het "Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen" goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 juni 2020 op te heffen en een nieuw Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen te laten goedkeuren op de zitting van de gemeenteraad van vandaag.
Gelet op het voorgaande dienen de verwijzingen naar het "Retributiereglement op grafconcessies" en naar het "Belastingreglement op de lijkbezorging" beiden goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 18 december 2019 in het Politiereglement op de begraafplaatsen, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 22 juni 2020, aangepast te worden naar het gewijzigde "Retributiereglement op lijkbezorging en grafconcessies" zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van vandaag alsook de verwijzingen naar het "Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen" goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 22 juni 2020 aangepast te worden naar het nieuwe "Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen" zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van vandaag.
Samenvattend komt dit neer op volgende aanpassingen:
- Artikel 4 van het Politiereglement op de begraafplaatsen wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4. Moment van begraving
"De begrafenis of uitstrooiing kan plaats vinden op alle werkdagen tijdens de werkuren, tenzij een uitzondering bepaald door de wet of op sluitingsdagen. Werkuren en sluitingsdagen worden bepaald in het huishoudelijk reglement voor de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van mei 2023.
Een begraving of uitstrooiing op zaterdag kan enkel plaatsvinden wanneer deze binnen de zeven dagen valt na de dag van het overlijden, na de vrijgave door parket of politie van het stoffelijk overschot of de vrijgave van het stoffelijk overschot door het Anatomisch Instituut.
Het tijdstip van begraven wordt steeds in overleg met de stadsdiensten bepaald. Omwille van organisatorische redenen kunnen de stadsdiensten altijd een ander tijdstip voorstellen.
Voor het begraven en opgraven van niet-Gentenaars, wordt vanaf 16 uur en op zaterdag, voor het vereiste personeel, overwerk in rekening gebracht volgens het geldend Retributiereglement op lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019.
Op de Gentse begraafplaatsen staan de stadsdiensten in voor:
-het delven en dempen van graven
-het openen en afsluiten van urnenmuur (columbarium), urnenveld, urnenkelders of grafkelders
-het opgraven en overbrengen van stoffelijke resten
-het uitstrooien van as."
- Artikel 6 van het Politiereglement op de begraafplaatsen wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 6. Aanvraag van een concessie
"De aanvraag tot het bekomen van een concessie kan worden gedaan voor een termijn zoals voorzien in het Retributiereglement op lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019 met mogelijkheid tot hernieuwingen."
- Artikel 8 van het Politiereglement op de begraafplaatsen wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 8. Voorbehouden plaatsen
"Het college van burgemeester en schepenen kan een voorbehouden perceel toestaan. Naast het referentiegraf kan dan één perceel of nis worden gereserveerd voor zover dit vrij is. De reservatie vervalt wanneer de concessie op het referentiegraf niet meer wordt verlengd.
Deze mogelijkheid geldt enkel voor de begraving van bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad of voor personen met wie de overledene een feitelijk gezin vormde. Per referentiegraf kan slechts één reservatie worden toegestaan. Een oorspronkelijk gereserveerd perceel kan niet als referentiegraf fungeren.
Het betalen van een reservatie staat los van de betaling van de retributie zoals voorzien in het retributiereglement op de lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019 en geldt als plaatskeuze waarop concessie zal moeten betaald worden op het moment van de eerste begrafenis."
- Artikel 12 van het Politiereglement op de begraafplaatsen wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 12. Opgravingen
"De kosten van de opgraving worden verrekend zoals voorzien in het Retributiereglement op de lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2019.
Het overbrengen van een opgegraven stoffelijk overschot naar de begraafplaats van een andere gemeente kan slechts gebeuren na toelating van de burgemeester van de Stad Gent of zijn gemachtigde en na voorlegging van de toelating van het bestuur van de gemeente naar waar het stoffelijk overschot wordt overgebracht.
Het vrijkomen van een urne na einde concessie, wordt niet beschouwd als een opgraving. Nabestaanden kunnen tot één jaar na het einde van de concessie deze urne opvragen voor thuisbewaring."
Gelet op voorgaande wordt aan de gemeenteraad gevraagd voornoemde aanpassingen aan het Politiereglement op de begraafplaatsen goed te keuren.
Wijzigt artikel 4 van het Politiereglement op de begraafplaatsen als volgt :
" Artikel 4. Moment van begraving
De begrafenis of uitstrooiing kan plaats vinden op alle werkdagen tijdens de werkuren, tenzij een uitzondering bepaald door de wet of op sluitingsdagen. Werkuren en sluitingsdagen worden bepaald in het huishoudelijk reglement voor de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van mei 2023.
Een begraving of uitstrooiing op zaterdag kan enkel plaatsvinden wanneer deze binnen de zeven dagen valt na de dag van het overlijden, na de vrijgave door parket of politie van het stoffelijk overschot of de vrijgave van het stoffelijk overschot door het Anatomisch Instituut.
Het tijdstip van begraven wordt steeds in overleg met de stadsdiensten bepaald. Omwille van organisatorische redenen kunnen de stadsdiensten altijd een ander tijdstip voorstellen.
Voor het begraven en opgraven van niet-Gentenaars, wordt vanaf 16 uur en op zaterdag, voor het vereiste personeel, overwerk in rekening gebracht volgens het geldend Retributiereglement op lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019.
Op de Gentse begraafplaatsen staan de stadsdiensten in voor:
-het delven en dempen van graven
-het openen en afsluiten van urnenmuur (columbarium), urnenveld, urnenkelders of grafkelders
-het opgraven en overbrengen van stoffelijke resten
-het uitstrooien van as."Wijzigt artikel 6 van het Politiereglement op de begraafplaatsen als volgt :
"Artikel 6. Aanvraag van een concessie
De aanvraag tot het bekomen van een concessie kan worden gedaan voor een termijn zoals voorzien in het Retributiereglement op lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019 met mogelijkheid tot hernieuwingen."
Wijzigt artikel 8 van het Politiereglement op de begraafplaatsen als volgt:
"Artikel 8. Voorbehouden plaatsen
Het college van burgemeester en schepenen kan een voorbehouden perceel toestaan. Naast het referentiegraf kan dan één perceel of nis worden gereserveerd voor zover dit vrij is. De reservatie vervalt wanneer de concessie op het referentiegraf niet meer wordt verlengd.
Deze mogelijkheid geldt enkel voor de begraving van bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad of voor personen met wie de overledene een feitelijk gezin vormde. Per referentiegraf kan slechts één reservatie worden toegestaan. Een oorspronkelijk gereserveerd perceel kan niet als referentiegraf fungeren.
Het betalen van een reservatie staat los van de betaling van de retributie zoals voorzien in het retributiereglement op de lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019 en geldt als plaatskeuze waarop concessie zal moeten betaald worden op het moment van de eerste begrafenis."
Wijzigt artikel 12 van het Politiereglement op de begraafplaatsen als volgt:
"Artikel 12. Opgravingen
De kosten van de opgraving worden verrekend zoals voorzien in het Retributiereglement op de lijkbezorging en grafconcessies, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2019.
Het overbrengen van een opgegraven stoffelijk overschot naar de begraafplaats van een andere gemeente kan slechts gebeuren na toelating van de burgemeester van de Stad Gent of zijn gemachtigde en na voorlegging van de toelating van het bestuur van de gemeente naar waar het stoffelijk overschot wordt overgebracht.
Het vrijkomen van een urne na einde concessie, wordt niet beschouwd als een opgraving. Nabestaanden kunnen tot één jaar na het einde van de concessie deze urne opvragen voor thuisbewaring."
Keurt goed de inwerkingtreding van de wijzigingen voorzien in artikel 4, 6, 8 en 12 van het Politiereglement op de begraafplaatsen op 1 juli 2023.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Politiereglement op de begraafplaatsen.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, artikel 34.
Het college van burgemeester en schepenen en de bijzondere rekenplichtige, onder het gezag van dit college, zijn belast met het houden van de boekhouding van de Politiezone. Jaarlijks maakt de bijzondere rekenplichtige de jaarrekening op bestaande uit de begrotingsrekening, de balans en resultatenrekening en de toelichting.
De bijzondere rekenplichtige heeft de boekhouding van het dienstjaar 2022 afgesloten en de begrotingsrekening, de balans en de resultatenrekening met toelichting van de Politie opgemaakt.
De lijst van de naar het volgend dienstjaar over te dragen begrotingskredieten en vastleggingen, zowel voor de gewone als voor de buitengewone dienst, en de lijst van de nog te innen vastgestelde invorderingsrechten werd door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld in zitting van 11 mei 2023.
De begrotingsrekening, de balans en de resultatenrekening met de toelichting werden opgemaakt overeenkomstig het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de Lokale Politie.
Het college van burgemeester en schepenen legt de vaststelling van deze rekeningen 2022, gevoegd in bijlagen, voor aan de gemeenteraad.
Dit besluit wordt verstuurd naar de provinciegouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen (Dienst Fed. Directie Politionele Veiligheid), de minister van Binnenlandse Zaken en de Federale Politie, Directie van de Relaties met de Lokale Politie.
Stelt de begrotingsrekening 2022 van de Politiezone Gent vast als volgt:
Netto vastgestelde rechten (gewone dienst) |
161.577.892,24 |
Vastgelegde uitgaven (gewone dienst) |
138.571.512,20 |
Begrotingsresultaat (gewone dienst) |
23.006.380,04 |
Over te dragen vastgelegde uitgaven (gewone dienst) |
2.267.216,07 |
Boekhoudkundig resultaat (gewone dienst) |
25.273.596,11 |
|
|
Netto vastgestelde rechten (buitengewone dienst) |
3.712.317,83 |
Vastgelegde uitgaven (buitengewone dienst) |
26.450.282,64 |
Begrotingsresultaat (buitengewone dienst) |
-22.737.964,81 |
Over te dragen vastgelegde uitgaven (buitengewone dienst) |
5.704.074,05 |
Boekhoudkundig resultaat (buitengewone dienst) |
-17.033.890,76 |
Stelt de balans en resultatenrekening 2022 van de Politiezone Gent vast als volgt:
Balans per 31 december 2022
Vaste activa |
40.822.077,28 |
Vlottende activa |
18.942.602,78 |
Totaal van de activa |
59.764.680,06 |
Eigen vermogen |
43.840.521,24 |
Voorzieningen |
0 |
Schulden |
15.924.158,82 |
Totaal van de passiva |
59.764.680,06 |
Resultatenrekening over het dienstjaar 2022
Exploitatieresultaat |
+13.178.744,46 |
Uitzonderlijk resultaat |
-12.720.316,67 |
Resultaat van het dienstjaar |
+458.427,79 |
WoninGent, thans Thuispunt Gent, heeft reeds een project gerealiseerd aan de Francisco Ferrerlaan en wil dit renoveren.
Om deze renovatie te realiseren dient er extra grond, momenteel eigendom van de Stad, verworven te worden. Alsook dient een deel van het openbaar domein, gelegen in de Irisstraat, gedesaffecteerd te worden.
Daarnaast werd er bij het eertijds gerealiseerde project afgesproken om grond over te dragen naar het openbaar domein. Dit werd tot nu toe nog niet geregeld.
Om deze grondoverdrachten te regelen werd er besloten om een ruil op te zetten tussen de Stad en Thuispunt Gent.
Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld te beslissen tot het lichten van een optie tot ruil van hierna beschreven onroerende goederen:
Te ruilen loten eigendom van Stad Gent
Lot A1.2
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Francisco Ferrerlaan, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388A3 met een oppervlakte volgens meting van 534,79 m².
Lot A3.2
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Clematisstraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388L3 met een oppervlakte volgens meting van 14,57 m².
Lot A3.3
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Clematisstraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388L3 met een oppervlakte volgens meting van 14,91 m².
Lot A3.5
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Clematisstraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388L3 met een oppervlakte volgens meting van 4,20 m².
Lot A3.7
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Clematisstraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388L3 met een oppervlakte volgens meting van 165,93 m².
Lot B1.2
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Leliestraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388R3 met een oppervlakte volgens meting van 413,03 m².
Lot B1.3
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Leliestraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388R3 met een oppervlakte volgens meting van 173,79 m².
Lot D2
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Irisstraat, deel van het openbaar domein thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, zonder perceelnummer met een oppervlakte volgens meting van 69,02 m².
Te ruilen loten eigendom van Thuispunt Gent
Lot A2.2
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Francisco Ferrerlaan, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 388K3 met een oppervlakte volgens meting van 3,81 m².
Lot C1
Een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Leliestraat, thans gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, tiende afdeling, sectie K, deel van perceelnummer 330L met een oppervlakte volgens meting van 672,23 m².
Voor voormelde goederen werd een Proces-Verbaal van opmeting en splitsing opgemaakt op respectievelijk 6 april 2023 door Bart Palmers, landmeter-expert hiertoe beëdigd door de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen.
Niettegenstaande het grote verschil in oppervlakte wordt de ruil gedaan zonder opleg in geld, maar in ruil van het voordeel in natura van het hebben van meer sociale woningen op Gents grondgebied.
Beslist tot het lichten van de kosteloze ruiloptie, waarbij de Stad afstaat:
In ruil voor:
dat overgedragen wordt van Thuispunt Gent naar de Stad.
Bij collegebesluit van 30 maart 2010 werd door de Stad Gent aan sogent de opdracht gegeven om de UCO-site gelegen aan en nabij de Maisstraat te verwerven.
De effectieve aankoop van deze site werd door sogent op 23 augustus 2010 gerealiseerd.
Door de jaren heen heeft sogent deze site intussen gerenoveerd tot een bedrijventerrein voor sociale economiebedrijven (SEC), een Dienstenbedrijf van de Stad en OCMW Gent, de Dienst Activering van OCMW en een recyclagepark van IVAGO.
Ook het voormalige Balenmagazijn werd volledig gerenoveerd en voorzien van een aantal gemeenschappelijke functies ten behoeve van de site (een centraal onthaal, vergaderzalen, opleidingslokalen, een bedrijfskeuken en een restaurant).
Voor de realisatie van deze projecten werd een aantal bijzondere samenwerkingsovereenkomsten (BSO's) met sogent gesloten:
2020)
Bij gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan de overdracht van de parkeertoren "Het Getouw". De authentieke akte werd verleden op 12 oktober 2022
In het kader van de uitvoering van deze BSO's diende eveneens het openbaar domein (groen en wegenis) terug te worden overgedragen aan de Stad.
Concreet gaat het over de overdracht van volgende onroerende goederen:
1. STAD GENT - tiende afdeling
Diverse percelen grond, gelegen te Gent, Maisstraat 142, kadastraal bekend, tiende afdeling, sectie K, volgens titel deels deel van het openbaar domein en deels nummers 16, 28G, 28/02A, 31F, 31G, 32, 34D, 110N, 111E en 28H en volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger nummers 0016P0000, 0570MP0000, 0028YP0000, 0031FP0000, 0032P0000, 0034DP0000, 0110NP0000, 0111EP0000, 0028WP0000, 0585AP0000, 0588AP0000 en 0589AP0000, met een respectievelijke oppervlakte van:
- voor wat betreft lot 1 (perceelnummer 0016P0000): drieduizend honderdachtenveertig vierkante meter zevenendertig vierkante decimeter (3.148,37 m²);
- voor wat betreft lot 3 (perceelnummer 0570MP0000): tweeduizend zeshonderdnegenenveertig vierkante meter drieëndertig vierkante decimeter (2.649,33 m²);
- voor wat betreft lot 4 (perceelnummer 0028YP0000): eenendertigduizend vijfhonderdenacht vierkante meter drieënnegentig vierkante decimeter (31.508,93 m²);
- voor wat betreft lot 5 (perceelnummer 0031FP0000): tweehonderdzesennegentig vierkante meter achtentwintig vierkante decimeter (296,28 m²);
- voor wat betreft lot 6 (perceelnummer 0032P0000): tweeduizend vierhonderdtweeënnegentig vierkante meter negentig vierkante decimeter (2.492,90 m²);
- voor wat betreft lot 7 (perceelnummer 0034DP0000): achtduizend zeshonderdvijftien vierkante meter vijfenveertig vierkante decimeter (8.615,45 m²);
- voor wat betreft lot 8 (perceelnummer 0110NP0000): duizend vijfhonderddertig vierkante meter zevenenveertig vierkante decimeter (1.530,47 m²);
- voor wat betreft lot 9 (perceelnummer 0111EP0000): zeshonderdnegenentachtig vierkante meter drieënnegentig vierkante decimeter (689,93 m²);
- voor wat betreft lot 10 (perceelnummer 0028WP0000): honderdzesenzeventig vierkante meter dertien vierkante decimeter (176,13 m²);
- voor wat betreft lot 11 (perceelnummer 0585AP0000): zevenennegentig vierkante meter zesenzeventig vierkante decimeter (97,76 m²);
- voor wat betreft lot 12 (perceelnummer 0588AP0000): honderdelf vierkante meter negen vierkante decimeter (111,09 m²);
- voor wat betreft lot 13 (perceelnummer 0589AP0000): honderdzesenvijftig vierkante meter acht vierkante decimeter (156,08 m²).
2. STAD GENT - zevende afdeling
Een perceel grond, gelegen te Gent, Maisstraat, kadastraal bekend, zevende afdeling, sectie G, volgens titel deel van nummers 288D, 288/02B en 291D en volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger nummer 0288GP0000, met een oppervlakte volgens hierna meting van achtduizend driehonderdzestien vierkante meter dertig vierkante decimeter (8.316,30 m²), aangeduid als lot 2 op het opmetingsplan.
De goederen werden op 19 december 2022 opgemeten door mevrouw Marijke Brondeel, landmeter - expert
Op de over te dragen goederen werd op 28 februari 2023 reeds een vergunning Inname Publieke Ruimte 388427 afgesloten ten voordele van IVAGO. Gezien deze overeenkomst werd afgesloten met de Stad werd in de verkoopsovereenkomst een vervroegd gebruik en genot opgenomen vanaf datum van goedkeuring van deze beslissing door de gemeenteraad van de Stad Gent/ de raad van Bestuur van sogent.
Gezien een aantal percelen behoren tot "openbaar bos" diende eveneens een machtiging gevraagd te worden aan het Agentschap voor Natuur en Bos om tot vervreemding te mogen overgaan. Bij schrijven van 19 april 2023 werd de machtiging aangevraagd voor de percelen gelegen te Gent, 10de afdeling sectie K, nrs. 16, 28Y, 31F, 32, 34D, 570M, 110N, 111E, 28W, 585A, 588A, 589A en Gent, 7de afdeling, sectie G, nr. 288G.
Bij machtigingsbesluit van 28 april 2023 werd aan sogent de machtinging gegeven om tot overdracht van deze gronden over te gaan.
De gevolgkosten voor groen werden opgevraagd bij de Groendienst en bedragen 2,48 € per vierkante meter.
Door de notarissen werd een ontwerp van authentieke akte opgemaakt die aan de goedkeuring van de gemeenteraad wordt voorgelegd
De Stad verwerft het voormelde goed om er de bestemming van wegenis en groen aan te geven en dit aldus te affecteren naar het openbaar domein.
Op basis van deze verklaring zal aan de administratie van het kadaster verzocht worden aan dit goed geen kadastraal nummer meer te geven.
2. STAD GENT - zevende afdeling Een perceel grond, gelegen te Gent, Maisstraat, kadastraal bekend, zevende afdeling, sectie G, volgens titel deel van nummers 288D, 288/02B en 291D en volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger nummer 0288GP0000, met een oppervlakte volgens hierna meting van achtduizend driehonderdzestien vierkante meter dertig vierkante decimeter (8.316,30 m²), aangeduid als lot 2 op het opmetingsplan.
Jaarlijks stelt het bestuursorgaan van de kerkbesturen de rekening over het voorgaande dienstjaar vast. De Stad doet de controle op de rekeningen omdat een fout in de rekening zowel de exploitatie- als de investeringstoelagen kan beïnvloeden.
De jaarrekeningen van 2 hieronder vermelde kerkbesturen werden nagezien en na onderzoek bleek dat er geen opmerkingen waren, bijgevolg komen deze jaarrekeningen 2022 in aanmerking voor een gunstig advies
Sint Simon & Judas (Gent-Gentbrugge) | 20.404,54 EUR |
Gereformeerd Kerkcentrum Kerk aan de Leie | 0,00 EUR |
Brengt gunstig advies uit over de dienstjaarrekeningen van het jaar 2022 reeks 3:
Sint Simon & Judas (Gent-Gentbrugge) | 20.404,54 EUR |
Gereformeerd Kerkcentrum Kerk aan de Leie | 0,00 EUR |
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 juni 2021 de Stad Gent gemachtigd om wat betreft zijn aandeel in diverse opdrachten op te treden als aanbestedende overheid en aankoopcentrale.
Het OCMW Gent wenst voor haar aandeel in deze opdracht beroep te doen op de Stad Gent welke laatste optreedt als aankoopcentrale. Hierdoor is het OCMW Gent vrijgesteld van de verplichting zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Op die manier kan het OCMW Gent binnen de opdracht rechtstreeks bestellingen afnemen bij de gekozen ondernemer.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van werken - Raamovereenkomst voor het vervangen van gebroken glas en aanverwante werken - SLS/2023/013 - ID5419, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: prijslijst.
Looptijd: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs
De opstart van de procedure van bekendmaking onmiddellijk na de goedkeuring van het dossier door het college van burgemeester en schepenen, met opening van de offertes evenwel na de datum van de gemeenteraad, is nodig om de continuïteit van de leveringen niet in het gedrang te brengen. Problemen bij de continuïteit van de leveringen kunnen de werking van diensten van de Stad Gent en het OCMW Gent belemmeren of zelfs verhinderen.
Het geraamd aandeel voor het OCMW bedraagt 80.000,00 euro, inclusief btw.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | STAD GENT |
STAD GENT |
OCMW GENT | POLITIE | BRANDWEER | THUISPUNT GENT |
Budgetplaats | xxxxxxxx |
xxxxxxxx |
xxxxxxxx | xxxxxxxx
| xxxxxxxx
| xxxxxxxx
|
Categorie* | E |
I |
E | E | E | E |
2023 | 28.300 euro | 10.200 euro | 5.000 euro | 3.429 euro | 1.250 euro | 10.000 euro |
2024 | 114.000 euro | 41.000 euro | 20.000 euro | 8.000 euro | 5.000 euro | 40.000 euro |
2025 | 114.000 euro | 41.000 euro | 20.000 euro | 8.000 euro | 5.000 euro | 40.000 euro |
2026 | 114.000 euro | 41.000 euro | 20.000 euro | 8.000 euro | 5.000 euro | 40.000 euro |
2027 | 84.500 euro | 30.500 euro | 15.000 euro | 4.571 euro | 3.750 euro | 30.000 euro |
Totaal | 454.800 euro |
163.700 euro | 80.000 euro | 32.000 euro | 20.000 euro | 160.000 euro |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van werken - Raamovereenkomst voor het vervangen van gebroken glas en aanverwante werken - SLS/2023/013 - ID5419.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: prijslijst.
Looptijd: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs
Er is nood aan een raamovereenkomst voor het aanstellen van energiedeskundigen voor de opmaak van energieprestatiecertificaten. Om een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen aanbieden stelt de administratie voor een opdracht via een openbare procedure uit te schrijven.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 juni 2021 de Stad Gent gemachtigd om wat betreft zijn aandeel in diverse opdrachten op te treden als aanbestedende overheid en aankoopcentrale.
Het OCMW Gent wenst voor haar aandeel in deze opdracht beroep te doen op de Stad Gent welke laatste optreedt als aankoopcentrale. Hierdoor is het OCMW Gent vrijgesteld van de verplichting zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Op die manier kan het OCMW Gent binnen de opdracht rechtstreeks bestellingen afnemen bij de gekozen dienstverlener.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van diensten - Raamovereenkomst voor de aanstelling van energiedeskundigen voor de opmaak van EPC's (4 percelen) - SLS/2023/009 - ID5413, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: gemengd.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: perceel 1: prijs 80 punten / plan van aanpak 20 punten - perceel 2, 3 en 4: prijs 60 punten / plan van aanpak 40 punten
De opstart van de procedure van bekendmaking onmiddellijk na de goedkeuring van het dossier door het college van burgemeester en schepenen, met opening van de offertes evenwel na de datum van de gemeenteraad, is nodig om zo snel mogelijk te kunnen voldoen aan de nieuwe regelgeving m.b.t. energieprestatiecertificaten voor een niet-residentiële eenheid.
Het geraamd aandeel voor het OCMW bedraagt 88.874,50
euro, inclusief btw.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | stad Gent | OCMW Gent |
Budgetplaats | xxxxxxxx | xxxxxxxx |
Categorie* | E | E |
2023 | 30.318,06euro | 7.406,21 euro |
2024 | 90.954,19 euro | 22.218,63 euro |
2025 | 90.954,19 euro | 22.218,63 euro |
2026 | 90.954,19 euro | 22.218,63 euro |
2027 | 60.636,13 euro | 14.812,42 euro |
Totaal | 363.816,75 euro | 88.874,50 euro |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van diensten - Raamovereenkomst voor de aanstelling van energiedeskundigen voor de opmaak van EPC's - SLS/2023/009 - ID5413:
- perceel 1: opmaak van EPC's Residentieel (EPC R) en EPC's Gemeenschappelijke Delen van een appartementsgebouw (EPC GD)
- perceel 2: opmaak van EPC's niet residentieel (EPC (k)NR) voor FM Welzijn
- perceel 3: opmaak van EPC's niet residentieel (EPC (k)NR) voor FM Themagebouwen
- perceel 4: opmaak van EPC's niet residentieel (EPC (k)NR) voor FM Onderwijs
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: gemengd.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: perceel 1: prijs 80 punten / plan van aanpak 20 punten - perceel 2, 3 en 4: prijs 60 punten / plan van aanpak 40 punten.
De huidige opdracht voor het leveren van HVAC en sanitair materiaal loopt ten einde op 10 september 2023 en moet dus worden vernieuwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 juni 2021 de Stad Gent gemachtigd om wat betreft zijn aandeel in diverse opdrachten op te treden als aanbestedende overheid en aankoopcentrale.
Het OCMW Gent wenst voor haar aandeel in deze opdracht beroep te doen op de Stad Gent welke laatste optreedt als aankoopcentrale. Hierdoor is het OCMW Gent vrijgesteld van de verplichting zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Op die manier kan het OCMW Gent binnen de opdracht rechtstreeks bestellingen afnemen bij de gekozen leverancier/dienstverlener.
Het historisch verbruik bedraagt op jaarbasis € 265.000 excl. btw.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van HVAC en sanitair materiaal - SLS/2023/024 - ID5447, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: Prijs - inventaris (10); prijs - kortingspercentage (65); Service en voorraad (25).
De opstart van de procedure van bekendmaking onmiddellijk na de goedkeuring van het dossier door het college van burgemeester en schepenen, met opening van de offertes evenwel na de datum van de gemeenteraad, is nodig om de continuïteit van de leveringen niet in het gedrang te brengen. Problemen bij de continuïteit van de leveringen kunnen de werking van diensten van de Stad Gent en het OCMW Gent belemmeren of zelfs verhinderen.
Het geraamd aandeel voor het OCMW bedraagt 372.000 euro, inclusief btw.
Dienst* | Stad Gent | OCMW Gent | Andere entiteiten |
Budgetplaats | XXXXXXXXX | XXXXXXXXX | XXXXXXXXX |
Categorie* | E | E | E |
2023 | € 77.000,00 | € 31.000,00 | € 12.000,00 |
2024 | € 230.000,00 | € 93.000,00
|
€ 36.000,00
|
2025 | € 230.000,00
|
€ 93.000,00
|
€ 36.000,00
|
2026 | € 230.000,00
|
€ 93.000,00
|
€ 36.000,00
|
2027 | € 153.000,00
|
€ 62.000,00
|
€ 24.000,00
|
Totaal | € 920.000,00
|
€ 372.000,00
|
€ 144.000,00 |
De geraamde waarde van deze raamovereenkomst bedraagt € 1.430.390,95 incl. btw.
De maximale waarde van deze raamovereenkomst bedraagt € 2.147.750,00 incl. btw.
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van HVAC en sanitair materiaal - SLS/2023/024 - ID5447.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: Prijs - inventaris (10); prijs - kortingspercentage (65); Service en voorraad (25).
Er is nood aan een raamovereenkomst voor het leveren van ferrometalen en non-ferrometalen. Om een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen aanbieden stelt de administratie voor een opdracht via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking uit te schrijven.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van ferrometalen en non-ferrometalen - SLS/2023/028 - ID5453, opgemaakt.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Wijze van prijsbepaling: prijslijst
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs.
De opstart van de procedure van bekendmaking onmiddellijk na de goedkeuring van het dossier door het college van burgemeester en schepenen, met opening van de offertes evenwel na de datum van de gemeenteraad, is nodig om zo snel mogelijk een raamovereenkomst te hebben waarvan de diensten kunnen afnemen. Een dergelijke raamovereenkomst bestaat immers niet op dit moment.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | STAD GENT | OCMW GENT |
Budgetplaats | xxxxxxxx | xxxxxxxx |
Categorie* | E | E |
2023 | 21.354,17 euro | 2.083,33 euro |
2024 | 51.250,00 euro | 5.000,00 euro |
2025 | 51.250,00 euro | 5.000,00 euro |
2026 | 51.250,00 euro | 5.000,00 euro |
2027 | 29.895,83 euro | 2.916,67 euro |
Totaal | 205.000,00 euro | 20.000,00 euro |
Indien een raamovereenkomst:
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van ferrometalen en non-ferrometalen - SLS/2023/028 - ID5453.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Wijze van prijsbepaling: prijslijst.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs.