Tussen de distributienetbeheerder Fluvius (toen nog Eandis) en OCMW Gent werd in juli 2003 een overeenkomst afgesloten die de modaliteiten vastlegde in verband met de installatie, gebruik en vergoeding van oplaadterminals voor budgetmeters in OCMW-locaties. Van 2003 tot 2016 was de vergoeding die Fluvius / Eandis aan de OCMW’s toekende hoofdzakelijk gebaseerd op de personeelsinzet binnen onze organisatie.
In 2016 wijzigde de samenwerkingsovereenkomst en dus ook de vergoeding: vanaf 2016 werd de vergoeding bepaald op basis van het aantal oplaadpunten, hun openingsuren en op het aantal actieve budgetmeterklanten in de betrokken stad/gemeente.
Fluvius heeft nu een nieuwe overeenkomst opgemaakt, deze overeenkomst gaat in vanaf 1 januari 2023 en is van toepassing op alle OCMW's.
De grootste verandering in de samenwerkingsovereenkomst vanaf 1 januari 2025 situeert zich in de vergoeding van Fluvius voor de oplaadterminals in OCMW Gent. In Gent zijn er momenteel 15 oplaadpunten, geografisch verspreid over de Stad (7 WZB's, 4 WZC's, AZ Jan Paflijn, BC Muide-Meulestede, AC Zuid en klantenkantoor Fluvius)
De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. Sinds 2003 is er echter veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de selfservice oplaadterminals. Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Fluvius stelt vast dat vandaag gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid, gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet. Daarom ontstond er bij Fluvius de noodzaak om een andere invulling te geven aan de toekenning van de (oplaad)vergoeding aan de OCMW's, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.
Als vergoeding voor de oplaadpunten in lokale besturen, voorziet Fluvius vanaf 1/1/2025 een 'totale vergoeding' (gesloten enveloppe) van 3.168.000 euro . Deze 'totale vergoeding' wordt verdeeld over alle OCMW's.
Vanaf 01/01/2025 ontvangt elk OCMW van Fluvius een "all-in"-vergoeding; dit bestaat uit een basisvergoeding (art 5.1) en een bijkomende vergoeding (art. 5.2) :
artikel 5.1 : het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.
artikel 5.2 : het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.
Momenteel ontvangt OCMW Gent een jaarlijkse vergoeding van € 222.694,97.
Het aantal prepaid-klanten op 31/12/2025 is uiteraard vandaag de dag nog niet gekend. Op basis van het huidig aantal prepaid klanten in Gent (dd 1/9/2022), maakte Fluvius een raming op. Op basis hiervan zou - volgens bovenstaande artikels - de vergoeding vanaf 01/01/2025 voor OCMW Gent € 187.420,01 bedragen. Afhankelijk van een stijging of een daling in het aantal prepaidklanten in 2025, zal de vergoeding dus ook meer of minder zijn dan deze raming.
In 2023 en 2024 ontvangt het OCMW dezelfde vergoeding, dus € 222.694,97.
Deze lagere ontvangst van €35.229 wordt voorzien in de budgetten bij BW 23 vanaf 2025.
Dienst* | |||
Budgetplaats | |||
Categorie* | |||
Subsidiecode | |||
2022 | |||
2023 | |||
2024 | |||
2025 | |||
2026 | |||
2027 | |||
2028 | |||
Later | |||
Totaal |
Dienst* | welzijnsbureaus + | 4 woonzorgcentra |
Budgetplaats | C2* | W1* |
Categorie* | E- ontvangsten | E - ontvangsten |
Subsidiecode | ||
2020 | ||
2021 | ||
2022 | ||
2023 | 148.432,67 | 74.216,33 |
2024 | 148.432,67 | 74.216,33 |
2025 | 119.267,27 | 68.153,73 |
Later | ||
Totaal | 416.132,61 | 216.585,39 |
goedkeuring nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten tussen Fluvius en OCMW Gent
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 6°.
Naar aanleiding van het koninklijk besluit van 2 juli 2009 (tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het Verzekeringscomité overeenkomsten kan sluiten voor de financiering van alternatieve en ondersteunende zorg voor kwetsbare ouderen), werd er door het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (hierna: RIZIV) een projectoproep voor zorgvernieuwende projecten in het kader van het protocol 3-akkoord gelanceerd. Dit project werd beëindigd in september 2018. Alle protocol 3-projecten werden geëvalueerd, waarna het RIZIV besloot om de bestaande projecten vanaf 2019 te heroriënteren. D.m.v. fusie konden bestaande projecten voldoen aan de nieuwe modaliteiten die werden opgelegd door het RIZIV (zijnde: beschikken over 2 VTE verdeeld over de 3 verplichte componenten casemanagement, ergotherapie en psychologische ondersteuning), om zo verder in te stappen in een nieuwe fase van de protocol 3-projecten
Het daaruit voortvloeiende project ‘Zorg 24’ bood, d.m.v. fusie tussen Thuisverzorging in Solidariteit vzw en OCMW Gent, de volgende functies aan:
Deze samenwerking werd bestendigd in een samenwerkingsovereenkomst (goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2019) tussen OCMW Gent en Thuisverzorging in Solidariteit vzw en in een daaropvolgend samenwerkingsakkoord tussen OCMW Gent en I-Mens, Tramstraat 61, 9052 Zwijnaarde (bekrachtigd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/09/2021) .
Dit laatstgenoemde samenwerkingsakkoord bleef geldig tot 31/12/2022. De overeenkomst werd gedefinieerd als de overeenkomst die werd gesloten tussen de vzw en het RIZIV in het kader van het project ‘Zorg24’ en die de basis vormt voor het samenwerkingsakkoord.
De nieuwe overeenkomst tussen I-mens en RIZIV vangt aan op 01/01/2023 en is geldig tot 31/12/2024. Deze overeenkomst werd afgesloten op 19/12/2022.
Het is dan ook noodzakelijk om een nieuw samenwerkingsakkoord op te maken met vzw i-mens Thuisverpleging.
Deze zal verwijzen naar de nieuwe overeenkomst tussen vzw i-mens Thuisverpleging met RIZIV, die er de basis van vormt.
Deze samenwerkingsovereenkomst van vzw i-mens Thuisverpleging met RIZIV bevat grotendeels dezelfde bepalingen als de voorgaande die gold tot 31/12/2022.
De inhoudelijke wijzigingen betreffen de volgende zaken:
Het aanbod aan ergotherapeutisch advies zal in dit samenwerkingsakkoord verleend worden vanuit de lokale dienstencentra.
Om de continuïteit van de samenwerking met i-mens Thuisverpleging vzw, en de daaruit voortvloeiende essentiële dienstverlening, te garanderen, is het noodzakelijk dat het nieuwe samenwerkingsakkoord met terugwerkende kracht in werking treedt op 01/01/2023, aangezien de voorgaande gold tot en met 31/12/2022.
De communicatie over de nieuwe overeenkomst tussen vzw i-mens Thuisverpleging met het RIZIV bereikte onze diensten pas eind december 2022, waardoor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst niet eerder kon worden opgemaakt, aangezien de overeenkomst met RIZIV de basis ervan vormt.
Dienst* | J00 |
Budgetplaats | K10100000 |
Categorie* | 740 |
Subsidiecode | RIZ.ZRG |
2023 | 15.000 |
2024 | 10.000 |
Totaal | 25.000 |
Keurt goed het samenwerkingsakkoord met vzw i-mens Thuisverpleging, Tramstraat 61, 9052 Zwijnaarde in het kader van het protocol-3 'Zorg24' en met inwerkingtreding op 01/01/2023, zoals gevoegd in bijlage.
Neemt kennis van de rapportering over het 4de kwartaal van 2022 m.b.t. overheidsopdrachten dagelijks bestuur, zoals gevoegd in bijlage.
Tijdschrift Wijs is het tweemaandelijkse tijdschrift van de Gentse lokale dienstencentra, met een compleet overzicht van alle activiteiten, plus boeiende artikels en ontspannende lectuur.
Tijdschrift Wijs telt op dit moment een kleine 8000 abonnees. De Wijs is gratis voor alle abonnees en wordt aan huis bezorgd via de post. De Wijs is een belangrijk instrument om de doelstelling van de lokale dienstencentra te realiseren.
Het is nodig om een externe dienstverlener aan te stellen voor de praktische coördinatie, de opmaak en de eindredactie van het tijdschrift.
Hiertoe werd de selectieleidraad van de overheidsopdracht van diensten - Raamovereenkomst voor het opmaken van het tijdschrift Wijs - SLS/2022/057 - ID5392, opgemaakt.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling.
Deze procedure wordt gekozen omdat het noodzakelijk is om onderhandelingen te kunnen voeren in het kader van de budgettaire haalbaarheid voor beide partijen en het behouden van de tevredenheid over het tijdschrift Wijs door de huidige werking te optimaliseren en voor de start van de opdracht duidelijke afspraken te kunnen maken.
De beoordeling van de deelnemers gebeurt op basis van criteria zoals bepaald in de selectieleidraad:
* Referentielijst (minimaal 3) van de voornaamste diensten gelijkaardig naar taakinhoud uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar
* Studie- en beroepskwalificaties van het projectteam
Er wordt gevraagd om de selectieleidraad vervroegd te mogen publiceren. Om de continuïteit van de opdracht te kunnen garanderen en voldoende ruimte te laten om te onderhandelen is het belangrijk om de potentiële inschrijvers zo snel mogelijk in te lichten over de opdracht.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | OCMW Gent |
Budgetplaats | J00000000 |
Categorie* | E |
2024 | 115.000 euro |
2025 | 115.000 euro |
2026 | 115.000 euro |
2027 | 115.000 euro |
Totaal | 460.000 euro |
Keurt goed de oproep tot deelneming aan de overheidsopdracht van diensten - Raamovereenkomst voor het opmaken van het tijdschrift Wijs - SLS/2022/057 - ID5392, en stelt vast het bij dit besluit gevoegde selectieleidraad.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2023 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/agenda/view?id=11241).
Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2023.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
De Stad Gent kampt zoals andere steden en gemeenten met een problematiek van dakloosheid. Het Gentse bestuur heeft de ambitie om dakloosheid aan te pakken. Het bestuursakkoord focust op de combinatie van preventie en curatie met een sterke nadruk op het belang van duurzame oplossingen. Dit werd vertaald in het Gentse armoedebeleidsplan, goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 oktober 2020, in de strijd tegen structurele dakloosheid. Hiervoor wil de Stad inzetten op preventie, opvang en duurzame huisvesting voor zoveel mogelijk Gentenaars.
Duurzame oplossingen in de vorm van Opvang & Oriëntatie
In het project Opvang en Oriëntatie wordt ingezet op die personen in dakloosheid waar de inschatting is dat er eerst een oriëntatiefase nodig is vooraleer tot een structurele oplossing voor de dakloosheid kan worden gekomen.
Het project bevat 3 onderdelen:
De krachtlijnen en de projecten van de Gentse opvang en oriëntatie van dakloze personen werd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2021 goedgekeurd.
Opvang en Oriëntatie voor daklozen zonder wettig verblijf.
Stad Gent wil ook deze doelgroep een toekomstperspectief bieden, want een leven lang in illegaliteit is geen menswaardig leven. Er zijn maar twee menswaardige opties: een wettig verblijf bekomen in België of België (vrijwillig) verlaten.
De doelstelling is om dakloze mensen zonder verblijfsrecht te begeleiden naar een duurzaam toekomstperspectief. De Stad zet in samenwerking met partners trajecten op om te komen tot een duurzame oplossing binnen een juridisch correct kader.De doelgroep van dit project bestaat uit élke Gentse dakloze behoeftige vreemdeling zonder wettig verblijf, met prioriteit voor de meest kwetsbaren en rekening houdend met de slaagkansen voor een duurzame oplossing.
Bij deze groep voorzien we ook waar nodig 24-uursopvang gekoppeld aan intensieve begeleiding. De begeleiding zal hier grotendeels juridisch en toekomstoriënterend van aard zijn. Hiervoor baseert Gent zich op een bewezen aanpak in Nederland.
Een Hart voor Vluchtelingen heeft twee meisjeshuizen. Binnen deze huizen realiseren ze 12 24u-opvangplaatsen voor behoeftige dakloze derdelanders, vrouwen zonder kinderen, zonder wettig verblijf met binding met Gent die willen werken aan een duurzaam, reëel en wettig perspectief.
De Stad Gent ondersteunt deze initiatieven en voorziet binnen het project O&O een subsidie om de tijdelijke opvang te verduurzamen en een intensieve perspectiefbegeleiding op te zetten.
De subsidie voorziet in middelen voor aanwerving van 1 VTE perspectief begeleiding, middelen voor realisatie van de opvang en werkingskosten.
Een juridische begeleiding is voorzien binnen de masterconvenant met CAW Oost-Vlaanderen, waar er 1,7 VTE juristen aangeworven zijn om aan de slag te gaan met dossiers van personen die deelnemen aan het project O&O De Blekerij, en nu ook O&O Middenveld.
De uitvoerder betrekt de projectleider maximaal bij de voorbereiding en uitvoering van het project. De uitvoerder zorgt er ook voor dat de diverse aanbieders van opvang zich inschrijven in de visie, voorwaarden en afspraken die gemaakt worden tussen het OCMW en de uitvoerder.
Aanvullend voorziet EHVV materiële hulp aan kwetsbare Gentenaars welke zich vanuit dakloosheid vestigen in het Gentse. De werking voorziet naast de materiële hulp in ontmoeting. De maandelijkse evaluatievergaderingen en jaarlijks evaluatieverslag zorgen ervoor dat de uitvoerder en het OCMW nauw samenwerken.
Een afsprakennota tussen het OCMW en een EHVV wordt opgemaakt voor verdere verfijning afspraken en samenwerking.
Hiertoe werd een subsidieovereenkomst opgemaakt, te sluiten met vzw Een hart voor vluchtelingen, met maatschappelijke zetel Keizervest 56 te 9000 Gent, voor de deelwerkingen Opvang en Oriëntatie Middenveld en Coördinatie materiële hulp aan kwetsbare Gentenaars – werkingsjaar 2023.
De subsidieovereenkomst start op 1 januari 2023 en loopt tot 31 december 2023 met jaarlijkse evaluatie. De besluitvorming van deze overeenkomst was aanvankelijk vroeger voorzien, door interne afstemming kon die niet eerder voorgelegd worden. Met de uitvoerder werden afspraken gemaakt over het verantwoorden van gemaakte kosten gedurende het volledige werkingsjaar van 2023.
Dienst* | Beleidscel Precair verblijf, opvang en overgang naar wonen (POOW) |
Budgetplaats | B10640000 |
Categorie* | 6491000 |
Subsidiecode | / |
2023 | 98.330,40 |
2024 | 10.925,60 |
Totaal | 109.256 |
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | B1015000 |
Categorie* | 6491000 |
Subsidiecode | / |
2023 | 16.052,59 |
2024 | 1.783,62 |
Totaal | 17.836,22 |
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | B10132100 |
Categorie* | 6491000 |
Subsidiecode | / |
2023 | 55.636,84 |
2024 | 6.181,87 |
Totaal | 61.818,71 |
Keurt goed de subsidieovereenkomst met vzw Een hart voor vluchtelingen, met maatschappelijke zetel Keizervest 56 te 9000 Gent, voor opvang en oriëntatie van mensen zonder wettig verblijf en coördinatie materiële dienstverlening - werkingsjaar 2023, zoals gevoegd in bijlage, waarbij de overeenkomst in werking treedt op 1 januari 2023.
KRAS vzw is een netwerkorganisatie die 18 vrijwilligerswerkingen verenigt die actief zijn in de bestrijding van armoede in Gent. Binnen deze organisaties zijn een 600 vrijwilligers aan de slag. Vele van de aangesloten organisaties bieden materiële steun aan mensen in armoede. Daarnaast zetten ze ook in op ontmoeting en andere vormen van ondersteuning (juridisch, medisch, ...).
OCMW Gent heeft sinds 2014 een masterconvenant met Kras vzw voor de coördinatie en ondersteuning van de verschillende Krasdiensten. In de afgelopen periode (2020-2022) werden verschillende addenda goedgekeurd om de stijgende noden en vragen bij de Krasdiensten op te vangen. Deze stijgende noden kwamen er in eerste instantie door de verhoogde instroom naar aanleiding van de corona epidemie maar hielden ook nadien aan door de opeenvolgende crisissen (oorlog in Oekraïne, stijging energieprijzen). De masterconvenant liep tot en met 31/12/2022.
De nood aan materiële hulpverlening blijft hoog en daarom wordt beslist om een convenant af te sluiten voor de periode 2023-2025. De doelstellingen omtrent de ondersteuning van KRAS diensten en de coördinatie van het netwerk uit de vorige masterconvenant worden verlengd. Daarenboven worden er prestaties toegevoegd om de afstemming binnen de clusters Gent Noord en Ledeberg-Gentbrugge op te nemen, aangevuld met bijkomende middelen voor verschillende KRAS diensten.
De middelen worden ingezet om de algemene coördinatie van het netwerk op te nemen, de aangesloten KRAS diensten te voorzien van werkingsmiddelen, extra ondersteuning te bieden aan de grote KRAS diensten die niet gesubsidieerd worden als basis-/clusterwerking en om de coördinatie binnen de clusters Gent Noord en Ledeberg-Gentbrugge op te nemen. De middelen voor de clusterwerkingen kaderen binnen de uitrol van het stadsbrede toekomstmodel rond materiële ondersteuning.
Om de verhoogde druk op de KRAS diensten en specifiek op de organisaties die zich hoofdzakelijk richten op mensen zonder wettig verblijf en dak- en thuisloze Gentenaars te kunnen opvangen zetten we middelen in die werden vrijgemaakt naar aanleiding van het traject middenveld. Deze middelen richten zich specifiek op ondersteuning voor de deelwerkingen De Tinten, De Fontein, Baby-nest en Werkgroep Vluchtelingen.
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid |
omschrijving | Coördinatie en ondersteuning | werkingsmiddelen grote KRASdiensten | Ondersteuning De Tinten | Ondersteuning De Fontein | Ondersteuning De Fontein | Ondersteuning Babynest |
Budgetplaats | B10150000 | B10150000 | B10150000 | B10150000 | B10152100 | B10150000 |
Categorie* | 6491000 | 6491000 | 6491000 | 6491000 | 6491000 | 6491000 |
Subsidiecode | Niet_relevant | Niet_relevant | Niet_relevant | Niet_relevant | Niet_relevant | Niet_relevant |
2023 | 94271,73 | 13294,84 | 14772,05 | 4431,61 | 9589,42 | 4431,61 |
2024 | 106085,03 | 14960,83 | 16623,15 | 4986,94 | 10791,08 | 4986,94 |
2025 | 107514,95 | 15162,49 | 16847,22 | 5054,16 | 10936,54 | 5054,16 |
2026 | 10765,73 | 1518,26 | 1686,95 | 506,09 | 1095,10 | 506,09 |
Totaal | 318637,44 | 44936,42 | 49929,37 | 14978,80 | 32412,14 | 14978,80 |
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid | Lokaal Sociaal Beleid |
omschrijving | Ondersteuning Werkgroep Vluchtelingen | Clusterwerking Toontje | Clusterwerking DIEN | Coördinatie en ondersteuning |
Budgetplaats | B10132100 | B10152100 | B10152100 | B1015000 |
Categorie* | 6491000 | 6491000 | 6491000 | 6491000 |
Subsidiecode | Niet_relevant | Niet_relevant | Niet_relevant | POD.VHC |
2023 | 9848,03 | 33750,00 | 33750,00 | 45.238 |
2024 | 11082,10 | 72667,17 | 72667,17 | 0 |
2025 | 11231,47 | 3803,25 | 3803,25 | 0 |
2026 | 1124,63 | 3854,21 | 3854,21 | 0 |
Totaal | 33286,23 | 114074,63 | 114074,63 | 45.238 |
|
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77
Met het Stadsvernieuwingsprogramma Nieuw Gent Vernieuwt bouwt de stad samen met Thuispunt Gent aan een betere buurt, waar het aangenaam is om te wonen en te leven. Hiervoor werd een ontwikkelingsplan ‘Nieuw Gent Vernieuwt’ opgemaakt dat werd goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen op 9 november 2017 en door het bestuursorgaan van WoninGent op 9 november 2017. Op de buitengewone algemene vergadering van WoninGent van 23 december 2022 werd beslist de naam van WoninGent te wijzigen in Thuispunt Gent. Het ontwikkelingsplan houdt onder meer volgende ingrepen in: binnen een termijn van ongeveer 10 jaar worden de verouderde hoogbouwappartementen Saturnus, Jupiter, Mercurius, Orion, Aurora en Milenka vervangen door nieuwbouw, de ruimte rondom en het openbaar domein in de wijk wordt aangepakt en er komt een nieuw park met wandelpaden, sportvelden, ontmoetingsplaatsen, moestuinen, speelpleinen en luwteplekken.
De gemeenteraad keurde op 26 juni 2018 een samenwerkingsovereenkomst goed tot gezamenlijke realisatie met WoninGent, waarbij een aantal stadseigendommen in opstal worden gegeven en waarbij voor een aantal eigendommen van derden, de Stad deze zal verwerven om ze vervolgens aan Woningent terbeschikking te stellen.
Voor het deelgebied aan het Rerum Novarumplein en het bouwveld 2 palende aan de school, diende een eigendom te worden verworven van de vzw onderwijspatrimonium Bisdom Gent. Die verwerving is intussen gebeurd en notarieel verleden.
Een aandachtspunt binnen dit bouwveld is de aanwezigheid van het zijdelings poortje dat de pitazaak op de hoek van de Zwijnaardsesteenweg bedient. Met de eigenaar werd hierover een overeenkomst gesloten die is goedgekeurd en notarieel verleden. Op die manier beschikt de stad thans over de volledige projectzone van dit bouwveld.
Om de vereiste grond van de overige omgevingsgrond af te splitsen werd een verkavelingsplan met medegaande procedure doorlopen. De verkavelingsvergunning werd verleend op 7 juli 2022 en de omgevingsvergunning voor de bouw op 8 september 2022.
In dit bouwveld kwamen er aanvankelijk enkel sociale appartementen. Nadien is een bijkomend project ontstaan binnen het stadsvernieuwingsproject om het sociaal restaurant van het Dienstenbedrijf Sociale Economie van het OCMW dat momenteel in het Welzijnsbureau Nieuw Gent gehuisvest is, een nieuwe locatie in het gelijkvloers van deze nieuwbouw op het Rerum-Novarumplein te geven. Op die manier kan de doelstelling van een vitaal centrum voor de wijk Nieuw Gent mee gerealiseerd worden en kan het wijkrestaurant groeien, zowel in aanbod als in arbeidstrajecten.Door de integratie van dit wijkrestaurant bevinden de appartementen zich op de eerste en tweede verdieping, 16 in totaal. De 3 betrokken partners, zijnde de Stad Gent, het OCMW en Thuispunt Gent, sloten over de realisatie van dit bouwveld een samenwerkingsovereenkomst , die thans ter goedkeuring wordt voorgelegd.
De krijtlijnen zijn hiervan:
- Voor de publieke ruimte rondom het sociaal woonproject zullen partijen onderling en met het Agentschap Wonen in Vlaanderen verdere afspraken maken en deze zijn aldus niet vervat in de samenwerkingsovereenkomst.
- De herinrichting en heraanleg van de toegang van de aanpalende school samen met enkele andere afspraken over de nieuwbouw maken het voorwerp uit van een aparte samenwerkingsovereenkomst.
Aan de OCMW-raad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren voor de realisatie van het stadsvernieuwingsproject Nieuw Gent Vernieuwt , Rerum Novarumplein, bouwveld 2 langs de school, voor de bouw van 16 sociale huurappartementen op de verdiepen en een wijkrestaurant op het gelijkvloers, tussen de Stad Gent, het OCMW Gent en Thuispunt Gent,
Dienst* | Dienstenbedrijf Sociale Economie | Dienstenbedrijf Sociale Economie |
Budgetplaats | PRD37640000 | PRD37640000 |
Categorie* | I | I |
Subsidiecode | SVF.NGP.2 | |
2025 | 1.324.970,31 | 436.876,59 |
Totaal | 1.269.969,41 |
436.876,59 |
Dienst* | Dienstenbedrijf Sociale Economie |
Budgetplaats | PRD37640000 |
Categorie* | I |
Subsidiecode | SVF.NGP.2 |
2025 | 436.876,59 |
Totaal | 436.876,59 |
Het vast bureau legt aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor ter beslissing:
Keurt goed de samenwerkingsovereenkomst met Thuispunt Gent bv, Lange Steenstraat 54, 9000 Gent en Stad Gent, Botermarkt 1, 9000 Gent voor de realisatie van het stadsvernieuwingsproject Nieuw Gent Vernieuwt, deelgebied Rerum-Novarumplein, bouwveld 2 langs de school, zoals gevoegd in bijlage.
Bij de budgetbesprekingen van 2022 maakte het stadsbestuur de keuze om het aanbod pendelfietsen voor woon-werkverkeer van het stadspersoneel stop te zetten. Het personeel zou vanaf april 2023 de fiets moeten overkopen of inleveren.
Deze besparingsmaatregel is - op z’n minst - opvallend te noemen voor een progressieve stad die duurzame mobiliteit wil aanmoedigen.
Raadsleden en BCSD-leden daarentegen, zullen nog steeds gebruik kunnen maken van de pendelfietsen, zoals vermeld in het dienstverleningspakket voor raadsleden en BCSD-leden. Dit voordeel voor verkozenen naast de keuze van de stopzetting voor personeel, is een voorbeeld van politieke privileges t.o.v. het personeel. Een gelijke behandeling voor raadsleden en BCSD-leden dringt zich bijgevolg op.
Artikel 128 wordt aangevuld met:
“Voor het gebruik van pendelfietsen in het kader van het dienstverleningspakket gelden dezelfde voorwaarden als voor het stadspersoneel, voor zover dit strookt met decretale bepalingen.”
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 38.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 38.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn werd een laatste keer gewijzigd op 5 september 2022. Ondertussen zijn opnieuw enkele aanpassingen aan het huishoudelijk reglement aan de orde.
Artikel 68, §5 van het huishoudelijk reglement wordt aangepast zodat de omschrijving van de samenstelling van de commissie evaluatie directeur Ombudsdienst afgestemd is op de bepalingen uit het Decreet Lokaal Bestuur.
De artikelen 115, §1 en 117 van het huishoudelijk reglement worden gewijzigd zodanig dat er zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn interpellaties, voorstellen van raadsbesluit en voorstellen van motie kunnen ingediend worden.
Tenslotte wordt met een wijziging aan artikel 129, §4 een hiaat in het huishoudelijk reglement rechtgezet door erin te bepalen dat de medewerker van het voorzitterschap een toelage ontvangt voor de commissie waar hij op expliciete vraag van de voorzitter ondersteuning verleent.
Wijzigt het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, zoals opgelijst in bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gevoegd in bijlage.