Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

2023_GR_00212 - Samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 over de verdere uitbouw van de fietstaxidienst TriVelo - 2e Addendum - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 27/03/2023 - 21:01
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Sara Matthieu; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Danny Van Campenhout, adjunct-algemeendirecteur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Stephanie D'Hose; Mattias De Vuyst; Adeline Blancquaert; Nicolas Vanden Eynden

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00212 - Samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 over de verdere uitbouw van de fietstaxidienst TriVelo - 2e Addendum - Goedkeuring

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Sara Matthieu, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Karla Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Fourat Ben Chikha, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Mieke Hullebroeck, Danny Van Campenhout, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 40
Sami Souguir, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Zeneb Bensafia, Sara Matthieu, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Karla Persyn, Evita Willaert, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Hafsa El-Bazioui, Fourat Ben Chikha, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00212 - Samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 over de verdere uitbouw van de fietstaxidienst TriVelo - 2e Addendum - Goedkeuring 2023_GR_00212 - Samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 over de verdere uitbouw van de fietstaxidienst TriVelo - 2e Addendum - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 5°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 247.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In zitting van 20 januari 2020 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 tussen Stad Gent en De Fietsambassade Gent vzw (extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm) goed. In zitting van 28 maart 2022 keurde de gemeenteraad een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed (uitbouw fietstaxidienst TriVelo voor 1 jaar).  

In het bestuursakkoord 2019-2024 werd de ambitie uitgesproken om:

  • 'Vervoersarmoede actief tegen te gaan' 
  • 'minder mobielen te begeleiden naar de passende ondersteuningsmogelijkheden' 
  • en dit 'met duurzame vervoersmodi die haalbaar en betaalbaar zijn voor iedereen'. 

Initiatieven zoals TriVelo die hiertoe bijdragen, worden dan ook toegejuicht door de Stad.

In zitting van 30 januari 2023 keurde de gemeenteraad het actieplan vervoersarmoede 2021-2025 goed.  De uitbouw, evaluatie en mogelijke voortzetting van een fietstaxidienst is een actie van dit actieplan.  Binnen het kader van het actieplan is budget voorzien voor de proefperiodes, de uitbouw en ook reeds voor de voortzetting in geval van positieve evaluatie door het college van burgemeester en schepenen.   

Het proefproject TriVelo verkreeg een subsidie van € 2.000 voor de periode april t.e.m. juni 2021 als Samen Aan Zet-project en ook € 2.000 van het Departement Regie Gezondheid & Zorg. Dit proefproject werd aansluitend voortgezet voor nog eens 3 maanden met een subsidie van € 11.000 vanuit het Mobiliteitsbedrijf. In de eerste proefperiode werd er uitsluitend ingezet op het vervoer van minder mobiele ouderen en de wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham, in het tweede proefproject werd dit uitgebreid naar minder mobiele personen ongeacht de leeftijd en een groter gebied. Deze 2 korte projecten maakten duidelijk dat het aanbieden van een fietstaxidienst volgens het concept van TriVelo een grote meerwaarde heeft voor meerdere uitdagingen waar steden voor staan:

  • Deelname aan de maatschappij van mensen met beperkte mobiliteit garanderen door voldoende en toegankelijk aanbod vervoer op maat. Zo halen vrijwilligers in een triofiets buurtbewoners thuis op om hen naar een lokaal dienstencentrum, de winkel, de kapper,... te voeren en terug.
  • Bereikbaarheid van autovrije stadscentra garanderen: Het aanbieden van een betaalbare en milieuvriendelijke fietstaxidienst verhoogt ook de bereikbaarheid van het autovrijgebied voor minder mobiele personen.
  • Sociaal isolement en eenzaamheid tegengaan. De dienstverlening biedt kansen om vereenzaming bij veel ouderen en minder mobiele personen tegen te gaan. Wie minder mobiel is, komt sowieso vaak al minder buiten. De bijdrage aan gezondheidspreventie is niet te onderschatten.
  • Integratie van nieuwkomers bevorderen. De vrijwilligers die de fiets besturen, zijn een mix van Gentenaars en nieuwkomers. Op deze manier bevordert het project ook de integratie van nieuwkomers, inclusief vlot (leren) fietsen in de stad en de Gentse fietscultuur ervaren.
Marktonderzoek in najaar 2021 wees echter uit dat het verder uitrollen van een betaalbare en toegankelijke fietstaxidienst zonder subsidies niet levensvatbaar is. De Stad besloot om de werking van TriVelo als proefproject voor 1 jaar (mei 2022-april 2023) onder te brengen onder de vleugels van de Fietsambassade. Daarbij was de bedoeling om ten laatste twee maanden voor het aflopen van deze periode een evaluatie op te maken en voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De beslissing in dit besluit wordt genomen in uitvoering van actie 3 van het actieplan vervoersarmoede 2021-2025 en actie 6 van het Actieplan Integrale Toegankelijkheid 2023 – 2025 en op basis van de evaluatie van de voorbije periode.

Op basis van de bevindingen in de evaluatiedocumenten wordt de proefperiode als positief geëvalueerd. TriVelo biedt flexibel vervoer op maat, verbreedt de activiteitenhorizon van de doelgroep, wordt goed door hen ontvangen en blijft groeien. Er is een duidelijke vraag: het aantal ritten stijgt zichtbaar ten opzichte van het proefproject in 2021. TriVelo wordt steeds gekender en meer ingeburgerd in Gent en bij het doelpubliek. De Stedelijke Seniorenraad en Stedelijke adviesraad voor personen met een handicap (Saph) erkennen de meerwaarde en zijn vragende partij voor een verlenging. Sprekend voor de maatschappelijke relevantie van de fietstaxidienst zijn 2 zaken: TriVelo werd uitgelicht als 1 van 10 Gentse projecten in het duurzaamheidsrapport 2022 van de Stad Gent met thema ‘Prosperity’ (i.k.v. de Sustainable Development Goals); en, TriVelo overtuigde en haalde bijkomende subsidies binnen van zowel de Europese Unie (Interreg-project) als de Provincie Oost-Vlaanderen, beide voor een periode van 3 jaar (2023-2025).

TriVelo rapporteert enkele werkpunten, die voornamelijk opgelost worden met een lichte stijging van personeelsinzet. Daarnaast is er nood aan een softwareoplossing om de inplanning van ritten efficiënter te maken, nood aan een structurele oplossing voor stockage van de riksja’s en nood aan vervanging van de oudste riksja’s in 2024 en 2025. Ten slotte grijpt TriVelo via het Interreg-project ook de kans om in te zetten op kwaliteitscontrole en kwaliteitsverhoging (bv. externe audit, kennisuitwisseling, workshops vrijwilligers, IT-ondersteuning). Al deze zaken leiden tot hogere kosten maar zijn te verantwoorden voor de professionalisering en groei van de dienstverlening. Toch zal de Stad Gent jaarlijks minder bijdragen dan voor de 1 jaar proefperiode en dan wat eerder was gebudgetteerd, gezien de gedeelde subsidiëring door de andere subsidiekanalen.   

De dienstverlening van een fietstaxidienst voor deze doelgroep overlaten aan de markt is nefast: de benchmark wijst uit dat de sociale doelstelling en de betaalbaarheid erbij verloren dreigen te gaan. Men verliest de klant waarvoor de dienst origineel bedoeld is. De doelgroep van personen met beperkte mobiliteit vergt een oplossing op maat. Dit zal altijd deels een sociaal project zijn, met zorg (personeelsinzet) op maat. Daarnaast lijkt een fietstaxidienst in België, behalve in erg toeristische steden, niet klaar voor de markt. Behalve één in Brugge, werden commerciële pogingen in Antwerpen (2), Brugge (1) en Brussel (1) steeds stopgezet na enkele jaren.

De vraag naar meer vervoer op maat zal in de toekomst alleen maar stijgen. Veranderingen in het ruime mobiliteitsbeleid en andere punctuele veranderingen hebben hun impact op de doelgroep:

  • Bij de invoering van het nieuwe net Basisbereikbaarheid zullen een aantal buslijnen rechtgetrokken worden en wordt het net sterker gefocust op lijnen en haltes met een grote vraag. Eén van de gevolgen daarvan is dat in minder dichtbebouwde delen van Gent en deelgemeenten, mensen soms langere afstanden te voet moeten overbruggen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Voor een aantal mensen met beperkte mobiliteit is dat een te grote drempel. 
  • De lokale dienstencentra (LDC’s) in Gent bieden vervoer aan hun minder mobiele cliënten. Zij voeren meer dan 26.000 ritten per jaar uit. Toch is dit onvoldoende: ze moeten heel wat ritaanvragen weigeren. Zorgpersoneel neemt de planning en een deel van dat vervoer op zich door gebrek aan vrijwillige chauffeurs. Door de besparingsoefening van de Stad in najaar 2022 zal er 11 VTE zorgpersoneel wegvallen in de LDC’s vanaf juli 2023. Het aantal weigeringen van ritten zal hierdoor enkel toenemen.
  • Het Gentse mobiliteitsbeleid streeft naar selectieve bereikbaarheid voor gemotoriseerd vervoer en naar leefkwaliteit (circulatieplan, wijkmobiliteitsplannen, ruimte voor groen en beleving met afname van autoparkeerplaatsen tot gevolg). Actieve vervoersmodi worden gestimuleerd. Dit is echter niet altijd evident voor personen met beperkte mobiliteit. Naast de inzet op een integraal toegankelijke openbare ruimte, zullen inclusieve vervoersoplossingen in toenemende mate nodig zijn om bereikbaarheid, en dus deelname aan het maatschappelijk leven, voor mensen met beperkte mobiliteit haalbaar te houden. Vervoer op maat met de fiets, zoals TriVelo, dat milieuvriendelijk en efficiënt is voor korte verplaatsingen, is ideaal, zeker in drukke stadskernen.

Op basis van deze conclusies wordt beslist om de fietstaxidienst TriVelo voort te zetten onder de vleugels van de Fietsambassade, aansluitend op de periode van de proefperiode, dat is van 1 mei 2023 tot en met het einde van de lopende samenwerkingsovereenkomst met de Fietsambassade.

Opnieuw zal ten laatste twee maanden voor het aflopen van deze periode een evaluatie worden opgemaakt en voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. 

Het agentschap levert na afloop van het project ook de nodige financiële verantwoordingsstukken aan bij de betrokken beleidsdienst (Mobiliteitsbedrijf). Sowieso zal het agentschap de bijkomende middelen en diensten voorzien in het kader van dit addendum ook opnemen in de rapportering en evaluatie zoals opgenomen in Artikel 20 van de basisovereenkomst.

Hiertoe werd een 2e addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 met EVA vzw De Fietsambassade Gent opgemaakt.   

Overzicht van de uitgaven


Dienst

BMO

BMO

Budgetplaats

3519500FT

3519500FT

Categorie

I subs (6641000)

E subs (6491000)

Subsidiecode

NIET_RELEVANT

NIET_RELEVANT

2023

6.500 EUR

42.270 EUR

2024

24.462 EUR

88.562 EUR

202525.360 EUR
95.422 EUR

Totaal

56.322 EUR

226.254 EUR

Voorgestelde uitgaven

€ 282.576,00

Verwachte ontvangsten

€ 0,00

Activiteit

AC35195 Samenwerken met EVA Fietsambassade

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt goed het 2e addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 over de verdere uitbouw van de fietstaxidienst TriVelo met EVA vzw De Fietsambassade Gent, met zetel te 9000 Gent, Botermarkt 1, zoals bij dit besluit gevoegd.


Bijlagen

  • Addendum
  • TriVelo_Begroting 2023-2025
  • 20220217_NO_TriVelo_Rapportering proefperiode.pdf
  • 20230215_NO_Stedelijke Seniorenraad_Adviesnota TriVelo.pdf
  • 20230221_NO_Evaluatie & benchmark proefperiode fietstaxidienst TriVelo_def.pdf