De personeelsformatie van de politiezone Gent is een theoretische capaciteit die berekend is in functie van de uitvoering van de zeven basisfunctionaliteiten (wijkwerking, onthaal, interventie, politionele slachtofferbejegening, lokale opsporing en lokaal onderzoek, handhaving van de openbare orde en verkeer) zoals voorzien in de ministeriële omzendbrief PLP 10. De omzendbrief concretiseert de passage uit het Octopusakkoord van 23 mei 1998 volgens dewelke enkel de lokale politie instaat voor de gehele basispolitiezorg en dat zij dus zodanig moet worden georganiseerd en over de nodige middelen moet beschikken om onder haar verantwoordelijkheid de basispolitiezorg te kunnen verzekeren. Daarnaast moet het korps de nodige personele middelen voorzien voor een kwalitatieve uitvoering van de vele ondersteunende taken.
De huidige formatie van de Politiezone Gent is vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 (2021_GRMW_00455), zoals aangevuld door het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 (2021_GR_00236) en gewijzigd door het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 (2022_GR_00238) en het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 (2023_GR_00069).
Thans moet evenwel worden vastgesteld dat een wijziging binnen de wijkdienst zich opdringt om een meer optimale werking van onze zone te kunnen garanderen.
Er valt hierbij te benadrukken dat de voorgestelde wijziging geen uitbreiding van het op de huidige formatie voorziene aantal betrekkingen (zijnde 1.422 betrekkingen, met name 1.181 betrekkingen van het operationeel kader en 241 betrekkingen van het administratief en logistiek kader) tot gevolg heeft. Bovendien blijft de personeelsformatie, ook na de aanpassing, in overeenstemming met de in het koninklijk besluit van 7 december 2001 opgenomen formatienormen.
De wijziging kan als volgt worden samengevat:
Op de huidige formatie van de Politiezone Gent zijn binnen de Wijkdienst 70 betrekkingen van generiek hoofdinspecteur van politie en 6 betrekkingen van gespecialiseerd hoofdinspecteur van politie (in casu hoofdinspecteur met specialiteit politieassistent) voorzien.
De hoofdinspecteurs met specialiteit politieassistent zijn werkzaam als leidinggevende binnen het Gerechtelijk Team van de Wijkdienst. Gelet op hun specialisatie, vallen de dossiers, opdrachten en projecten die door de Wijkdienst worden uitgevoerd onder de noemer "jeugd en gezin" en "sociale dossiers" (bv. dossiers inzake intrafamiliaal geweld, dossiers inzake gezinssituaties, onderzoeken leefsituaties, jongeren, ...) onder de bevoegdheid van de hoofdinspecteurs met specialiteit politieassistent. De maatschappelijke evoluties, de wijzigingen in de regelgeving ter zake, de veelheid aan partners en middenveld, allerhande projecten in voornoemde materies, ... maken de hoofdinspecteurs met specialiteit politieassistent een absolute meerwaarde binnen de wijkcommissariaten.
Er dient echter te worden vastgesteld dat binnen de Wijkdienst het aantal opdrachten, dossiers en projecten onder de noemer "jeugd en gezin" en "sociale dossiers" jaarlijks steeds verder blijft stijgen.
Gelet op de voornoemde stijging, wenst de zone thans het aantal op de formatie voorziene betrekkingen van gespecialiseerd hoofdinspecteur van politie (in casu hoofdinspecteur met specialiteit politieassistent) uit te breiden naar 8 betrekkingen. Opdat deze wijziging niet zo leiden tot een uitbreiding van het totaal aantal op de formatie voorziene betrekkingen wordt het aantal betrekkingen van generiek hoofdinspecteur van politie binnen de Wijkdienst verminderd naar 68 betrekkingen.
Keurt goed de in bijlage opgenomen aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent en stelt de nieuwe personeelsformatie vast op 1.181 personeelsleden van het operationeel kader en 241 personeelsleden van het administratief en logistiek kader. De bijlage maakt integraal deel uit van de besluitvorming.
Keurt goed dat de bijlage 1 bij het raadbesluit 2021_GRMW_00455 van 26 april 2021 houdende het voorstel van de nieuwe personeelsformatie van de Politiezone Gent, zoals vervangen door het raadsbesluit 2022_GR_00238 van 28 maart 2022, vervangen wordt door de bijlage bij onderhavig besluit.