Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 12, 2° en 14.
Op 15 september 2021 deelde raadslid Elke Sleurs schriftelijk aan de voorzitter van de gemeenteraad mee dat zij verzoekt om verlof conform artikel 12, 3° decreet lokaal bestuur (verhindering omwille van palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid) voor een periode van zes maanden. Zij heeft daartoe een verklaring op erewoord overgemaakt waarin zij zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen. In zitting van 28 maart 2022 en van 26 september 2022 besliste de gemeenteraad tot verlenging van deze verhindering, telkens voor een periode van zes maanden.
Op 21 maart 2023 diende mevrouw Sleurs opnieuw een verklaring op eer in, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarin ze verzoekt voor een bijkomende verlenging van de verhindering, opnieuw voor een periode van zes maanden.
Overeenkomstig art. 70 van het Decreet over het lokaal bestuur, houdt de verhindering als gemeenteraadslid van rechtswege ook de verhindering als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. Raadslid Elke Sleurs werd met ingang van 27 september 2022 vervangen door mevrouw Els Roegiers. Mevrouw Els Roegiers volgt sinds 28 maart 2022 echter raadslid Sandra Van Renterghem op. Daarom werd tijdens de gemeenteraad van 27 september 2022 mevrouw Helga Stevens als tijdelijke vervanger aangesteld.
Aangezien mevrouw Sleurs een verlenging van de verhindering heeft aangevraagd, wordt het tijdelijk mandaat als gemeenteraadslid van mevrouw Helga Stevens verlengd voor een periode van zes maanden.
Overeenkomstig artikel 68 van het Decreet over het lokaal bestuur, blijft mevrouw Helga Stevens door haar aanstelling als gemeenteraadslid van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Neemt kennis van de verlenging van de verhindering van raadslid Elke Sleurs wegens verlof conform artikel 12, 3° decreet lokaal bestuur (verhindering omwille van palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid) voor een bijkomende periode van zes maanden.
Duidt mevrouw Helga Stevens aan als vervanger van raadslid Elke Sleurs, en dit tot en met 27 september 2023.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de gemeenteraad van 27 en 28 februari 2023 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/agenda/view?id=11240)
Keurt de notulen goed van de vergadering van de gemeenteraad van 27 en 28 februari 2023.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 19 juni 2008 de verkavelingsvergunning ingediend door Villabouw Francis Bostoen NV goedgekeurd.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Beelbroekhof en Leon Sarteelstraat te 9040 Sint-Amandsberg, heden bekend als Raaktstraat te 9040 Sint-Amandsberg.
In deze vergunning werd volgende last opgenomen:
De weg en zijn uitrusting, en de zones voor openbaar groen zullen binnen een jaar na de definitieve oplevering van de laatst uitgevoerde uitrustingswerken kosteloos aan de stad worden afgestaan.
De wegenis is definitief opgeleverd.
Het openbaar groen is definitief opgeleverd.
Het opmetingsplan is conform verklaard door de landmeter van Stad Gent.
De gevolgkosten voor het openbaar groen bedraagt 17087,2 euro
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°.
De Wet van 10 januari 1824 over het recht van erfpacht.
Op 27 maart 2006 is er tussen de Belgische Staat en de Stad Gent een erfpachtovereenkomst gesloten voor een periode van veertig (40) jaar voor het perceel grond, gelegen te 9000 Gent, Opgeëistenlaan, voor de inrichting van het Rabotpark rondom het gerechtsgebouw.
Op 25 januari 2016 werd het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (nr. 164) ‘Wonen aan het Rabot’ definitief vastgesteld door de gemeenteraad. Hierdoor konden de 3 hoogbouwtorens worden gesloopt en vervangen door 8 nieuwe lagere gebouwen om zodoende een beter evenwicht en verdeling te realiseren tussen wonen en groen, alsook andere functies.
Dit betekende echter dat het achtste nieuwe gebouw op een klein deel van het Rabotpark zou komen te staan. In 2014 en 2015 werden daarom eerste gesprekken tussen de Regie der Gebouwen, de Stad Gent en de cvba WoninGent (nu Thuispunt Gent) gevoerd tot aankoop van dit kleine perceel grond voor een oppervlakte van 166,11 m², maar tot een akkoord kwam het toen niet.
Eind 2020 werd de vraag opnieuw gesteld gezien de cvba WoninGent (nu Thuispunt Gent) met de werken van de laatste fase zou starten in het najaar van 2021 en dus de nodige vergunningen en toelatingen dient te verkrijgen, alsook eigenaar dient te zijn van het kleine perceel grond. Hierop liet de Regie der Gebouwen weten dat het kleine perceel grond door Thuispunt Gent aangekocht kon worden door middel van een minnelijke onteigening.
Thuispunt Gent heeft het nodige gedaan tot het voeren van een procedure tot minnelijke onteigening. Vervolgens heeft de Regie der Gebouwen aan de aankoopcommissaris gevraagd om de akte van beëindiging van het erfpachtrecht voor dit deel van het perceel grond, alsook de akte van verkoop, op te stellen.
Door middel van dit besluit wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd tot beëindiging van de erfpachtovereenkomst, gesloten met de Belgische Staat, voor een deel van een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Opgeëistenlaan.
De beëindiging van het erfpachtrecht voor dit deel van het perceel grond zal notarieel verleden worden in mei 2023.
Hoewel er geen openstaande schulden zullen zijn ten gevolge van deze akte, wordt voor de zekerheid toch voorgesteld om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij het overschrijven van de akte.
De erfpachtovereenkomst d.d. 27 maart 2006, gesloten met de Belgische Staat, blijft voortbestaan voor de rest van het Rabotpark rondom het gerechtsgebouw.
Keurt goed de beëindiging van de erfpachtovereenkomst gesloten met de Belgische Staat, voor een deel van een perceel grond gelegen te 9000 Gent, Opgeëistenlaan, zoals gevoegd in bijlage.
A. Koningin Fabiolalaan - eigendom Sogent
De Vlaamse Regering keurde op 25 november 2016 het Decreet betreffende de alternatieve financiering van schoolinfrastructuur via projectspecifieke DBFM-overeenkomsten goed. Op 24 mei 2017 gaf het college van burgemeester en schepenen principiële goedkeuring voor de kandidaatstelling via een cluster Gent/Ninove die zou bestaan uit twee projecten in Gent (Nieuwbouw Steenakker Gent en Stadsgebouw Fabiolalaan Gent) en één project in Ninove. De projectcluster Gent/Ninove werd geselecteerd door de Vlaamse Regering op 29 september 2017.
Als algemeen principe wordt in de gunningsleidraad voorzien dat in het kader van het DBFM-Scholenbouwproject de Inrichtende Macht (Stad Gent), uiterlijk op het ogenblik van het ondertekenen van de DBFM-Overeenkomst, eigenaar moet zijn van het onroerend goed waarop het Scholenbouwproject zal worden gerealiseerd.
Wat het Scholenbouwproject Stadsgebouw Fabiolalaan te Gent betreft, is op heden Sogent eigenaar van de bouwplaats van het toekomstige Scholenbouwproject. Deze eigendom dient over te gaan naar Stad Gent.
Concreet betreft het volgend onroerend goed:
een perceel grond, gelegen te Gent, Koningin Fabiolalaan, gekend bij het kadaster onder Gent, 9e afdeling, sectie I, volgens titel en volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger deel van nummer 193AP0000, met een oppervlakte volgens hierna gemelde meting van: tweeduizend tweehonderdvijfenveertig vierkante meter (2.245 m²) voor wat betreft lot 1, honderdvijfentwintig vierkante meter (125 m²) voor wat betreft lot 2 en honderd vierkante meter (100 m²) voor wat betreft lot 3. De drie percelen kregen als gereserveerde perceelsidentificatienummers 193BP0000 (lot 1), 193CP0000 (lot 2) en 193DP0000 (lot 3), zoals aangeduid op het PV van splitsing door de Landmeetcel van de Stad Gent opgemaakt op 5 januari 2023.
In de BSO tussen Stad Gent en Sogent dd. 2 juli 2018 is in artikel 7.1.2 voorzien dat de grond van de projectzone Stadsgebouw Fabiolalaan door Sogent aan de Stad Gent zal worden overgedragen bij notariële akte om niet.
Nog volgens deze BSO, moet Sogent voorafgaand aan de werken voor de realisatie van het Stadsgebouw Fabiolalaan de nodige grond- en saneringswerken uitvoeren om het terrein bouwrijp te maken (artikel 6.1.2 van voormelde BSO). Deze werken zijn op heden nog niet uitgevoerd, waardoor een vrije overdracht van het terrein naar Stad Gent ook wordt belemmerd. De kostprijs van de saneringswerken wordt geraamd op 33.051,64 euro (incl. BTW) euro.
Om het verder verloop van het DBFM-Scholenbouwproject niet in het gedrang te laten komen, is met OVAM een akkoord bekomen tot toepassing van de procedure "Overdracht versnelde procedure". Dit heeft tot gevolg dat Sogent deze grond voorafgaand aan de sanering reeds kan overdragen naar Stad Gent, mits de verwerver (Stad Gent) overeenkomstig artikel 115 van het Bodemdecreet:
(1) ten aanzien van OVAM de verbintenis stelt om een bodemsaneringsproject op te stellen en de verdere bodemsanering en de eventuele nazorg uit te voeren en;
(2) een financiële zekerheid stelt tot waarborg van de uitvoering van deze verbintenis, in casu voor een bedrag van 33.051,64 euro (incl. BTW) ten belope van een termijn van 5 jaar.
De gevraagde verbintenis werd in naam van de Stad Gent opgemaakt en wordt ter goedkeuring van het college voorgelegd. Voorts werden de nodige voorbereidingen getroffen door de Stad om een waarborg op een verpande rekening te stellen. Met huidig besluit wordt eveneens goedkeuring gevraagd aan het college tot het stellen van deze waarborg.
B. Smalle Heerweg - eigendom Stad Gent
Ten aanzien van Sogent dient de Stad op haar beurt nog een perceel gelegen in de Smalle Heerweg te Gent (Oostakker) over te dragen.
Concreet betreft het volgend onroerend goed:
een perceel grond met aanhorigheden (voormalige wegenis), gelegen te Gent, Smalle Heerweg gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, 17de afdeling, sectie B met een oppervlakte volgens meting van vierduizend honderdzesennegentig vierkante meter (4.196 m²), zoals aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan. Met gereserveerd perceelsidentificatienummer 1730AP0000.
Het goed werd opgemeten door IBENS LANDMETERS bvba op 13 januari 2021.
De overdracht dient te gebeuren in uitvoering van gemeenteraadsbesluiten van 20/12/2021 en 28/03/2022, en kadert in de herinrichting van het bedrijventerrein R4/N70 Oostakker-Noord, waarbinnen 1) Sogent oa. belast is met het aanleggen van een nieuwe weg om de R4 te verbinden met de Drieselstraat, 2) de bestaande gemeenteweg Smalle Heerweg gedeeltelijk werd afgeschaft, en 3) er voor dit deel beslist werd dat dit om niet zou overgedragen worden door de Stad aan Sogent, die het op haar beurt zou overdragen aan Volvo Trucks.
De herinrichting van het bedrijventerrein werd bevestigd in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Afbakening grootstedelijk gebied Gent – deelplan 18 Regionaal Bedrijventerrein R4/N70 Oostakker-Noord’ waarbij belangrijke zones rond Volvo werden herbestemd naar industriegrond om te voorzien in uitbreidingsruimte voor Volvo en om toeleveringsbedrijven zich te laten vestigen aansluitend bij Volvo.
Omwille van efficiëntie en het vermijden van bijkomende aktekosten worden beide transacties jegens elkaar (Stad Gent vs. Sogent) gebundeld in één ruilakte.
De ruil kan gerealiseerd worden zonder opleg. Elke partij draagt elk voor de helft bij in de notariskosten.
Het college wordt uitgenodigd om de Verbintenis tot bodemsanering en eventuele nazorg; alsook de financiële zekerheid tot waarborg van de uitvoering van deze verbintenis, in casu voor een bedrag van 33.051,64 euro (incl. BTW) ten belope van een termijn van 5 jaar, op een verpande rekening, goed te keuren.
De gemeenteraad wordt uitgenodigd om de ruilovereenkomst, die hiertoe werd opgemaakt, goed te keuren. De ruil betreft volgende goederen:
- (A) een perceel grond, gelegen te Gent, Koningin Fabiolalaan, gekend bij het kadaster onder Gent, 9e afdeling, sectie I, volgens titel en volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger deel van nummer 193AP0000, met een oppervlakte volgens hierna gemelde meting van: tweeduizend tweehonderdvijfenveertig vierkante meter (2.245 m²) voor wat betreft lot 1, honderdvijfentwintig vierkante meter (125 m²) voor wat betreft lot 2 en honderd vierkante meter (100 m²) voor wat betreft lot 3. Met gereserveerde perceelsidentificatienummers 193BP0000 (lot 1), 193CP0000 (lot 2) en 193DP0000 (lot 3), eigendom van Sogent met;
- (B) een perceel grond met aanhorigheden (voormalige wegenis), gelegen te Gent, Smalle Heerweg gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, 17de afdeling, sectie B met een oppervlakte volgens meting van vierduizend honderdzesennegentig vierkante meter (4.196 m²), met gereserveerd perceelsidentificatienummer 1730AP0000, eigendom van Stad Gent.
In het geval dat de schuld voortvloeiend uit de voorliggende ruil niet onmiddellijk bij het verlijden van de akte voldaan wordt, is de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie - overeenkomstig artikel 35 van de Hypotheekwet - normaal gezien gebonden om van deze openstaande schuldvordering(en) ambtshalve een hypothecaire inschrijving te nemen in zijn registers. Deze inschrijving biedt de Stad een zekerheid omtrent de latere betaling ervan. Achteraf handlichting bekomen van deze inschrijving brengt evenwel kosten met zich mee.
Vermits deze ruil kosteloos wordt gesloten en omwille van de band met de medecontractant, wordt voorzichtigheidshalve gevraagd om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van deze specifieke plicht te ontslaan.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Dienst Vastgoed |
Budgetplaats | 406250006 |
Categorie* | I |
2023 | 33.051,64 |
Totaal | 33.051,64 |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Dienst Vastgoed |
Budgetplaats | 406250006 |
Categorie* | I |
Later 2028 | 33.051,64 |
Totaal | 33.051,64 |
Keurt goed de bijgevoegde ruilovereenkomst. De ruil betreft volgende goederen:
- (A) een perceel grond, gelegen te Gent, Koningin Fabiolalaan, gekend bij het kadaster onder Gent, 9e afdeling, sectie I, volgens titel en volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger deel van nummer 193AP0000, met een oppervlakte volgens hierna gemelde meting van: tweeduizend tweehonderdvijfenveertig vierkante meter (2.245 m²) voor wat betreft lot 1, honderdvijfentwintig vierkante meter (125 m²) voor wat betreft lot 2 en honderd vierkante meter (100 m²) voor wat betreft lot 3. Met gereserveerde perceelsidentificatienummers 193BP0000 (lot 1), 193CP0000 (lot 2) en 193DP0000 (lot 3), eigendom van Sogent met;
- (B) een perceel grond met aanhorigheden (voormalige wegenis), gelegen te Gent, Smalle Heerweg gekend bij het kadaster of het geweest zijnde onder Gent, 17de afdeling, sectie B met een oppervlakte volgens meting van vierduizend honderdzesennegentig vierkante meter (4.196 m²), met gereserveerd perceelsidentificatienummer 1730AP0000, eigendom van Stad Gent.
De ruil is om niet.
Ontslaat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ervan enig ambtshalve inschrijving te nemen bij het overschrijven van de ruilakte in zijn registers.
Jaarlijks stelt het bestuursorgaan van de kerkbesturen de rekening over het voorgaande dienstjaar vast. De Stad doet de controle op de rekeningen omdat een fout in de rekening zowel de exploitatie- als de investeringstoelagen kan beïnvloeden.
De jaarrekeningen van 18 hieronder vermelde kerkbesturen werden nagezien en na onderzoek bleek dat bepaalde posten moeten worden gecorrigeerd:
* foute berekening bij overboeking naar patrimoniumrekening
* overschrijden vooraf afgesproken krediet
Heilig Kruis (Sint-Kruis-Winkel) | 8.668,69 EUR |
Christus Koning | 40.401,48 EUR |
O.L.V. (Gent-Mariakerke) | 126.249,83 EUR |
O.L.V. (Gent-Sint-Amandsberg) | 20.954,03 EUR |
O.L.V. Geboorte | 22.665,18 EUR |
O.L.V. Sint-Pieters | 32.925,73 EUR |
Sint-Amandus (Gent-Oostakker) | 12.303,09 EUR |
Sint-Amandus (Gent-Sint-Amandsberg) | 43.468,62 EUR |
Sint-Antonius van Padua | 144.310,01 EUR |
Sint-Bavo (Gent & Wachtebeke) | 28.835,16 EUR |
Sint-Bernadette | 27.453,19 EUR |
Sint-Catharina (Gent-Wondelgem) | 58.479,13 EUR |
Sint-Eligius (Gent-Gentbrugge) | 23.300,29 EUR |
Sint-Godelieve (Gent-Wondelgem) | 52.828,62 EUR |
Sint-Jacobs | 35.922,20 EUR |
Sint-Jan de Doper (Gent-Afsnee) | 21.622,22 EUR |
Sint-Niklaas | 62.647,72 EUR |
Sint-Stefanus | 1.713,18 EUR |
Brengt gunstig advies uit over de dienstjaarrekeningen van het jaar 2022 reeks 1, mits inachtneming van aangebrachte correcties, van volgende kerkbesturen:
Heilig Kruis (Sint-Kruis-Winkel) | 8.668,69 EUR |
Christus Koning | 40.401,48 EUR |
O.L.V. (Gent-Mariakerke) | 126.249,83 EUR |
O.L.V. (Gent-Sint-Amandsberg) | 20.954,03 EUR |
O.L.V. Geboorte | 22.665,18 EUR |
O.L.V. Sint-Pieters | 32.925,73 EUR |
Sint-Amandus (Gent-Oostakker) | 12.303,09 EUR |
Sint-Amandus (Gent-Sint-Amandsberg) | 43.468,62 EUR |
Sint-Antonius van Padua | 144.310,01 EUR |
Sint-Bavo (Gent & Wachtebeke) | 28.835,16 EUR |
Sint-Bernadette | 27.453,19 EUR |
Sint-Catharina (Gent-Wondelgem) | 58.479,13 EUR |
Sint-Eligius (Gent-Gentbrugge) | 23.300,29 EUR |
Sint-Godelieve (Gent-Wondelgem) | 52.828,62 EUR |
Sint-Jacobs | 35.922,20 EUR |
Sint-Jan de Doper (Gent-Afsnee) | 21.622,22 EUR |
Sint-Niklaas | 62.647,72 EUR |
Sint-Stefanus | 1.713,18 EUR |
Het dak van het dienstgebouwtje op de begraafplaats in Gentbrugge verkeert in slechte staat. Af en toe komen natuurleien los. Een integrale dakrenovatie dringt zich op.
Hiertoe werd, in zitting van de gemeenteraad van 28 november 2022 het bestek voor de overheidsopdracht van werken - Dakrenovatie van een dienstgebouwtje op de begraafplaats van Gentbrugge - FAG/2022/017/MDW/INV/5319, vastgesteld.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling
Uitvoeringstermijn: 20 werkdagen
Op 5 december 2022 werd de opdracht gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen met als datum opening offertes 31 januari 2023.
Tijdens het verplichte plaatsbezoek merkten verschillende potentiële inschrijvers op dat de opgegeven uitvoeringstermijn van 20 werkdagen te kort ingeschat is om deze opdracht kwalitatief af te leveren. Ze halen aan dat de termijn te kort is om de verschillende deelaspecten van de opdracht (asbestverwijdering, schilderwerken, loodwerken, dakwerken, ...) achtereenvolgens uit te voeren. Het laten overlappen van deelaspecten vergroot de kans op interferentie en fouten. Bovendien laat deze strakke termijn geen onverwachte omstandigheden (een vaak voorkomend probleem bij dakwerken) tijdens de uitvoering toe. Zij beschouwen de termijn aldus als onvoldoende om een kwalitatieve uitvoering te garanderen.
Op basis van deze opmerking werd de uitvoeringstermijn opnieuw onder de loep genomen door de projectleider van de Dienst FM Themagebouwen en werd bij de gebruiker (Groendienst) afgetoetst wat de mogelijkheden zijn om bij te sturen.
Hieruit kan het volgende besloten worden:
De opmerking kan dus als gegrond beschouwd worden. De uitvoeringstermijn wordt als ontoereikend beschouwd om kwalitatief werk te garanderen.
Uit voorgaande wordt voorgesteld de uitvoeringstermijn van 20 werkdagen te wijzigen naar 35 werkdagen.
Gelet op het feit dat het bestek reeds gepubliceerd is, wordt gevraagd de wijziging van deze opdracht goed te keuren, met bekendmaking van de opdracht na goedkeuring college en opening van de offertes na goedkeuring gemeenteraad.
Keurt goed, de wijziging van het bestek overheidsopdracht van werken - Dakrenovatie van een dienstgebouwtje op de begraafplaats van Gentbrugge - FAG/2022/017/MDW/INV/5319, meer bepaald de uitvoeringstermijn van 20 werkdagen naar 35 werkdagen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°.
De Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De dakdichting van het gebouw G2 in de Bijlokesite (waar de International Opera Academy gehuisvest is) en van de aansluitende toren, is in heel slechte staat. Geregeld oplapwerk gebruik makend van de stedelijke raamovereenkomst dakherstelling bieden geen soelaas meer. Geregeld krijgt de Stad Gent meldingen van de IOA dat er vochtschade is in hun lokalen.
Bedoeling is om het pannendak en de goten te vernieuwen, alsook een onderdak te plaatsen om toekomstige schade te vermijden.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van werken 'Vernieuwing dakdichting gebouw G2 Bijlokesite', FAG 2023-042 ID5398}, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure
Wijze van prijsbepaling: gemengde opdracht
Uitvoeringstermijn: 60 werkdagen
Gunningscriteria: prijs.
Dienst* | FAG |
Budgetplaats | 3512400BR |
Categorie* | I |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2023 | 255.175 |
Totaal | 255.175 |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van werken 'Vernieuwing dakdichting gebouw G2 Bijlokesite', bestek FAG 2023-042 ID5398
Procedure: openbare procedure
Wijze van prijsbepaling: gemengde opdracht.
Uitvoeringstermijn: 60 werkdagen.
Gunningscriteria: prijs.
Giet- en smeedijzeren elementen die in openlucht staan, op het openbaar domein, vragen om een specifieke benadering wat betreft onderhoud en restauratie. Jarenlang werden deze elementen overgelaten aan de natuurelementen. In weer en wind, vrieskou, hitte, droogte en neerslag, stof, uitlaatgassen, onder bomen en naast vuilnisbakken staan de hekwerken, balustrades, poorten,... jaren lang buiten.
Historiek:
Tot 2012 was het "brandjes blussen" en werden er steeds kleinere dossiers (prijsvragen) uitgeschreven, waarvoor we heel vaak slechts één inschrijver hadden. Het uiteindelijke totale bedrag per jaar overschreed de limiet van 5.500,00 Euro. Nu is er een algemeen besef dat de giet- en smeedijzeren elementen regulier onderhoud (en soms ook restauratiewerken) nodig hebben. Bovendien vragen de gevolgen van vandalisme (o.a. graffiti, besmeuringen, stickeraanplak,...) de nodige, specifieke aandacht. Al deze factoren hebben gevolgen voor de manier waarop we moeten omgaan met giet- en smeedijzeren hekwerken, balustrades, poorten,... in de publieke ruimte.
Naar aanleiding hiervan zijn we in 2013 overgegaan naar de uitvoering van een raamcontract "giet- en smeedijzer" (dossier TDG/2012/030/TDS/GU/758) voor een periode van 1 jaar.
Aangezien deze raamovereenkomst uit 2013 positief beoordeeld werd, werd er in 2014 eenzelfde raamovereenkomst opgemaakt voor een periode van 1 jaar (dossier TDG/2013/074/TDS/GU/2071).
In 2014 zijn we dan overgegaan tot de opmaak van een raamovereenkomst voor een periode van 4 jaar (dossier TDG/2014/114/TDS/EXP/2358).
In 2018 werd vervolgdossier TDG/2018/033/TDS/EXP-INV/4615 opgemaakt, opnieuw voor een periode van 4 jaar. Dit dossier loopt ten einde in juni 2023.
De vraag naar onderhoud van giet- en smeedijzeren elementen is nog steeds groot, te meer door de betere gekendheid van het dossier (er komen steeds meer vragen van burgers en andere stadsdiensten die een opkuis gezien hebben van één of ander hekwerk en zelf nog een ander hekwerk opgekuist willen zien), vandalisme en/of aanrijdingen (tot onze spijt ook steeds meer en meer schadegevallen,...), bewustzijn van ons om een proper giet- en smeedijzeren element op regelmatige basis van onderhoud te voorzien (kost minder dan na een x-aantal jaar opnieuw een groot restauratiedossier op te starten).
Vandaar dat we de continuïteit opnieuw verzekeren door de opmaak van een raamovereenkomst voor 4 jaar (uitvoering 2023-2026).
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van werken - Raamovereenkomst giet- en smeedijzer: instandhouding - op openbaar domein grootgrondgebied Gent - FAG/2023/001/TDS/INV-EXP/5404, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst | FM Themagebouwen | FM Themagebouwen |
Budgetplaats | 3512400AX | 3470100OD |
Categorie (INV of EXP) | INV | EXP |
Subsidiecode | Niet relevant | Niet relevant |
2023 | 14.000,00 | 7.500,00 |
2024 | 28.000,00 | 15.000,00 |
2025 | 28.000,00 | 15.000,00 |
2026 | 28.000,00 | 15.000,00 |
2027 | 14.000,00 | 7.500,00 |
Later |
|
|
Totaal | 112.000,00 | 60.000,00 |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van werken - Raamovereenkomst giet- en smeedijzer: instandhouding - op openbaar domein grootgrondgebied Gent - FAG/2023/001/TDS/INV-EXP/5404.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs
De site huisvest een peutertuin, BO, kleuterschool en lagere school.
De peutertuin op de site dient omgevormd te worden naar een kinderdagverblijf en daarnaast is één van de gebouwen (directeurswoning) van BO op de site in slechte staat. Door de sloop van dit gebouw komt er ruimte die ingevuld kan worden met kwalitatieve gebouwen. De gebouwen in eerste en tweede bouwlijn worden tevens energetisch en toekomstbestendig gerenoveerd. De lagere school (derde bouwlijn) werd in 2012 gerenoveerd en wordt daarom buiten scope gelaten.
Hiertoe werd het selectiebestek van de overheidsopdracht van diensten - “STUDIEOPDRACHT VOOR DE RENOVATIE EN NIEUWBOUW VAN PEUTERTUIN, STIBO ’T KLIMOPJE EN KLEUTERSCHOOL DE SPORTSCHOOL TE GENT (ARCHITECTUUR, STABILITEIT, AKOESTIEK, TECHNISCHE UITRUSTINGEN, MILIEU, OMGEVINGSAANLEG, TIJDELIJKE HUISVESTING EN EPB)” - FEG/2022/027-ID5364, opgemaakt.
Procedure: Mededingingsprocedure met onderhandelingDe aard van de diensten is zodanig dat de specificaties van de opdracht niet kunnen bepaald worden met voldoende nauwkeurigheid om de toewijzing toe te laten volgens de niet openbare procedure. Op dit ogenblik is nog niet 100% zeker op welke manier de site zal ingevuld worden, zodat het opdrachtgevend bestuur op heden niet in de gelegenheid is om alle vereisten en functionaliteiten te bepalen. Bovendien streeft het opdrachtgevend bestuur naar een opdrachtdocument voor diensten dat aan alle wensen kan voldoen, waarbij het zeer wenselijk is om onderhandelingen mogelijk te laten, zodat kan ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen en ideeën.
Wijze van prijsbepaling: Globaal ereloonpercentage op gunningsbedrag- Selectiecriterium 1: samenstelling, projectmanagement en procesbereidheid van het ontwerpteam (30 punten)
- Selectiecriterium 2: relevantie en kwaliteit van de referenties voor de ontwerpopgave (70 punten)
Dit project heeft een strakke timing, gezien de slechte staat van de bestaande gebouwen op vlak van brandveiligheid en compliance. Het is dus aangewezen om tot vervroegde publicatie over te gaan, om de vooropgestelde planning te halen.Dienst* | FM Onderwijs |
Budgetplaats | 351230AO |
Categorie* | I |
2023 | € 25.410,00 |
2024 | € 99.886,10 |
2025 | € 83.238,42 |
2026 | € 49.943,05 |
2027 | € 83.238,42 |
2028 | 16.647,68 |
Later | 0 |
Totaal | € 358.363,67 |
Keurt goed de oproep tot deelneming aan de overheidsopdracht van diensten - studieopdracht voor de totaalrenovatie van peutertuin, BO het Klimopje en kleuterschool De Sportschool te Gent (architectuur, stabiliteit, akoestiek, technische uitrusting, milieu, omgevingsaanleg, tijdelijke huisvesting en EPB) - FEG/2022/027 - ID 5364, en stelt vast het bij dit besluit gevoegde selectiebestek.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling.