Terug
Gepubliceerd op 28/09/2023

2023_MV_00413 - Mondelinge vraag van raadslid Joris Vandenbroucke: bierfietsen

commissie algemene zaken, financiën en burgerzaken (AFB)
ma 18/09/2023 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: ma 18/09/2023 - 22:54
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Caroline Persyn; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Anneleen Van Bossuyt; Rudy Coddens; Mathias De Clercq; Christiaan Van Bignoot; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Isabelle Heyndrickx; Els Roegiers; Jeroen Van Lysebettens; Gabi De Boever; Jeroen Paeleman; Ann Vanden Wyngaerd; Maaike Buyst; Sabine Deneef; Carlo Denorme-Vanhoutte; Geert Vergaerde; Tony Verschooten; Xavier Depauw; Neelke Vernaillen; Toon Van Laere; Eva Vanhullebusch; Kim Geenens; Koen Philippeth; Tom Van Damme; Jens De Pauw; Filip Van Tricht

Afwezig

Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Karla Persyn; Adeline Blancquaert; Tom De Meester; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Mieke Bouve; Helga Stevens; André Rubbens; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser

Verontschuldigd

Johan Deckmyn; Stephanie D'Hose; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz

Secretaris

Jeroen Paeleman
2023_MV_00413 - Mondelinge vraag van raadslid Joris Vandenbroucke: bierfietsen 2023_MV_00413 - Mondelinge vraag van raadslid Joris Vandenbroucke: bierfietsen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Context : Mijnheer de burgemeester, in de aanloop naar de zomervakantie was er publiek debat over zin en onzin van 'bierfietsen'. Volgens de ene veroorzaken ze overlast, zijn ze een gevaar op de weg en kan de vraag gesteld worden hoe verantwoord het is om mensen zich met een rijdende tapkraan in het verkeer te laten begeven (zelfs met een nuchtere bestuurder, de anderen trappen mee). Volgens anderen (ihb de exploitanten) betreft het in de meeste gevallen onschuldig (soms alcoholvrij) vertier dat gebonden is aan duidelijke regels. In de pers lezen we dat ook het college zich hierover buigt en dat 'een verbod op tafel ligt'. 

Indiener(s)

Joris Vandenbroucke

Gericht aan

Mathias De Clercq

Tijdstip van indienen

wo 05/07/2023 - 08:33

Toelichting

Graag leg ik u volgende vragen voor : 

- Kan u aangeven hoeveel klachten over bierfietsen binnenkwamen in 2022 en 2023? Of welke vaststellingen van overlast en incidenten door de politie werden gedaan? 

- Hoeveel bierfietsen worden in Gent verhuurd momenteel? Zijn zij onderworpen aan beperkingen wat de toegang tot delen van het openbaar domein betreft? 

- Wat is de visie van u en het college op dit fenomeen? Is de stad bevoegd om een eventueel verbod op te leggen? 

 

Bespreking

Antwoord

Dank voor uw vraag.  

Op het gebruik van bierfietsen komen er af en toe wel eens klachten binnen.  Bij Gentinfo zijn er de afgelopen maanden een 3-tal klachten geregistreerd over bierfietsen in onze stad. Het gaat dan vaak over een aantal afgeleide klachten zoals geluidsoverlast, het niet respecteren van het verkeersreglement, tekenen van dronkenschap,… 

Ook via andere kanalen, bijvoorbeeld via de Culinaire Raad hebben dergelijke signalen, dergelijke klachten ons bereikt.

Er zouden een 6-tal leveranciers van bierfietsen actief zijn in Gent. Dit zou gaan om leveranciers van buiten Gent, maar die hun bierfietsen hier wel leveren. 

Vooraleer aan te geven hoe we hier als stadsbestuur mee omgaan, in het verleden maar ook naar de toekomst toe, is het misschien goed om eerst stil te staan bij een aantal passages uit het wetgevend kader. 

Laat me duidelijk zijn. Bierfietsen staan niet boven de wet. Net zoals iedereen die zich in het verkeer begeeft, moeten ook bestuurders van bierfietsen zich houden aan de regels. De politie handhaaft daar ook op. Ik kom daar straks op terug. 

Maar eerst een aantal wetgevende zaken. 

Volgens het verkeersreglement wordt een bierfiets of bierkar gezien als een rijwiel. Aangezien de breedte meer dan 1 meter bedraagt, is het geen fiets en dit heeft zijn consequenties voor de plaats op de openbare weg. Een bierfiets mag niet op het fietspad, een bierfiets heeft geen toegang tot de voetgangerszone, in fietsstraten worden ze dan weer wel gelijk gesteld aan fietsers. Ze moeten ook voldoen aan een aantal technische voorschriften, zoals reflectoren, een bel en een maximale breedte van 2,5 meter. 

Wat alcoholopname betreft, is artikel 34 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer van toepassing op de bestuurder van de bierfiets. 

Ook artikel 6 van het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid is onverkort van toepassing: en ik citeer “Op de openbare plaatsen is het verboden om de geluidsinstallatie in een voertuig en vaartuig in werking te stellen op een zodanig geluidsniveau dat hoorbaar is voor wie niet in het voertuig of vaartuig heeft plaatsgenomen”.   Einde citaat. 

Ook een rijwiel is een voertuig, dus muziek mag niet hoorbaar zijn voor wie niet in het voertuig zit. Eigenlijk is er geen muziek mogelijk door de open constructie van bierfietsen. 

Er zijn dus heel wat bepalingen, uit het algemeen verkeers- en politiereglement, waarop de politie kan handhaven indien overtredingen worden vastgesteld. 

Onze korpsleiding stelt dat de politie steeds tracht tussen te komen na oproepen op 101 en ook ambtshalve vaststellingen doet bij onregelmatigheden. Exacte cijfers over het aantal incidenten en of vaststellingen, ambtshalve of na oproep 101, die gelieerd kunnen worden aan een bierfiets, kan de politie evenwel niet achterhalen via het politioneel registratiesysteem. De analisten zouden immers alle processen-verbaal moeten lezen in verband met openbare dronkenschap, verstoren openbare orde, nachtlawaai,… Maar de korpsleiding benadrukt dat ze, ook voor de feiten waarrond er persaandacht was, reeds handhaafden op dit fenomeen. 

In eerste instantie, collega Van den Broucke, zal ik opdracht geven om de leveranciers, waarvan we weten, nog eens duidelijk meegeven wat de wetgeving hierrond is, zodat zij ook hun gebruikers hierop kunnen wijzen. Bierfietsen moeten zich houden aan de verkeersregels. Wie aan het stuur zit, mag uiteraard ook niet onder invloed zijn. De regels rond openbare dronkenschap zijn van toepassing. Bierfietsen mogen ook openbare rust en veiligheid niet verstoren. En bierfietsen hebben geen toegang tot het voetgangersgebied. 

Vervolgens heeft de juridische dienst op mijn vraag ook info ingewonnen bij onze noorderburen. In Nederland hebben een aantal steden (waaronder Amsterdam, als pionier) een verbod voor bepaalde drukkere buurten in het centrum. Dit is gemotiveerd geworden door de verstoring van de openbare orde door dergelijke rijtuigen.  

Een algemeen verbod is er niet mogelijk omdat het een toegestaan vervoersmiddel is. Het verbod heeft wel wat voeten in de aarde gehad en er zijn een aantal rechtszaken rond gevoerd, maar finaal wordt een beperkt verbod dus aanvaard mits dit steunt op het beteugelen van overlast… 

Een algemeen verbod lijkt ook hier in Gent moeilijk te motiveren, vooral naar proportionaliteit. Eventueel kan wel een perimeter bepaald worden waarbinnen bierfietsen niet meer toegelaten worden of kan er een traject opgelegd worden om overlast tegen te gaan of kan er opgelegd worden dat een bierfiets bestuurd moet worden door iemand van de verhuurfirma, die toeziet op een ordentelijk verloop van de rit.  

Collega Vandenbroucke, om te besluiten. 

Het is een wettelijk toegestaan voertuig maar, als er onregelmatigheden worden vastgesteld, handhaaft de politie hier effectief op.  

Ik ga opdracht geven aan de leveranciers om hen nog eens expliciet te wijzen op de regels, waaronder een verbod tot onze voetgangerszone. Ook de leveranciers moeten hun verantwoordelijkheid opnemen in deze. 

Tot slot heb ik aan de  juridische dienst gevraagd om voorstellen m.b.t. maatregelen die ik binnen mijn wettelijke bevoegdheden zou kunnen nemen, verder uit te werken. Een algemeen verbod zal niet evident zijn, maar eventueel andere meer gerichte maatregelen kunnen mee de overlast van dergelijke bierfietsen tot een minimum herleiden.

di 26/09/2023 - 09:49