De Stad heft voor diverse dienstverlening retributies, die vastgesteld zijn in retributiereglementen. Deze reglementen voorzien op uniforme wijze in een artikel 'Inning' waarin een administratiekost wordt bepaald wanneer na de kosteloze herinnering, een aangetekende aanmaning nodig blijkt. Deze administratiekost bedraagt 25 euro, en wordt als volgt uniform in de reglementen verwoord:
Wanneer een aanmaning vereist is, wordt deze aangetekend verstuurd en worden 25 euro administratiekosten aangerekend. Het volledig verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Op 27.04.2023 werd het wetsontwerp goedgekeurd dat het boek XIX ‘Schulden van de consument’ toevoegt aan het Wetboek Economisch Recht. Dit boek heeft een impact op de minnelijke invorderingsstappen van schulden van consumenten aan ondernemingen. Voor nagenoeg alle dienstverleningen waarvoor Stad Gent een retributie hanteert, moet zij gezien worden als een onderneming in de zin van deze wet (en de begunstigde van de dienstverlening als een consument). Belastingen en boetes (zoals GAS- en LEZ-boetes) vallen buiten de toepassing van dit nieuwe boek en van dit raadsbesluit.
In dit boek wordt onder meer bepaald dat een eerste herinnering gratis moet zijn, dat die bepaalde gegevens moet vermelden, en worden grenzen gesteld aan het schadebeding dat kan worden gevorderd als na de herinnering toch nog niet betaald wordt.
Deze bepalingen moeten samen gelezen worden met de andere relevante bepalingen die van toepassing blijven, met name artikel 177 DLB die een aangetekende (niet-kosteloze) aanmaningsbrief voorschrijven vóór de invordering via dwangbevel.
De praktijk om een eerste kosteloze herinneringsbrief te sturen vooraleer een betalende aanmaning volgt, is al jaren gangbare praktijk. Wat de aanmaankost betreft, schrijft de nieuwe wetgeving voor de retributies tot 150 euro een maximum voor van 20 euro. Voor hogere retributiebedragen bestaan hogere grensbedragen, berekend met verschillende percentages van de basisretributie. Op jaarbasis versturen we ca 43.000 aanmaningen over alle stadsdiensten heen, inclusief ca 40.000 aanmaningen ivm parkeerretributies. De aanmaningen vertegenwoordigen ca 1.076.000 euro aan aanmaankosten. De meeste van die retributies zijn kleinere bedragen (tot 150 euro), waarbij de Stad als onderneming moet gekwalificeerd worden en de begunstigde als consument. Daar dringt zich dus sowieso een aanpassing van de administratiekost op, van 25 euro naar 20 euro.
Er wordt gekozen om de uniformiteit te behouden, en de wijziging van de aanmaankost naar 20 euro door te trekken naar alle retributies. Daarvoor zijn verschillende redenen:
De nieuwe wetgeving is van kracht op alle schulden die hun betaaltermijn overschrijden vanaf 1 september 2023 (de 4e maand na de publicatie in het Belgisch Staatsblad, welke op 23.05.2023 plaatsvond), met enkele beperkte uitzonderingen waarvoor de wetgeving pas op 1 december 2023 van kracht zou worden. Om grotendeels dezelfde hierboven vermelde redenen, wordt ervoor gekozen uniform vanaf 1 september zodra de technische aanpassingen zijn gebeurd de nieuwe regelgeving toe te passen. Voor een beperkt aantal aanmaningen wordt dus vroeger dan noodzakelijk de lagere aanmaankost toegepast. De impact daarvan is verwaarloosbaar tegenover de bijkomende complexiteit die zou bestaan om 2 tarieven naast mekaar mogelijk te maken gedurende een korte termijn.
Gezien de periode van 4 maanden voorzien voor de regeling van de inwerkingtreding grotendeels in het zomerverlof valt, worden de retributiereglementen noodgedwongen zo snel mogelijk daarna aangepast, met name in de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van eind september.
In de reglementen blijft de wijziging beperkt tot het aanpassen van het bedrag van 25 euro naar een bedrag van 20 euro in de hierboven vermelde uniforme bepalingen omtrent de inning, die in alle retributiereglementen zijn opgenomen.
Een beperkt aantal reglementen worden niet in dit besluit gewijzigd, maar zullen in dezelfde gemeenteraad worden voorgelegd voor een bijkomende (niet-gerelateerde) wijziging. De aanpassing van het tarief van de administratiekost wordt in dat apart raadsbesluit mee opgenomen.
De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2023.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
De jaarlijkse geschatte minopbrengst van deze wijziging betreft:
Materie | Minopbrengst |
SD-Facturatie | 2.725 |
Bibliotheek | 5.000 |
Kinderopvang | 4.150 |
Basisonderwijs | 3.350 |
Parkeren | 200.000 |
Totaal | 215.225 |
Bovenstaande opsplitsing betreft een inschatting, op basis van de aanmaningen van 2022, gebaseerd op het gebruikte financiële systeem. De verminderde inkomsten worden verwerkt bij BO 2024.
Wijzigt het artikel 'Inning' van onderstaande retributiereglementen in die zin dat het bedrag van 25 euro wordt vervangen door 20 euro:
De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2023.
Wijzigt artikel 8 van het reglement 'Retributiereglement voor een lage-emissiezone (LEZ) in Gent' met ingang van 1 oktober 2023 als volgt:
Wijzigt het artikel 'Algemene bepalingen' van onderstaande retributiereglementen in die zin dat het bedrag van 25 euro wordt vervangen door 20 euro:
De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2023.
Wijzigt het artikel 'Invordering' van onderstaande retributiereglementen in die zin dat het bedrag van 25 euro wordt vervangen door 20 euro:
De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2023.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van onderstaande retributiereglementen zoals gevoegd in bijlage.