Terug
Gepubliceerd op 28/09/2023

2023_MV_00440 - Mondelinge vraag van raadslid Manuel Mugica Gonzalez: Overlast tankstation Rooigemlaan

commissie algemene zaken, financiën en burgerzaken (AFB)
ma 18/09/2023 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: ma 18/09/2023 - 22:54
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Caroline Persyn; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Anneleen Van Bossuyt; Rudy Coddens; Mathias De Clercq; Christiaan Van Bignoot; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Isabelle Heyndrickx; Els Roegiers; Jeroen Van Lysebettens; Gabi De Boever; Jeroen Paeleman; Ann Vanden Wyngaerd; Maaike Buyst; Sabine Deneef; Carlo Denorme-Vanhoutte; Geert Vergaerde; Tony Verschooten; Xavier Depauw; Neelke Vernaillen; Toon Van Laere; Eva Vanhullebusch; Kim Geenens; Koen Philippeth; Tom Van Damme; Jens De Pauw; Filip Van Tricht

Afwezig

Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Karla Persyn; Adeline Blancquaert; Tom De Meester; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Mieke Bouve; Helga Stevens; André Rubbens; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser

Verontschuldigd

Johan Deckmyn; Stephanie D'Hose; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz

Secretaris

Jeroen Paeleman
2023_MV_00440 - Mondelinge vraag van raadslid Manuel Mugica Gonzalez: Overlast tankstation Rooigemlaan 2023_MV_00440 - Mondelinge vraag van raadslid Manuel Mugica Gonzalez: Overlast tankstation Rooigemlaan

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Sedert geruime tijd zijn er klachten van overlast  ’s nachts op de Rooigemlaan. Jonge mannen komen er samen aan het tankstation en starten van daaruit snelheidsraces op de Rooigemlaan en halen gevaarlijke rijmaneuvres uit gepaard gaande met gierende banden en lawaai van muziekinstallaties. 

In augustus stond de LIDAR er opgesteld als één van de maatregelen om te pogen de hinder te beperken. Dit is echter maar een tijdelijke maatregel gezien “Sammeke” na een week terug verplaatst wordt. De jonge mannen zijn totaal niet vatbaar voor dialoog met de buurt en spelen een kat-en-muis spelletje met de politie. Ze staan op de uitkijk en pas als “de kust veilig is” starten ze met hun acties.

Indiener(s)

Manuel Mugica Gonzalez

Gericht aan

Mathias De Clercq

Tijdstip van indienen

di 05/09/2023 - 11:16

Toelichting

  1. Leverde de Lidar resultaten op ? Hoeveel overtredingen werden er vastgesteld ?
  2. Is er vanuit het stadsbestuur al overleg geweest met de buurtbewoners/klagers?
  3. Welke zijn de acties die de politie reeds ondernam ?
  4. Zijn de uitbaters van het tankstation reeds aangesproken ? (ik vernam dat ze weinig bereidheid tot samenwerking zouden tonen)
  5. Is er zicht op een structurele aanpak zodat de hinder definitief kan ophouden ?

Bespreking

Antwoord

Sinds het tankstation op de Rooigemlaan 24u op 24 open was, kregen de buurtbewoners inderdaad te maken met een heleboel klachten zoals lawaaioverlast, straatracen, asociaal rijgedrag, knalpotterreur en rondhangend cliënteel.  

En deze meldingen werden opgevolgd door overlastregie en de politie. Overlastregie van Stad Gent en de politie gingen in gesprek met de uitbater en de politie ging over tot verhoogde patrouilles en acties.  

De buurtinspecteur is zeer goed op de hoogte van de klachten van de buurtbewoners. Samen met de overlastregisseur werd in eerste instantie contact gehouden met de sitemanager. Die was zich wel degelijk bewust van de problematiek en had ook reeds een aantal inspanningen gedaan om de overlast te beperken.  

Een goede verstandhouding met de buurt is voor hem cruciaal en daarom hebben ze security ingezet ’s nachts in het weekend van 22u tot 3u ’s morgens. Het veiligheidspersoneel werd opgedragen om klanten die blijven rondhangen aan te spreken. Er is ook  geïnvesteerd door de sitemanager in bijkomende camerabewaking en er was bereidheid om nummerplaten door te geven van straatracers aan de politie.  

De sitemanager gaf aan samen de problematiek te willen aanpakken. Deze site werd nauwer opgevolgd en er werden affiches gehangen waarin men vraagt de nachtrust te respecteren voor de buurt.

Nu dit volstond niet. Ik kom daar straks op terug want ik heb vorige week een gesprek gehad zowel met de buurtbewoners als met de sitemanager. Ik kom daar straks op terug.  

De verkeersdienst heeft dit jaar alleen al 7 gerichte snelheidscontroles gehouden in de onmiddellijke nabijheid van het tankstation.  

In augustus 2023 werd de LIDAR ingezet gedurende 7 met 28.531 geregistreerde passages waarvan 83 overtredingen. Binnen de verkeerskunde worden twee gemeten snelheden gebruikt: de maximumsnelheid en de V85-regel. De maximumsnelheid is de hoogste snelheid die gemeten werd. Vorige maand was dat 97 km/u. De V85 is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet en door 15% wel wordt overschreden. Dat wordt gedaan om “extremen” uit de meting te halen en zo een reëel beeld van de daadwerkelijke verkeerssituatie te geven. De V85-regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig ervaart. Zodra de V85 de toegelaten snelheid benadert kan worden aangenomen dat de betreffende weg goed ingericht is en dat geen aanvullende verkeerskundige maatregelen noodzakelijk zijn. De V85 van die periode bedraagt 44 km/u wat onder de toegelaten snelheid ligt. Dit neemt uiteraard niet weg dat er  excessen zijn en die moeten worden aangepakt.  

Van februari tot nu werden ook 6 bemande, anonieme controles met mobiele flitstoestellen uitgevoerd. De controles gingen ’s avonds laat door. Van de 2.879 geregistreerde passages waren er 248 in overtreding. Dat is een overtredingsgraad van 8,61%. Bij die overtredingen zaten ook 8 intrekkingen van het rijbewijs van de bestuurders. De V85 over die 6 controles heen bedraagt 55 km/u, de hoogst gemeten snelheid bedroeg alsjeblieft 116 km/u. Dit toont aan dat ’s avonds sneller en roekelozer wordt gereden op een onaanvaardbare manier. 

Bij de politie is er wel degelijk aandacht voor bestuurders die asociaal rijgedrag of patsergedrag vertonen. Er wordt eveneens ingezet op knalpotterreur. De moeilijkheid is natuurlijk de heterdaadbetrapping. Maar de inspanningen van de politie werpen hun vruchten af. Recent nog, tijdens een nachtelijke actie eind augustus werden er zowel onmiddellijke inningen voor onaangepaste snelheid als GAS-boetes voor nachtlawaai opgemaakt dit na interceptie. 

De verkeersdienst heeft controleacties gehouden gericht op patsersgedrag, veelplegers, knalpotterreur en onaangepast rijgedrag. 

In 2023  zijn er al 18 van deze acties geweest. Daarvan waren er 5 specifiek gericht op de regio Rooigemlaan ;2 in mei, 2 in juli en 1 in augustus en werd het tijdstip van die acties ook zo veel als mogelijk afgestemd op de effectieve overlastmomenten, telkens 's avonds en zelfs 2 keer tot 's nachts werd gecontroleerd. 

Nu los van deze acties, is de site Esso Rooigemlaan voor de verkeersdienst ook een hotspot die extra aandacht krijgt bij de inzet van anonieme en ANPR-voertuigen, met gerichte passages langs de site. Ook op de terugweg van andere acties van en naar het Algemeen Politiecentrum Gent wordt de site Esso Rooigemlaan regelmatig bewust bezocht met het oog op deze problematiek. 

Deze casus, samen met andere plaatsen in het Gentse waar asociaal rijgedrag gecombineerd wordt met lawaaioverlast, hebben er toe geleid dat we ons engageren om een proefproject rond de inzet van lawaaiflitspalen op te starten. Eerdere proefprojecten in andere Belgische steden zijn gestrand op basis van de technische en de juridische beperkingen, maar we zijn recente praktijken uit Nederland die interessant zijn aan het bekijken en we zijn ook de haalbaarheid  aan het onderzoeken om bestaande technologie ook in Gent te implementeren. 

Op vrijdag 8 september, dus zeer recent, heb ik een buurtoverleg met de omwonenden van het tankstation georganiseerd. Daar heb ik de inspanningen van de diensten toegelicht en de klachten van de buurt gehoord. 

En Inderdaad de mensenslaken een noodkreet, het is heel duidelijk. 

Op dinsdag 12 september heb ik de sitemanager van het tankstation bij mij geroepen. Daaruit bleek dat er een goede wil is. Dat was een constructief gesprek. Ik heb natuurlijk ook een aantal intenties van mijn kant duidelijk gemaakt omdat de noodkreten te zwaar waren. 

Maar ik moet zeggen die mensen begrepen dat . Zij hebben reeds dingen gedaan; extra security , extra camera’s. Maar ze waren het met mij en de buurtbewoners eens dat de noodkreten blijven komen. Uiteindelijk is men bereid gevonden om de shop ’s nachts tijdelijk te sluiten. Concreet gaan ze vanaf maandag 25 september, volgende week dus de shop sluiten vanaf 22u.Er moet getankt worden, dus logisch .  Na een 2-tal maanden wordt dit geëvalueerd en zouden ze willen evolueren naar een definitief sluitingsuur om 24u om dan terug open te gaan om 5u ’s morgens. In het weekend zou het pas weer open gaan op zaterdag om 6u en zondag een uurtje later om 7u.

Nu het belangrijkste is ; men gaat het nu sluiten en we gaan samen verder evalueren.

Ik heb gevraagd aan de politie om vanaf de sluiting op 25 september dus volgende week nog even extra aandacht te geven aan die locatie zodat het voor iedereen duidelijk is dat het geen plek is om rond te hangen en geen plek is om voor nachtlawaai te zorgen. Indien nodig zal ik de opdracht geven tot systematische identiteitscontroles zodat de nachtrust voor de omgeving en de buurtbewoners  kan weerkeren. 

do 28/09/2023 - 08:17