De afgelopen maanden waren er verschillende ongevallen aan de spoorwegonderdoorgang in de Spesbroekstraat. De hoogte voor doorrijdende voertuigen is op die plaats beperkt tot 2,20 meter. Ondanks de duidelijke signalisatie, zijn er de laatste weken méér aanrijdingen te noteren. De omleidingen door de werken aan de Evergemsesteenweg hebben daar wellicht een belangrijk aandeel in.
Begin augustus werd het probleem opgepikt door de pers. De bevoegde schepen gaf in de pers aan bereid te zijn om met spoorwegbeheerder Infrabel, de eigenaar van de brug, te kijken wat mogelijk is om dergelijke incidenten te vermijden.
Daarnaast liet de schepen optekenen: “Zelfs met een hoogteportaal zullen er nog steeds onoplettende bestuurders zijn. Wie twijfelt, stopt best even om snel te controleren. Dat duurt maar een paar seconden.”
De brug blijkt tot op heden bestand tegen de veelvuldige aanrijdingen, maar wanneer daar problemen zouden optreden, zou dit het spoorverkeer in de buurt drastisch kunnen ontregelen.
Ik had van de schepen graag een antwoord gekregen op volgende vragen.
Informeel weten we dat Infrabel naar de stad kijkt.
We merken inderdaad dat er meer aanrijdingen zijn sinds de werken in de buurt. De omleiding loopt echter niet via de Spesbroekstraat.
Chauffeurs moeten de omleidingsroutes volgen en niet blindelings hun GPS. En als ze hun GPS volgen moeten ze ook nog wel naar de signalisatie kijken op hun door de GPS-aangegeven route…
De hoogtebeperking staat maar liefst 3 (!) keer aangegeven: 2 keer langs de weg voor men aan de brug komt en 1 keer op de brug zelf. Je kan ook gewoon zien dat dit een erg lage onderdoorgang is.
Je kan niet echt zeggen dat dit niet voldoende is gesignaleerd. Daar dit een vrij verkeersluwe straat is, kunnen chauffeurs hier ook rechtsomkeer maken als ze merken dat hun voertuig te hoog is voor de onderdoorgang.
De ervaring leert, in binnen- en buitenland, dat zelfs met hoogtedetectie, signalisatieborden én andere toeters en bellen mensen blijven tegen bruggen rijden. Volgens de gedragswetenschappers zijn daarvoor twee redenen: 1. Mensen rijden op gewoonte (en volgen dezelfde route als altijd, ook met die camionette van Weba), en 2. Mensen doen aan zelfoverschatting (“het zal wel lukken…”).
Het aanbrengen van markeringen (rood/wit) op de onderkant van de brug of een hoogteportaal zal niet voorkomen dat niet aandachtige chauffeurs hiertegen rijden.
De signalisatie is voldoende, mensen moeten opletten en er moet op worden gehandhaafd.
wo 13/09/2023 - 11:01