Terug
Gepubliceerd op 13/09/2023

2023_MV_00438 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: De ongevallen aan de spoorwegonderdoorgang in de Spesbroekstraat - Wondelgem

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 12/09/2023 - 19:00 Hybride vergadering
Datum beslissing: di 12/09/2023 - 22:15
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Ruben  Haerens, dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Tom Van Damme , NVA fractie; Bart  Inghelbrecht, Dienst Economie; Jitske Debruyne , CD&V fractie; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Sofie Aelterman , kabinet schepen Watteeuw; Mattias Van Vooren , Dienst Economie; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Stijn Lewyllie , Fietsambassade

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Adeline Blancquaert; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; André Rubbens; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2023_MV_00438 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: De ongevallen aan de spoorwegonderdoorgang in de Spesbroekstraat - Wondelgem 2023_MV_00438 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: De ongevallen aan de spoorwegonderdoorgang in de Spesbroekstraat - Wondelgem

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De afgelopen maanden waren er verschillende ongevallen aan de spoorwegonderdoorgang in de Spesbroekstraat. De hoogte voor doorrijdende voertuigen is op die plaats beperkt tot 2,20 meter. Ondanks de duidelijke signalisatie, zijn er de laatste weken méér aanrijdingen te noteren. De omleidingen door de werken aan de Evergemsesteenweg hebben daar wellicht een belangrijk aandeel in.

Begin augustus werd het probleem opgepikt door de pers. De bevoegde schepen gaf in de pers aan bereid te zijn om met spoorwegbeheerder Infrabel, de eigenaar van de brug, te kijken wat mogelijk is om dergelijke incidenten te vermijden. 

Daarnaast liet de schepen optekenen: “Zelfs met een hoogteportaal zullen er nog steeds onoplettende bestuurders zijn. Wie twijfelt, stopt best even om snel te controleren. Dat duurt maar een paar seconden.”

De brug blijkt tot op heden bestand tegen de veelvuldige aanrijdingen, maar wanneer daar problemen zouden optreden, zou dit het spoorverkeer in de buurt drastisch kunnen ontregelen.

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 04/09/2023 - 22:33

Toelichting

Ik had van de schepen graag een antwoord gekregen op volgende vragen.

  1. Wat is de stand van zaken van de gesprekken tussen Infrabel en de Stad Gent? Wat is de houding van Infrabel in dit dossier?
  2. Op welke manier wil de schepen de chauffeurs extra sensibiliseren tijdens de omleidingen in Wondelgem? 
  3. Zijn/Is Infrabel en/of de stad bereid om een hoogteportaal te voorzien in de Spesbroekstraat? 
    1. Zo ja, gaat het over een tijdelijk of definitieve oplossing? Wat is de timing? 
    2. Zo nee, waarom niet?

Bespreking

Antwoord

Informeel weten we dat Infrabel naar de stad kijkt.

We merken inderdaad dat er meer aanrijdingen zijn sinds de werken in de buurt. De omleiding loopt echter niet via de Spesbroekstraat. 

Chauffeurs moeten de omleidingsroutes volgen en niet blindelings hun GPS. En als ze hun GPS volgen moeten ze ook nog wel naar de signalisatie kijken op hun door de GPS-aangegeven route… 

De hoogtebeperking staat maar liefst 3 (!) keer aangegeven: 2 keer langs de weg voor men aan de brug komt en 1 keer op de brug zelf. Je kan ook gewoon zien dat dit een erg lage onderdoorgang is.

Je kan niet echt zeggen dat dit niet voldoende is gesignaleerd. Daar dit een vrij verkeersluwe straat is, kunnen chauffeurs hier ook rechtsomkeer maken als ze merken dat hun voertuig te hoog is voor de onderdoorgang. 

De ervaring leert, in binnen- en buitenland, dat zelfs met hoogtedetectie, signalisatieborden én andere toeters en bellen mensen blijven tegen bruggen rijden. Volgens de gedragswetenschappers zijn daarvoor twee redenen: 1. Mensen rijden op gewoonte (en volgen dezelfde route als altijd, ook met die camionette van Weba), en 2. Mensen doen aan zelfoverschatting (“het zal wel lukken…”). 

Het aanbrengen van markeringen (rood/wit) op de onderkant van de brug of een hoogteportaal zal niet voorkomen dat niet aandachtige chauffeurs hiertegen rijden.

De signalisatie is voldoende, mensen moeten opletten en er moet op worden gehandhaafd.

wo 13/09/2023 - 11:01