Ik hoorde vorige week op Radio 2 over de Digibank, die in veel gemeenten bestaat. De Digibank is bedoeld om mensen die problemen hebben of iets niet begrijpen met hun smartphone of tablet te helpen. Ik hoorde een enthousiaste vrijwilligster uit de stad Eeklo hierover vertellen op de radio. Ik vind dit een schitterend initiatief omdat er veel mensen, vooral ouderen, zijn die soms wel wat hulp kunnen gebruiken. Tegelijkertijd bedacht ik me dat ik nog nooit van de Digibank had gehoord. Daarom heb ik de volgende vragen:
- Gent speelt al jaren een voortrekkersrol rond digitale inclusie. Tot voor de coronacrisis waren wij één van de weinige steden die hierop inzetten. De initiatieven en werkmethodes uit Gent stonden mee model voor de inhoudelijke invulling van de vele subsidiemiddelen die Vlaams en federaal vrijgemaakt werden na de coronacrisis.
Eén van de subsidiekanalen op Vlaams niveau noemt ‘Digibanken’. Gent heeft 2 subsidiedossier lopende bij ‘digibanken’ voor telkens een bedrag van 500.000€.
Daarmee hebben we de bestaande e-inclusieprojecten opgeschaald en versterkt. De term ‘digibanken’ communiceren we niet breed naar burgers omdat dit dus de naam is van het susidiekanaal en we in Gent dus al andere benamingen hadden voor verschillende projecten.
Bij onze projecten ligt de focus op: toegang tot hardware en internet, ondersteuning bij basisvaardigheden en ondersteuning bij digitale dienstverlening.
Zo zijn er in de stad 30 Digipunten waar elke Gentenaar terechtkan met digitale vragen, en op ruim 60 locaties staan computers met internetverbinding gratis ter beschikking. Ook voor organisaties en scholen en voor specifieke doelgroepen zoals kwetsbare Gentenaars, ouders en werkzoekenden zijn er initiatieven. Zo kunnen bijvoorbeeld burgers met beperkt budget en werkzoekenden hulp krijgen van een digicoach, een laptop gebruiken en een goedkoop internetabbonement krijgen. Er worden ook jaarlijks 75 gratis digicafés en vormingen georganiseerd in de bibliotheken en bij wijkorganisaties, er worden een 150-tal lessenreeksen gegeven in de lokale dienstencentra en voor kwetsbare ouders.
- In totaal zijn er 1740 hulpvragen per maand (geen unieke personen), via de digipunten, het stadskantoor en de digicoaches.
- De Digipunten worden bemenst door 45 vrijwilligers en 10 medewerkers uit de sociale economie. In de Lokale Dienstencentra zijn er een tiental vrijwilligers die lesgeven over digitale thema’s.
- In onze proactieve communicatie focussen we op de dienstverlening, op wat mensen krijgen of kunnen doen. Bvb. in een Digipunt kan je terecht met digitale vragen, de digicoach helpt je bij digitale administratie, waar kan je een laptop lenen, enz.
Communicatie gebeurt via flyers in de wijken, via organisaties waar mensen uit kwetsbare doelgroepen komen, via bibliotheken en andere stadslocaties. Online vind je overzicht en meer info: stad.gent/digipunten en stad.gent/digitaalmee
In 2024 komt er bovenop alle huidige communicatie een stadsbrede campagne rond het aanbod in Gent.
di 28/11/2023 - 16:12