Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

2023_MV_00604 - Mondelinge vraag van raadslid Anton Vandaele: Stand van zaken 'Dampoort Express'

vragenuurtje
ma 27/11/2023 - 18:00 Gemeenteraadzaal
Datum beslissing: ma 27/11/2023 - 18:20
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Rudy Coddens, schepen; Zeneb Bensafia; Veli Yüksel; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Stijn De Roo; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Els Roegiers; Anton Vandaele

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2023_MV_00604 - Mondelinge vraag van raadslid Anton Vandaele: Stand van zaken 'Dampoort Express' 2023_MV_00604 - Mondelinge vraag van raadslid Anton Vandaele: Stand van zaken 'Dampoort Express'

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Enkele weken geleden is een petitie gestart om tegen de beslissing te protesteren om een belangrijke treinverbinding een uur te vervroegen. Deze werd al snel honderden keren ondertekend. Dit werd al besproken in de vorige gemeenteraad en er werden verschillende kritische opmerkingen gemaakt over deze beslissing van Infrabel waar de stad niet op de hoogte over werd gebracht. Hopelijk zal dit in de toekomst wel standaard gebeuren.

U had toen in uw antwoord aangegeven dat u deze beslissing zou bespreken met de bevoegde instanties en minister en de opmerkingen uit deze raad zou meenemen. Ik wil graag vragen of u een stand van zaken kan geven van deze gesprekken.

Indiener(s)

Anton Vandaele

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

do 23/11/2023 - 11:10

Toelichting

  1. Zijn er ondertussen al gesprekken geweest?
  2. Indien ja, wat waren de reacties van de verschillende bevoegde instanties?
  3. Kunnen de pendelaars al uitkijken naar een aanpassing van deze beslissing en een betere uurregeling?

Bespreking

Antwoord

Vanuit mijn kabinet werd een brief verstuurd naar Minister Gilkinet, NMBS en Infrabel.

Vorige week donderdag 23 november vond het overleg met het kabinet van Minister Gilkinet plaats. 

Als gevolg van dit overleg zal Minister Gilkinet de NMBS en Infrabel opdragen om het behouden van de Dampoort Express zoals hij nu is, opnieuw te onderzoeken.

Ik kreeg ondertussen ook nog een brief van minister Gilkinet, waarin het volgende staat:

 Ik wil u in de eerste plaats danken voor het open en constructieve gesprek. U hebt daarin benadrukt dat veel Gentenaars deze treinverbinding niet enkel sterk benutten, maar ook uitermate waarderen. Het verbaast mij bijgevolg niet dat er op de nieuwe dienstregeling waartoe door NMBS en Infrabel in onderlinge coördinatie en in het kader van de hun toegewezen taak om het treinverkeer te organiseren, veel reacties volgden.”

“Het vervroegen van deze zeer populaire piekuurtrein met een uur maakt deze namelijk veel minder geschikt voor heel veel pendelaars en is dan ook moeilijk te rijmen met die ambitie.  En ik begrijp absoluut dat u dit als bevoegde Schepen voor mobiliteit van de stad Gent sterk betreurt, wat overigens ook mijn standpunt is”

“maar ook hun verenigbaarheid met het huidige wettelijke kader, dat, of we dat nu goed vinden of niet, voorrang geeft aan internationaal verkeer en meer precies aan een Eurostar HST tussen Brussel en Amsterdam die in strijd is met de P-trein vanuit Dampoort.”

“Op heden kan ik u daarentegen meedelen dat er ondanks de geleverde inspanningen nog geen bevredigende oplossing voor de vertrektijd van de P-trein vanuit Gent-Dampoort werd gevonden. “

Ik zal blijven zoeken naar alternatieven met de autonome overheidsbedrijven NMBS en Infrabel, wetende dat, zoals ik reeds in de Kamercommissie 25 oktober aankondigde, ik mij niet tot een resultaat kan verbinden,…”

“Tot slot lijkt het dat de Eurostar-treinen tussen Amsterdam en Londen tussen juni 2024 en december 2024 opgeschort zouden kunnen worden. Dit is een nieuwe ontwikkeling die een positieve impact zou kunnen hebben op de kwestie van de Dampoorttrein. Uiteraard heb ik NMBS en Infrabel meteen bevraagd naar de concrete gevolgen van deze aankondiging voor de capaciteit op dit rijpad.”

Dit laatste deel stemt mij hoopvol, hopelijk kan er daardoor toch een piste gevonden worden om de dampoort express te behouden.

di 28/11/2023 - 16:10