Op 23 mei 2022 keurde de gemeenteraad de subsidieovereenkomst goed met Opera Ballet Vlaanderen vzw voor de algemene werking voor de werkingsjaren 2022-2025. Daarin werd een jaarlijkse werkingssubsidie van 1.459.913 euro voorzien.
In de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 die op 5 september 2022 door de gemeenteraad werd goedgekeurd, werd beslist om een gedeelte van de jaarlijkse werkingssubsidie, m.n. 200.000 euro, om te zetten naar een investeringssubsidie. Deze wijziging dient via een addendum opgenomen te worden in de voormelde subsidieovereenkomst met Opera Ballet Vlaanderen vzw.
Bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 werd een eerste addendum goedgekeurd waarbij de omzetting van 200.000 euro van de jaarlijkse werkingssubsidie naar een investeringssubsidie werd goedgekeurd voor het jaar 2022.
Hierbij wordt een tweede addendum ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, waarbij dezelfde omzetting van 200.000 euro van de jaarlijkse werkingssubsidie naar een investeringssubsidie wordt goedgekeurd voor de resterende looptijd van de subsidieovereenkomst met name de jaren 2023 tot en met 2025. Het tweede addendum treedt in werking na goedkeuring ervan door de gemeenteraad en na ondertekening ervan door beide partijen.
Het 'Richtlijnenkader voor het verstrekken van investeringssubsidies' dat door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd op 23 september 2021 (hierna ‘richtlijnenkader’), formuleert de volgende aanbevelingen bij het toekennen van een 'grote investeringssubsidie', in dit geval 800.000 euro (d.i. een jaarlijkse investeringssubsidie van 200.000 euro voor de jaren 2022 tot en met 2025):
- screening van de financiële toestand van de begunstigde door een commissaris revisor;
- opmaak door de begunstigde van een projectnota, die minimaal een omschrijving bevat van welke bestemming de begunstigde zal geven aan het gebouw, hoe de investeringswerken zullen gefinancierd worden (waarbij ook wordt aangetoond dat minimaal 10% van de totale kosten uit andere financieringsbronnen komt dan de subsidie van de Stad), de tijd die deze werken in beslag zullen nemen, hoe en door wie zal voorzien worden in de coördinatie en opvolging van de werken, wat de verwachte gevolgkosten zullen zijn en hoe deze zullen gefinancierd worden;
- uitbetaling van de jaarlijkse subsidie in 2 schijven (90 % resp. 10 %);
- voorlegging door de begunstigde van een eigendomsbewijs of bewijs van gebruiksrecht van minimaal 20 jaar op het gebouw en het engagement om hieraan gedurende die termijn een welbepaalde bestemming te geven, bij gebreke waarvan de subsidie pro rata zal teruggevorderd zal worden;
- verstrekking door de begunstigde van een hypothecaire volmacht op het gebouw voor het bedrag van de subsidie;
- toekenning door de gesubsidieerde van een voorkeurrecht tot aankoop van het gebouw, voor het geval de gesubsidieerde het onroerend goed wenst te verkopen voor het verstrijken van de termijn van 20 jaar.
Het tweede addendum voldoet aan de volgende voorwaarden van het richtlijnenkader:
- Opera Ballet Vlaanderen vzw benoemde een commissaris-bedrijfsrevisor nl. Figurad Bedrijfsrevisoren BV (B00027), BE0423.109.644, Jean-Baptiste de Ghellincklaan 21, 9051 Sint- Denijs-Westrem;
- uitbetaling van de jaarlijkse subsidie in twee schijven (90% resp. 10%);
- jaarlijkse voorlegging door Opera Ballet Vlaanderen vzw van de balans en rekeningen alsook een verslag inzake beheer en financiële toestand.
Hierbij wordt voorgesteld om af te wijken van de volgende voorwaarden van het richtlijnenkader:
- aangezien het hier niet gaat over een projectmatige investeringssubsidie kan geen projectnota vereist worden. In de plaats daarvan voorziet het tweede addendum in de voorlegging van een globaal investeringsprogramma voor de volledige nog resterende periode waarop de investeringssubsidie betrekking heeft (2023 tot en met 2025), en bovendien jaarlijks een geactualiseerd investeringsprogramma voor het daaropvolgende kalenderjaar;
- het Gentse operagebouw is eigendom van de Stad. Opera Ballet Vlaanderen vzw heeft een gebruiksrecht in het kader van een erfpachtovereenkomst met de Stad die afloopt op 31 juli 2024. Het gebouw zal worden uitgebreid, gerenoveerd en gerestaureerd. Hiervoor zal de Stad het gebouw overdragen aan sogent die als bouwheer de renovatie, restauratie en nieuwbouw zal leiden en opvolgen in nauwe samenwerking met alle berokken stadsdiensten. De renovatie, restauratie en nieuwbouw zal ten vroegste starten in het voorjaar van 2026. Om ervoor te zorgen dat Opera Ballet Vlaanderen vzw tot dan actief kan blijven in het gebouw, wordt een verlenging van het gebruiksrecht (verleend door de Stad of sogent) tot eind 2025 in het vooruitzicht gesteld. Gelet op deze specifieke eigendoms- en gebruikssituatie, kan van Opera Ballet Vlaanderen vzw geen voorlegging van een gebruiksrecht van 20 jaar, noch een hypothecaire volmacht of voorkeurrecht worden gevraagd. Het tweede addendum voorziet wel dat de investeringssubsidie slecht wordt toegekend op voorwaarde dat en voor de periode waarvoor Opera Ballet Vlaanderen vzw aantoont te beschikken over een gebruiksrecht op het gebouw.
Het ontwerp van addendum wordt voor advies voorgelegd aan de Cultuurraad op grond van het Decreet d.d. 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid, artikel 55.
Dienst* | Cultuurdienst | Cultuurdienst |
Budgetplaats | 341130000 | 341100000 |
Categorie* | E subs. | I subs. |
Subsidiecode | Niet_Relevant | Niet_Relevant |
2023 | 1.133.921,70 EUR | 180.000,00 EUR |
2024 | 1.259.913,00 EUR | 200.000,00 EUR |
2025 | 1.259.913,00 EUR | 200.000,00 EUR |
2026 | 125.991,30 EUR | 20.000,00 EUR |
Totaal | 3.779.739,00 EUR | 600.000,00 EUR |
Keurt goed het bijgevoegde tweede addendum bij de subsidieovereenkomst met Opera Ballet Vlaanderen vzw voor de algemene werking voor de werkingsjaren 2022-2025.