Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
Het Decreet betreffende de Brownfieldconvenanten van 30 maart 2007, artikel 10, § 1.
Het Vlaams Parlement keurde op 30 maart 2007 het Decreet betreffende de brownfieldconvenanten goed. Dit decreet trad op 19 juni 2007 in werking. Met dit decreet wordt een kader gecreëerd voor het sluiten van brownfieldconvenanten tussen de Vlaamse Regering en de actoren en regisseurs bij een brownfieldproject.
Op 4 mei 2017 publiceerde de Vlaamse minister bevoegd voor Economie in het Belgisch Staatsblad een 7de oproep voor het indienen van aanvragen tot onderhandelingen over de totstandkoming van een brownfieldconvenant (zoals voorzien in artikel 8 §1 van het Decreet).
Bostoen Group nv heeft vervolgens dergelijke aanvraag ingediend voor het project “190. Drongen – Site Bostoen”.
Op 11 januari 2018 werd de aanvraag voor het bovenvermelde project ontvankelijk en gegrond bevonden.
Op 11 januari 2018 besliste de Vlaamse minister bevoegd voor Economie om onderhandelingen op te starten met de betrokken actoren.
De gemeenteraad keurde in zitting van 23 november 2020 het ontwerp van brownfieldconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject '190. Drongen – Site Bostoen' goed.
De Vlaamse Regering keurde op 15 januari 2021 het brownfieldconvenant principieel goed. Daarna werd door VLAIO i.s.m. de Stad Gent een informatie- en inspraakmoment georganiseerd voor de buurtbewoners. Omwille van de uitzonderlijke maatregelen door Covid-19 werd de informatie-uitwisseling en inspraakmogelijkheid online georganiseerd van 10 maart tot en met 24 maart 2021 via de website van VLAIO en lagen de informatieve stukken ter inzage bij de Stad Gent.
Gedurende deze inspraakperiode m.b.t. het ontwerp brownfieldconvenant werden een 120-tal reacties ingediend, waarbij door de buurtbewoners voornamelijk aandacht gevraagd werd voor de mobiliteit, verkeersveiligheid en hinder voor de buurt.
De reacties werden geanalyseerd en leiden tot een aantal aanpassingen aan het ontwerp van brownfieldconvenant.
Na goedkeuring van deze aanpassingen door de Stad en de Brownfieldcel zal VLAIO de komende maanden de buurtbewoners ook nog informeren over het gevolg dat aan de ingediende reacties gegeven werd.
Momenteel ligt een aangepast ontwerp van brownfieldconvenant voor tussen de Vlaamse Regering en de actoren (Bostoen Group·nv, Pauline Van Pottelsberghelaan 22, 9051 Sint-Denijs-Westrem, IFB nv, Pauline Van Pottelsberghelaan 22, 9051 Sint-Denijs-Westrem) en de regisseurs (Stad Gent, OVAM, Stationsstraat 110 te 2800 Mechelen, en AWV,·Koning Albert II-laan 20 bus 4, 1000 Brussel).
Het Brownfieldproject beoogt de herontwikkeling van de onderbenutte site Bostoen, gelegen ten westen van de stad Gent, nabij het centrum van Drongen en begrensd door de R4 West en de Deinsesteenweg (N466), tot een toekomstgericht lokaal bedrijventerrein, zoals beschreven in het richtinggevend masterplan waarbinnen dit brownfieldconvenant past.
Het Brownfieldproject omvat het uitvoeren van alle maatregelen met betrekking tot de aanwezige bodemverontreiniging, noodzakelijk in het licht van het Bodemdecreet (uitgezonderd desgevallend de grondwatersanering die kan doorlopen na beëindiging van het Convenant), het (deels) slopen van bestaande bebouwing, het bouwrijp maken van de brownfield met de nodige nutsvoorzieningen, het bebouwen van de brownfield en het realiseren van de beoogde functies.
Het projectgebied van het aangepast ontwerp van brownfieldconvenant is deel van het gebied van het masterplan
De totaal te realiseren bruto vloeroppervlakte op het volledige gebied van het masterplan, waarbinnen het convenant past, bedraagt indicatief 75.000 m². Hiervan wordt 60.000 m² voorzien voor feitelijke ontwikkeling (bestaande uit maakeconomie en opslag (indicatief 40.000 m²), logistiek depot Stad Gent (indicatief 10.000 m²) en recyclagepark Ivago (indicatief 10.000 m²)) en 15.000 m² voor parkeergelegenheid.
Deze maximale bezetting veronderstelt dat het gebied inzake mobiliteit intern en extern goed ontsluitbaar is. Er worden voor de gehele site maximaal 203 parkeerplaatsen voorzien voor fase 1 en maximaal 552 parkeerplaatsen voor het eindbeeld (fase 1 en fase 2 samen). Hierbij zal sterk ingezet worden op multimodale mobiliteit (openbaar vervoer, fiets,...). Er wordt gestreefd naar een modal split van 70/30 of beter.
De aanpassingen aan het ontwerpconvenant gaan in grote lijnen onder meer over:
- Schrappen van actor Belco bvba, Koninginnelaan 25, 9031 Drongen gezien de gronden van deze actor binnen het gebied zijn verworven door een andere actor
- In de publieke consultatie m.b.t. het ontwerp brownfieldconvenant werd voornamelijk aandacht gevraagd voor de mobiliteit, verkeersveiligheid en hinder voor de buurt. Dit werd toegevoegd onder 'Overwegende' punt M.
- De Vlaamse Regering heeft (in het Regeerakkoord 2019-2024) beslist om over te gaan naar een nieuwe wegencategorisering, welke de komende jaren verder uitgewerkt en beslist zal worden. De beslissingen in dit kader kunnen een belangrijke impact hebben op de weginfrastructuur en ontsluitingsmogelijkheden aan en in de buurt van de brownfield (concreet: N466 en de Koninginnelaan). Op 22 maart 2023 heeft de vervoerregioraad Gent het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Gent goedgekeurd, waarbij de N466 tussen R4 (binnen- en buitenring) en E40 gecategoriseerd wordt als regionale weg en als ‘interlokale aanrijroute’ voor vrachtverkeer.
Dit werd toegevoegd onder 'Overwegende' punten N en O.
Ondertussen loopt de termijn voor openbaar onderzoek van ontwerp regionaal mobiliteitsplan met het bijhorend plan-MER (van 31 mei tot en met 29 juli) in het kader van het proces tot definitieve goedkeuring conform het decreet Basisbereikbaarheid.
- De fasering beschreven in artikel 2.5 is herwerkt.
Deze herwerking heeft o.a. te maken met de bovenvermelde goedkeuring van de vervoerregioraad Gent van 22 maart 2023 van het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Gent. Dit Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) volgt een verder goedkeuringsproces met het oog op definitieve goedkeuring conform het decreet Basisbereikbaarheid.
De huidige externe ontsluiting van de site gebeurt via de lokale weg ‘Koninginnelaan’. Voor het degelijk functioneren van de site op de lange termijn zal de huidige weginfrastructuur en ontsluiting niet volstaan. De herontwikkeling zal dan ook gefaseerd dienen te gebeuren, in afstemming met de aanpassing van de ontsluitingsmogelijkheden:
Op korte termijn kan de site al deels herontwikkeld worden, ook in functie van de beschikbare gronden.
Fase 1 bestaat, naast de mogelijke herlocalisatie van de stedelijke logistieke diensten en van het recyclagepark van Ivago, uit de ontwikkeling van max. 20.000 m² nieuw te realiseren BVO (parking niet inbegrepen).
In fase 1 wordt uitgegaan van het behoud van de bestaande in- en uitrit van de site, met beperkte aanpassingen aan de Koninginnelaan en de N466 met bijzondere aandacht voor verkeersveiligheid, in het bijzonder voor de actieve weggebruiker, fietser én wandelaar.
Voor de mogelijke herlocalisatie van het recyclagepark van Ivago en van de stedelijke logistieke diensten, de garanties over de toekomstige eigendomsstructuur en de compensatie voor de bestaande infrastructuur, wordt verwezen naar het collegebesluit van 17 september 2020. Dit besluit, bijgevoegd als bijlage 5 bij het convenant, vermeldt in artikel 2: “Voor de goedkeuring van de omgevingsvergunning fase 1 dienen er voldoende garanties te zijn dat de toekomstige eigendomsstructuur en compensatie van bestaande infrastructuur worden vastgelegd tussen de stad, Ivago, Agentschap Wegen en Verkeer en de ontwikkelaar in het kader van de maatschappelijke noden zoals het containerpark en stedelijke logistieke diensten.”
De Actoren engageren zich om binnen het projectgebied de nodige ruimte te voorzien voor de mogelijke herlocalisatie van het recyclagepark van Ivago en van de stedelijke logistieke diensten.
Voor de volledige herontwikkeling van de site is een veilige en kwaliteitsvolle mobiliteits- en verkeerstechnische oplossing nodig voor de bijkomende verkeersgeneratie van en naar het bedrijventerrein. Fase 2 kan enkel tot uitvoering gebracht worden wanneer er, na verder onderzoek door de Actoren, AWV en de Stad Gent, een dergelijke oplossing is ontworpen en in uitvoering gebracht (welke door alle Partijen wordt gedragen en goedgekeurd). De Partijen engageren zich om elk, binnen de eigen bevoegdheden en mogelijkheden, maximale inspanningen te leveren en zo spoedig mogelijk de nodige stappen te zetten om te kunnen komen tot een goede mobiliteits- en verkeerstechnische oplossing die nodig is voor fase 2, zijnde de veilige en passende ontsluiting van het bedrijventerrein op het wegennet, overeenkomstig de principes van het Regionaal Mobiliteitsplan. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is om de woonkern en de woningen in de Koninginnelaan te vrijwaren van vrachtverkeer.
Daartoe zal onder meer een streefbeeldstudie opgemaakt worden voor de N466 (in opdracht van AWV) waarbij het wegbeeld wordt aangepast aan dat van een regionale weg, met aandacht voor o.a. veilige fietspaden, de nodige voorzieningen voor openbaar vervoer, voor waterhuishouding en groenvoorzieningen. In deze studie moeten ook conceptoplossingen worden uitgewerkt voor de verschillende kruispunten en aansluitingen op het wegvak van de N466, met bijzondere aandacht voor de ontsluiting van de Bostoensite.
De Partijen engageren zich om, met het oog op de optimale realisatie van dit Brownfieldconvenant, verder constructief overleg te houden omtrent de mogelijke mobiliteits- en verkeerstechnische aanpassingen en om één of meerdere Realisatieconvenant(en) te sluiten over de praktische uitvoering van de gekozen mobiliteits- en verkeerstechnische oplossing.
De Partijen engageren zich om hierover ook een bijkomend bewonersmoment te organiseren.
Voor de studie, aanleg en financiering van de ontsluitingsinfrastructuur voor projecten langs gewestwegen wordt verwezen naar de geldende decreten en besluiten van de Vlaamse Regering inzake het mobiliteitsbeleid, en in het bijzonder naar de af te sluiten Samenwerkingsovereenkomst VII - Samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg of herinrichting van een gewestweg ter verbetering van de ontsluiting van een tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone
- artikel 2.6 is toegevoegd
Het college van burgemeester en schepenen van de Stad Gent heeft kennis genomen van het masterplan op 17 september 2020 en het masterplan moet samen gelezen worden met het gecoördineerd advies waarvan het college van burgemeester en schepenen eveneens op 17 september 2020 kennis nam. Dit gecoördineerd advies is overgemaakt aan de indiener van het masterplan (en de andere actoren van dit ontwerp van brownfieldconvenant) op 26 september 2020. Het collegebesluit is bijgevoegd als bijlage 5 bij dit aangepaste ontwerp van brownfieldconvenant.
In het aangepaste ontwerp van brownfieldconvenant is in artikel 2.6 bepaald dat de Actoren zich engageren om op korte termijn het masterplan, waarbinnen dit convenant past, verder te verfijnen en te actualiseren in regelmatig overleg met de representatieve diensten van o.a. de Stad Gent, Vlaio, AWV en Ivago. Hierbij zullen o.a. de volgende aspecten aan bod komen: ontsluiting en wegenis, gebouwen, landschap, energie, waterhuishouding en een goede dialoog met de buurt.
De Actoren engageren zich om de buurt te informeren over de verdere vooruitgang van het project. De Stad Gent kan hierbij faciliteren. Een eerste informatie moment zal georganiseerd worden binnen de zes maanden na ondertekening van het brownfieldconvenant.
Keurt goed het aangepast ontwerp van brownfieldconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject '190. Drongen – Site Bostoen' tussen de Vlaamse Regering, de actoren (Bostoen Group·nv, Pauline Van Pottelsberghelaan 22, 9051 Sint-Denijs-Westrem, IFB nv, Pauline Van Pottelsberghelaan 22, 9051 Sint-Denijs-Westrem) en de regisseurs (Stad Gent, OVAM, Stationsstraat 110 te 2800 Mechelen, en AWV,·Koning Albert II-laan 20 bus 4, 1000 Brussel), zoals gevoegd in bijlage.