Artikel 173, van de Grondwet;
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Artikel 173, van de Grondwet;
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Vandaag vragen notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij ons als lokaal bestuur op. Zo vinden wij het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. De laatste jaren zoeken we naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen en om personeelskosten op deze activiteit te besparen. Ook merken we dat onze actuele toepassing VIB2.0 einde levensduur geraakt.
Er is een Besluit van de Vlaamse regering in de maak om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi).
Wij werken vandaag met alle andere gemeenten samen met Digitaal Vlaanderen/athumi om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld. (Noot: Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen (DV) naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.)
Zo is het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Wij kunnen via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, blijft voor ons een administratieve last die een bijhorende kost met zich meebrengt. Deze kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers wensen we zoals vandaag het geval is op de aanvrager te verhalen. Hiervoor dient het Departement Financiën een vernieuwd retributiereglement voor het verstrekken van administratieve inlichtingen over onroerende goederen in.
Keurt goed dat de stad Gent een beroep doet op het Vlaams Vastgoedinformatieplatform (VIP) om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen, de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen verzamelt en deze samenvoegt met het vastgoeddossier. De Stad Gent stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de Stad Gent die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Keurt de verwerking van persoonsgegevens als volgt goed:
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de Stad Gent voor de doeleinden omschreven in artikel 1 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De Stad Gent verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 1 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
1. aanvragers; en
2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.
§3. De Stad Gent verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 1 volgende categorieën van persoonsgegevens:
1. contact- en identificatiegegevens;
2. financiële gegevens;
3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
4. vastgoedinformatie;
5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.
§4. De Stad Gent bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 1, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die de Stad Gent verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de Stad Gent bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De Stad Gent doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 1. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de Stad Gent, die de verwerkingsverantwoordelijke is.
Keurt goed dat de vastgoeddossiers die de Stad Gent via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, niet worden ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.