Op 2 september verscheen er op de website van de Stad Gent een bericht over een proefopstelling in de Rozemarijnstraat; Daarover werd op 5 september ook een informatieve brief gebust bij buurtbewoners.
De geplande proefopstelling was bepaald ingrijpend. Zowat alle parkeerplaatsen – tientallen – werden geschrapt. Het tweerichtingsfietspad wijzigde halverwege – met een oversteekplaats – in éénrichtingsfietspaden aan beide straatkanten. De proefopstelling zou half oktober ingaan.
Bewoners die het plan onder ogen kregen reageerden ontstemd tot bijzonder boos. De impact op de mobiliteit van gezinnen en handelszaken door het schrappen van de meeste parkeerplaatsen was groot. De verkeersveiligheid van het fietspad werd openlijk betwijfeld.
Een aantal van deze bekommernissen werden meegegeven aan de schepen tijdens de informatievergadering op 11 september (om 17u!). De schepen zag zich, geconfronteerd met het protest, verplicht om de proefopstelling af te blazen. Voorlopig althans, want de stadswebsite stelt op de vermelde webpagina dat de proefopstelling wordt uitgesteld. Tegelijk wordt bekeken hoe het stadsbestuur samen met de bewoners een voorstel kan uitwerken.
Behoudens vergissing werd de proefopstelling niet goedgekeurd door het college of de gemeenteraad.
1. Kan de schepen toelichten wie de beslissing nam tot de nu uitgestelde proefopstelling voor de Rozemarijnstraat? Werd het college van burgemeester en schepenen hierin gekend?
2. Op welke manier zal het participatietraject voor de buurtbewoners vorm gegeven worden? Hoe zal gegarandeerd worden dat alle bewoners de kans krijgen hier toe bij te dragen? Engageert de schepen zich om tot een gedragen oplossing te komen, die evenwichtig rekening houdt met alle geformuleerde bezwaren/meningen en die omgekeerd niet getuigt van selectief luisteren naar slechts één klok?