Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 12, 2° en 14.
Op 15 september 2021 deelde raadslid Elke Sleurs schriftelijk aan de voorzitter van de gemeenteraad mee dat zij verzoekt om verlof conform artikel 12, 3° decreet lokaal bestuur (verhindering omwille van palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid) voor een periode van zes maanden. Zij heeft daartoe een verklaring op erewoord overgemaakt waarin zij zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen. In zitting van 28 maart 2022, van 26 september 2022 en van 27 maart 2023 besliste de gemeenteraad tot verlenging van deze verhindering, telkens voor een periode van zes maanden.
Op 14 september 2023 diende mevrouw Sleurs opnieuw een verklaring op eer in, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarin ze verzoekt voor een bijkomende verlenging van de verhindering, opnieuw voor een periode van zes maanden.
Overeenkomstig art. 70 van het Decreet over het lokaal bestuur, houdt de verhindering als gemeenteraadslid van rechtswege ook de verhindering als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. Raadslid Elke Sleurs werd met ingang van 27 september 2022 vervangen door mevrouw Els Roegiers. Mevrouw Els Roegiers volgt sinds 28 maart 2022 echter raadslid Sandra Van Renterghem op. Daarom werd tijdens de gemeenteraad van 27 september 2022 mevrouw Helga Stevens als tijdelijke vervanger aangesteld.
Aangezien mevrouw Sleurs een verlenging van de verhindering heeft aangevraagd, wordt het tijdelijk mandaat als gemeenteraadslid van mevrouw Helga Stevens verlengd voor een periode van zes maanden.
Overeenkomstig artikel 68 van het Decreet over het lokaal bestuur, blijft mevrouw Helga Stevens door haar aanstelling als gemeenteraadslid van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Neemt kennis van de verlenging van de verhindering van raadslid Elke Sleurs wegens verlof conform artikel 12, 3° decreet lokaal bestuur (verhindering omwille van palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid) voor een bijkomende periode van zes maanden.
Duidt mevrouw Helga Stevens aan als vervanger van raadslid Elke Sleurs, en dit tot en met 26 maart 2024.
Op 23 mei 2022 keurde de gemeenteraad de subsidieovereenkomst goed met Opera Ballet Vlaanderen vzw voor de algemene werking voor de werkingsjaren 2022-2025. Daarin werd een jaarlijkse werkingssubsidie van 1.459.913 euro voorzien.
In de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 die op 5 september 2022 door de gemeenteraad werd goedgekeurd, werd beslist om een gedeelte van de jaarlijkse werkingssubsidie, m.n. 200.000 euro, om te zetten naar een investeringssubsidie. Deze wijziging dient via een addendum opgenomen te worden in de voormelde subsidieovereenkomst met Opera Ballet Vlaanderen vzw.
Bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 werd een eerste addendum goedgekeurd waarbij de omzetting van 200.000 euro van de jaarlijkse werkingssubsidie naar een investeringssubsidie werd goedgekeurd voor het jaar 2022.
Hierbij wordt een tweede addendum ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, waarbij dezelfde omzetting van 200.000 euro van de jaarlijkse werkingssubsidie naar een investeringssubsidie wordt goedgekeurd voor de resterende looptijd van de subsidieovereenkomst met name de jaren 2023 tot en met 2025. Het tweede addendum treedt in werking na goedkeuring ervan door de gemeenteraad en na ondertekening ervan door beide partijen.
Het 'Richtlijnenkader voor het verstrekken van investeringssubsidies' dat door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd op 23 september 2021 (hierna ‘richtlijnenkader’), formuleert de volgende aanbevelingen bij het toekennen van een 'grote investeringssubsidie', in dit geval 800.000 euro (d.i. een jaarlijkse investeringssubsidie van 200.000 euro voor de jaren 2022 tot en met 2025):
- screening van de financiële toestand van de begunstigde door een commissaris revisor;
- opmaak door de begunstigde van een projectnota, die minimaal een omschrijving bevat van welke bestemming de begunstigde zal geven aan het gebouw, hoe de investeringswerken zullen gefinancierd worden (waarbij ook wordt aangetoond dat minimaal 10% van de totale kosten uit andere financieringsbronnen komt dan de subsidie van de Stad), de tijd die deze werken in beslag zullen nemen, hoe en door wie zal voorzien worden in de coördinatie en opvolging van de werken, wat de verwachte gevolgkosten zullen zijn en hoe deze zullen gefinancierd worden;
- uitbetaling van de jaarlijkse subsidie in 2 schijven (90 % resp. 10 %);
- voorlegging door de begunstigde van een eigendomsbewijs of bewijs van gebruiksrecht van minimaal 20 jaar op het gebouw en het engagement om hieraan gedurende die termijn een welbepaalde bestemming te geven, bij gebreke waarvan de subsidie pro rata zal teruggevorderd zal worden;
- verstrekking door de begunstigde van een hypothecaire volmacht op het gebouw voor het bedrag van de subsidie;
- toekenning door de gesubsidieerde van een voorkeurrecht tot aankoop van het gebouw, voor het geval de gesubsidieerde het onroerend goed wenst te verkopen voor het verstrijken van de termijn van 20 jaar.
Het tweede addendum voldoet aan de volgende voorwaarden van het richtlijnenkader:
- Opera Ballet Vlaanderen vzw benoemde een commissaris-bedrijfsrevisor nl. Figurad Bedrijfsrevisoren BV (B00027), BE0423.109.644, Jean-Baptiste de Ghellincklaan 21, 9051 Sint- Denijs-Westrem;
- uitbetaling van de jaarlijkse subsidie in twee schijven (90% resp. 10%);
- jaarlijkse voorlegging door Opera Ballet Vlaanderen vzw van de balans en rekeningen alsook een verslag inzake beheer en financiële toestand.
Hierbij wordt voorgesteld om af te wijken van de volgende voorwaarden van het richtlijnenkader:
- aangezien het hier niet gaat over een projectmatige investeringssubsidie kan geen projectnota vereist worden. In de plaats daarvan voorziet het tweede addendum in de voorlegging van een globaal investeringsprogramma voor de volledige nog resterende periode waarop de investeringssubsidie betrekking heeft (2023 tot en met 2025), en bovendien jaarlijks een geactualiseerd investeringsprogramma voor het daaropvolgende kalenderjaar;
- het Gentse operagebouw is eigendom van de Stad. Opera Ballet Vlaanderen vzw heeft een gebruiksrecht in het kader van een erfpachtovereenkomst met de Stad die afloopt op 31 juli 2024. Het gebouw zal worden uitgebreid, gerenoveerd en gerestaureerd. Hiervoor zal de Stad het gebouw overdragen aan sogent die als bouwheer de renovatie, restauratie en nieuwbouw zal leiden en opvolgen in nauwe samenwerking met alle berokken stadsdiensten. De renovatie, restauratie en nieuwbouw zal ten vroegste starten in het voorjaar van 2026. Om ervoor te zorgen dat Opera Ballet Vlaanderen vzw tot dan actief kan blijven in het gebouw, wordt een verlenging van het gebruiksrecht (verleend door de Stad of sogent) tot eind 2025 in het vooruitzicht gesteld. Gelet op deze specifieke eigendoms- en gebruikssituatie, kan van Opera Ballet Vlaanderen vzw geen voorlegging van een gebruiksrecht van 20 jaar, noch een hypothecaire volmacht of voorkeurrecht worden gevraagd. Het tweede addendum voorziet wel dat de investeringssubsidie slecht wordt toegekend op voorwaarde dat en voor de periode waarvoor Opera Ballet Vlaanderen vzw aantoont te beschikken over een gebruiksrecht op het gebouw.
Het ontwerp van addendum wordt voor advies voorgelegd aan de Cultuurraad op grond van het Decreet d.d. 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid, artikel 55.
Dienst* | Cultuurdienst | Cultuurdienst |
Budgetplaats | 341130000 | 341100000 |
Categorie* | E subs. | I subs. |
Subsidiecode | Niet_Relevant | Niet_Relevant |
2023 | 1.133.921,70 EUR | 180.000,00 EUR |
2024 | 1.259.913,00 EUR | 200.000,00 EUR |
2025 | 1.259.913,00 EUR | 200.000,00 EUR |
2026 | 125.991,30 EUR | 20.000,00 EUR |
Totaal | 3.779.739,00 EUR | 600.000,00 EUR |
Keurt goed het bijgevoegde tweede addendum bij de subsidieovereenkomst met Opera Ballet Vlaanderen vzw voor de algemene werking voor de werkingsjaren 2022-2025.
In de samenwerkingsovereenkomst wordt bepaald dat gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst een vast jaarlijks totaalbedrag wordt voorzien van 29.362,49 euro ter uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst; het totaalbedrag wordt gezamenlijk gefinancierd door de betrokken partners nl. 15.750 euro door de Stad Gent (beleidsdomeinen Cultuur en Jeugd samen) en 13.612,49 euro door de 5 betrokken Gentse instellingen voor hoger onderwijs samen.
In overleg tussen de partners werd voorgesteld om het vast jaarlijks totaalbedrag met ingang van de samenwerking in academiejaar 2023-2024 te verhogen met 3.547,32 euro (waarvan 1.500 euro te voorzien door de Stad Gent (beleidsdomeinen Cultuur en Jeugd samen) en 2.047,32 euro te voorzien door de 5 betrokken Gentse instellingen voor hoger onderwijs samen).
Daartoe werd een addendum opgemaakt bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Gent, de Gentse instellingen voor hoger onderwijs, en Urgent.fm vzw rond cultuurcommunicatie naar studenten gedurende de academiejaren 2021-2022 tot en met 2025-2026.
Dit addendum wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, en wordt tevens voor advies voorgelegd aan de Cultuurraad op grond van het Decreet d.d. 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid, artikel 55.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Cultuurdienst | Jeugddienst |
Budgetplaats | 340920000 | 3440000WK |
Categorie* | E | E |
Subsidiecode | Niet-Relevant | Niet_Relevant |
2023 | 500,00 EUR | 1.000,00 EUR |
2024 | 500,00 EUR | 1.000,00 EUR |
2025 | 500,00 EUR | 1.000,00 EUR |
Totaal | 1.500,00 EUR | 3.000,00 EUR |
Keurt goed het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Gent, de Gentse instellingen voor hoger onderwijs, en Urgent.fm vzw rond cultuurcommunicatie naar studenten gedurende de academiejaren 2021-2022 tot en met 2025-2026, zoals gevoegd in bijlage.
Het cultuurbeleid in de stad Gent is een gezamenlijk project van de Stad en een groot aantal private cultuuractoren, die steeds mee hebben bijgedragen tot de uitbouw en de uitstraling van Gent als cultuurstad. Door de volgehouden ondersteuning tijdens vorige legislaturen is de Gentse kunstensector uitgegroeid tot een fijnmazig, breed en veelzijdig veld, met grote lokale betekenis maar ook landelijke en internationale faam. In het kader van het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de gemeenteraad op 17 december 2019, wenst de Stad deze ondersteuning voort te zetten en uit te breiden. Deze ondersteuning kadert als volgt in doelstellingen van het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025:
Strategische Doelstelling: Gent is een jonge en authentieke stad met een breed en versterkt vrijetijds-sport- en cultuurleven.
Operationele Doelstelling: Optimaal regisseren van het cultuurleven in de stad door het organiseren van grensverleggende projecten en het faciliteren van de cultuursector en de cultuurparticipatie voor iedereen.
Actie: Financiële ondersteuning werking cultuur-en erfgoedsector.
Om deze ondersteuning te operationaliseren, werden in 2020 door de gemeenteraad een groot aantal subsidieovereenkomsten 'algemene werking' goedgekeurd met culturele spelers die de 'artistieke ruggengraat' van het Gentse cultuur- en kunstenlandschap vormen.
Een nieuwe culturele spelers is de recent opgerichte vzw Muziekclub Wintercircus. Deze nieuwe organisatie werd opgericht door twee sterkhouders in de Gentse pop- en rocksector nl. Democrazy vzw en VIERNULVIER vzw, en zal instaan voor de exploitatie en programmatie van de pop- en rockzaal in het Wintercircus (als partner in het consortium TENT, aan wie de exploitatie van het Wintercircus werd toegewezen door sogent). Meer concreet zal Muziekclub Wintercircus vzw instaan voor: het (verder) inrichten van de pop- en rockzaal in het Wintercircus tot een hoogtechnologische club voor muziek en nightlife, het exploiteren van de zaal, en het kalendermanagement.
Met de voorliggende subsidieovereenkomst met Muziekclub Wintercircus vzw wenst de Stad de exploitatie van de pop- en rockzaal in het Wintercircus te ondersteunen om mee uitvoering te geven aan de missie en het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025 en bij te dragen tot de internationale uitstraling van Gent als innovatieve, scheppende en creatieve stad. Deze overeenkomst legt naast een aantal inhoudelijke verwachtingen en financiële bepalingen ook een aantal waarden en verwachtingen vast die de missie van de Stad vertalen naar de culturele praktijk. Dit betreft onder meer bepalingen rond anti-discriminatie, mobiliteit, klimaatneutraliteit, afvalpreventie, de aandacht voor principes van goed bestuur en een integriteitsbeleid.
Deze overeenkomst gaat in vanaf 1 oktober 2023.
Het ontwerp van subsidieovereenkomst wordt voor advies voorgelegd aan de Cultuurraad op grond van het Decreet d.d. 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid, artikel 55.
Dienst* | Cultuurdienst |
Budgetplaats | 341130000 |
Categorie* | E subs. |
Subsidiecode | Niet_Relevant |
2023 | 54.000,00 EUR |
2024 | 96.000,00 EUR |
2025 | 136.000,00 EUR |
2026 | 14.000,00 EUR |
Totaal | 300.000,00 EUR |
De gesubsidieerde is eigenaar van verschillende sporthallen, respectievelijk gelegen in de Abdisstraat (hierna ‘oude sporthal’, GPS-coördinaten = 51.04321,3.71341) en aan de Henleykaai (hierna ‘nieuwe sporthal’ – GPS-coördinaten = 51.04235,3.71544), beide te Gent.
De Stad en de gesubsidieerde sloten in 2017 een overeenkomst tot medegebruik van de Provinciale sporthal en cafetaria Leopoldskazerne en de toen nog nieuw te bouwen sporthal aan de Henleykaai. Deze overeenkomst tot medegebruik werd op 21 december 2017 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen (2017_CBS_14730).
Naast de nieuwe sporthal, streeft de Stad naar een algemenere en bredere inzetbaarheid van de oude sporthal zodat ook deze optimaal kan worden gebruikt door Gentse sportverenigingen die zijn erkend als Gentse sportvereniging met een bijkomende erkenning voor jeugdsportwerking op basis van het reglement voor de erkenning als Gentse sportvereniging zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 mei 2020, 2020_GRMW_00448.
Om dit mogelijk te maken, zijn bepaalde investeringswerken nodig ter verbetering van de routing en toegankelijkheid voor de sporters en toeschouwers. Deze investeringswerken zijn omschreven in de projectnota.
De investeringssubsidie heeft betrekking op het project “toegangcontrole van de bestaande deuren van de sporthallen en de creatie van een nieuwe geveldoorsteek en inkomsas” van Provincie Oost-Vlaanderen, met volgende ligging: Campus Henleykaai, Abdisstraat 56 te 9000 Gent.
Hiertoe werd de subsidieovereenkomst opgemaakt voor het toekennen van een investeringssubsidie voor de toegangscontrole van de bestaande deuren van de sporthallen en de creatie van een nieuwe geveldoorsteek en inkomsas van de Campus Henleykaai, gelegen in de Abdisstraat 56 te 9000 Gent met Provincie Oost-Vlaanderen voor de periode 9 jaar na de oplevering van de werken, waarbij een subsidie wordt toegekend van 130.000 euro.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Sportdienst |
Budgetplaats | 3447400OL |
Categorie* | I |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2023 | 65.000 EUR |
2024 | 65.000 EUR |
Totaal | 130.000 EUR |
Eind 2011 richtte de Stad Gent samen met de andere Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Leuven en Mechelen de Kunststeden Vlaanderen vzw op, met zetel te Botermarkt 1, 9000 Gent, op met als doel:
Ingevolge dit intergemeentelijk toeristisch samenwerkingsverband tussen de steden Gent, Antwerpen, Brugge, Mechelen en Leuven en de oprichting en deelname door de Stad Gent, betaalt de Dienst Toerisme jaarlijks subsidies uit aan vzw Kunststeden Vlaanderen voor de realisatie van verschillende afzonderlijke projecten.
De voorliggende subsidieovereenkomst met de vzw Kunststeden Vlaanderen bevat het volgende actiepunt voor 2023:
Social Listening Platform:
Online reviews worden steeds omvangrijker en belangrijker. Zij zorgen voor de online reputatie van de stad en bepalen meer en meer welke accommodaties, attracties, enz.. bezoekers zullen kiezen. Daarom is het van belang om als toeristische dienst deze online reviews op te volgen. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze toeristisch relevante point of interests (POIs) monitoren.
De VZW Kunststeden Vlaanderen heeft per Vlaamse Kunststad een dashboard gedurende de looptijd van 1 jaar aangekocht, waarin de online reviews van Gentse toeristisch relevante POIs gemonitord worden.
In het dashboard is het mogelijk om:
• De reviews op te delen in verschillende categorieën zoals accommodatie, gastronomie, cultuur, shopping ,enz.
• Aparte datafilters zoals tijd, doelgroep, taal, bron (sociale mediakanaal) en nationaliteit in te schakelen.
• Per POI een numerieke score, het aantal recensies en de sentimentrating te zien.
• Een benchmark tussen de verschillende Vlaamse Kunststeden te doen.
De dataleverancier die is aangesteld voor deze opdracht is Olery B.V.. Op regelmatige tijdstippen worden overlegmomenten tussen Olery B.V. en de kennismedewerkers van de verschillende kunststeden ingepland om het dashboard verder te optimaliseren.
De overeenkomst gaat in op 21/06/2022 en loopt één jaar, reeds gemaakte kosten in het kader van deze overeenkomst, sinds 21 juni, zijn hierbij gedekt.
Dienst* | Dienst Toerisme |
Budgetplaats | 344690003 |
Categorie* | E sub. |
Subsidiecode | Niet_Relevant |
2023 | 7.000 EUR |
Totaal | 7.000 EUR |
Eind 2011 richtte de Stad Gent samen met de andere Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Leuven en Mechelen de Kunststeden Vlaanderen vzw op, met zetel te Botermarkt 1, 9000 Gent, op met als doel:
Ingevolge dit intergemeentelijk toeristisch samenwerkingsverband tussen de steden Gent, Antwerpen, Brugge, Mechelen en Leuven en de oprichting en deelname door de Stad Gent, betaalt de Dienst Toerisme jaarlijks subsidies uit aan vzw Kunststeden Vlaanderen voor de realisatie van verschillende afzonderlijke projecten.
De voorliggende subsidieovereenkomst met de vzw Kunststeden Vlaanderen bevat het volgende actiepunt voor 2023:
Bewonersonderzoek:
Toerismestromen wereldwijd groeien sterk en meer groei wordt verwacht in de toekomst. Meer en meer komt nieuws over de draagkracht van bestemmingen en de houding van bewoners in de media. In het kader van het verbeteren van het evenwicht tussen het uniek toeristisch aanbod en het draagvlak van de Gentenaar, is het noodzakelijk om inzichten te verwerven in de attitude van de bewoners ten opzichte van toerisme. Eerdere studies hebben immers aangetoond hoe belangrijk het is om de bewoners als betrokkenen in het toeristische verhaal mee te nemen.
Toerisme Vlaanderen en de Kunststeden organiseerden in 2016-2017 een eerste grootschalige studie bij inwoners in Brugge, Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen over hun houding ten opzichte van toerisme. Deze nulmeting werd opgevolgd door een één-meting in 2019 en een vervolgmeting in 2021. Door een nieuwe meting te organiseren wensen we de vinger aan de pols te houden in verband met de bewonersattitude en de bewoners de kans te geven betrokken te worden bij toerisme in hun omgeving. Door de evolutie met de vorige metingen te maken, kunnen we monitoren of de houding van de bewoners in onze kunststeden ten opzichte van toerisme verandert.
Het onderzoeksbureau dat is aangesteld voor deze opdracht is Indiville. Het onderzoeksbureau staat in voor de verzameling, verwerking en rapportage van de onderzoeksresultaten in nauwe samenwerking met de kennismedewerkers van de verschillende kunststeden en Toerisme
Vlaanderen.
De overeenkomst gaat in op 20/04/2023 en eindigt op 31/10/2023, reeds gemaakte kosten in het kader van deze overeenkomst, sinds 20 april, zijn hierbij gedekt.
Dienst* | Dienst Toerisme |
Budgetplaats | 344690003 |
Categorie* | E sub. |
Subsidiecode | Niet_Relevant |
2023 | 7.000 EUR |
Totaal | 7.000 EUR |
De vijf monumentale (centrum)kerken van Gent vormen een uniek ensemble van vijf historische kerken op loopafstand van elkaar. Zij herbergen kunstwerken met wereldklasse waarvan enkele voorkomen op de Vlaamse Topstukkenlijst. Deze kerken zijn als het ware ankerpunten in het stadsbeeld en bij een toeristisch bezoek aan de Stad Gent. Elke kerk apart is ontegensprekelijk een toeristisch bezoek waard, zowel voor het rijk patrimonium, als omwille van de architectuur en de geschiedenis. Samen vormen ze een uitzonderlijk overzicht van de cultuur in Vlaanderen waarin men de voortdurende evoluties in de bouwgeschiedenis, in de inrichtingen en het religieuze gedachtegoed kan aflezen. Deze monumentale kerken zijn dus niet alleen van onschatbare waarde voor de Stad Gent, maar hebben ook een onmiskenbare internationale toeristische uitstraling. Het religieuze erfgoed van meer dan elf eeuwen kerkgeschiedenis is ook een belangrijk onderdeel van toerisme en marketing van de stad Gent.
Deze subsidie laat toe om samen met Visit Gent te werken op het optimaliseren van de toegankelijkheid ( op allerlei domeinen) van deze kerken voor de toeristische bezoekers.
Hierbij ligt de focus op :
1. het streven naar een optimale onthaalfunctie in functie van de behoeften van de bezoekers van de monumentale kerken ( bemanning onthaal – goede openingsuren-meewerken aan Ambassadeursproject Visit Gent).
2. het incorporeren van volgende elementen in het promotiebeleid van de vzw Monumentale Kerken:
- het drukwerkbeleid wordt afgestemd op de beleidsaccenten die Visit Gent hanteert
- het stadslogo wordt opgenomen in de communicatie vanuit de vzw
- de vzw Monumentale Kerken engageert zich verder te werken aan de digitalisering van consumenteninformatie: website, ontwikkeling apps,… in samenwerking met de dienst Marktontwikkeling van Visit Gent.
3. het verder uitbouwen van de educatieve werking met het oog op een adequatere publieksgerichtheid en doelgroepenwerking die rekening houdt met de multiculturele diversiteit en fysieke toegankelijkheid van de toerist.
4. het gratis toegang verzekeren tot de 5 centrumkerken, behalve het bezoekerscentrum Van Eyck.
5. het realiseren van een jaarlijks promotieplan/-begroting in samenwerking met de dienst marktontwikkeling van Visit Gent.
Hiertoe werd de "Subsidieovereenkomst tussen het stadsbestuur van Gent en vzw Monumentale Kerken Gent - voor algemene werking en specifieke prestaties voor de werkingsjaren 2023 - 2025" met vzw Monumentale Kerken Gent, Bisdomplein 1 te 9000 Gent opgemaakt, waarbij een subsidie wordt toegekend van in totaal 55.000,00 euro. Deze overeenkomst gaat in vanaf 1 januari 2023; reeds gemaakte kosten in het kader van deze overeenkomst, sinds 1 januari 2023, zijn hierbij gedekt.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Toerisme |
Budgetplaats | 349600005 |
Categorie* | E sub. |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2023 | 13.500,00 EUR |
2024 | 19.500,00 EUR |
2025 | 20.000,00 EUR |
Later | 2.000,00 EUR |
Totaal | 55.000,00 EUR |
Het stadsbestuur streeft naar een efficiëntiewinst in de organisatie van de stedelijke logistiek via centralisatie, schaalvergroting, eliminatie van onderbenutting op de terreinen en een optimale logistieke werking.
Doelstelling is om de volledige logistieke huisvesting in de loop van de volgende twee legislaturen (2020-2030) te centraliseren in 3 clusters, met 4 depots en 6 hubs.
Deze centralisatie zal gefaseerd verlopen – De bouw van een depot voor Cluster Zuid (Logistieke site Proeftuinstraat) vormt de 2de fase in dit traject.
Voor dit bouwproject, met een vooropgesteld maximaal bouwbudget van 5.300.000 euro (excl. btw, erelonen, indexeringen, los meubilair, losse uitrusting werkplaatsen en magazijn, openbare wegenis en eventuele grondvervuiling), moet er een dienstenverlener aangesteld worden. De uit te voeren dienst betreft de volledige studieopdracht voor architectuur (met inbegrip van de coördinatie van alle studies), stabiliteitsstudie, studie logistiek, studie akoestiek, studie van technieken, EPB-verslaggeving, project-MER en omgevingsaanleg voor bouw van een logistieke site Proeftuinstraat, Proeftuinstraat 45 te Gent, evenals de opvolging van de uitvoering t.e.m. de definitieve oplevering van al de werken waarop de studieopdracht slaat.
Hiertoe werd het bestek overheidsopdracht van diensten - Studieopdracht voor de bouw van een logistieke site Proeftuinstraat, Proeftuinstraat 45 te Gent (architectuur, stabiliteit, logistiek, akoestiek, technische uitrustingen, omgevingsaanleg, project-MER en EPB) – FAG/2022/016/TD/INV/5318, opgemaakt.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling (Fase 2: bestek)
Wijze van prijsbepaling: forfaitair ereloon percentage van 10 % zonder een vermenigvuldigingsfactor
Uitvoeringstermijn: in fases
Gunningscriteria:
Er wordt voorgesteld de procedure van bekendmaking reeds op te starten onmiddellijk na goedkeuring van het dossier door het college met opening kandidaturen evenwel na de datum van de gemeenteraad, dit omdat het dossier gekoppeld is aan de globale timing van de POD Logistiek.
| Update 2023 |
Dienst | FM Themagebouwen |
Budgetplaats | PR40897 |
Categorie (INV of EXP) | INV |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2023 |
|
2024 | 288.585,00 EUR |
2025 | 88.178,75 EUR |
2026 | 56.113,75 EUR |
2027 | 56.113,75 EUR |
2028 | 133.069,75 EUR |
2029 | 19.239,00 EUR |
Totaal | 641.300,00 EUR |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van diensten - Studieopdracht voor de bouw van een logistieke site Proeftuinstraat, Proeftuinstraat 45 te Gent (architectuur, stabiliteit, logistiek, akoestiek, technische uitrustingen, omgevingsaanleg, project-MER en EPB) - FAG/2022/016/TD/INV/5318.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling (Fase 2: bestek)
Wijze van prijsbepaling: forfaitair ereloon percentage van 10 % zonder een vermenigvuldigingsfactor
Uitvoeringstermijn: in fases
Gunningscriteria:
De restauratiewerken aan het dak zijn noodzakelijk, gezien de problematiek van periodieke waterinfiltratie en vochtschade door de gebrekkige kwaliteit van de bestaande dakdichting. De bestaande asbestleien zullen hierbij ook verwijderd worden en vervangen worden door een nieuwe dakbedekking.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van werken - Restauratie dak Open Huis Mariakerke, Kasteeldreef 6 te Gent - FAG/2023/009/LDR/INV/5448, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 120 werkdagen.
Gunningscriteria: prijs
Dienst | FM Themagebouwen |
Budgetplaats | 3512400C5 |
Categorie | INV |
Subsidiecode | Niet relevant |
2023 | € 200.000,00 EUR |
2024 | € 251.053,01 EUR |
Totaal | € 451.053,01 EUR |
Ramingsbedrag: € 372.771,08 + 78.281,93 (21% btw) = € 451.053,01 (incl. btw)
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van werken - Restauratie dak Open Huis Mariakerke, Kasteeldreef 6 te Gent - FAG/2023/009/LDR/INV/5448.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: opdracht met gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 120 werkdagen.
Gunningscriteria: prijs.