Na een inspectierondgang door de Brandweer op 25/07/2020 bleek dat er in de diverse gebouwen van Lokaal Dienstencentrum Ten Hove nog enkele bouwkundige ingrepen dienden te gebeuren om het geheel volledig brandveilig in orde te zetten. Er werd hiervoor een remediëringsplan opgesteld. De meeste opmerkingen werden door de techniekers van FM Welzijn zelf, en door de raamcontractanten opgenomen.
In het bouwdeel in Begijnhofdries nr. 13/14 dienden er echter enkele meer ingrijpende aanpassingen te gebeuren:
- Het vervangen van een houten trap door een betonnen trap,
- Het aanbrengen van een rookluik in het hellend dak,
- Het brandveilig compartimenteren van de verschillende bouwlagen,
- Het aanbrengen van automatische branddetectie van het type totale bewaking,
- Het aanbrengen van extra noodverlichting.
Daarom werd er beslist om voor deze werken een bestek op te maken en via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking op zoek te gaan naar een aannemer die deze werken kan uitvoeren en coördineren.
Voor de uitwerking van de plannen en het bouwkundig bestek werd een studiebureau aangesteld, via de lopende raamovereenkomst voor architectuuropdrachten. Het architectenbureau Liniaal Architecten uit Gent neemt deze opdracht op.
Op de tweede verdieping van dit gebouw bevond zich nog een bewoond appartement. Begin 2023 verhuisde deze bewoner, en werd er beslist om dit appartement te gebruiken als bijkomend leslokaal voor het LDC.
Er dient ook een omgevingsvergunning opgemaakt te worden, omwille van de functiewijziging van het appartement, en omwille van het aanbrengen van een rookluik in de voorgevel. Architectenbureau Liniaal zal dus ook instaan voor de opmaak van deze vergunning.
Het studiebureau stelde voor deze werken uitvoeringsplannen op. Aan het studiebureau werd daarop opdracht gegeven om het ontwerp verder uit te werken tot een aanbestedingsdossier.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van Aanpassingswerken voor brandveiligheid - LDC Ten Hove, Begijnhofdries 13/14, 9000 Gent - FM/2023/242, opgemaakt.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Wijze van prijsbepaling: gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn: 180 kalenderdagen.
Gunningscriteria: de economisch meest voordelige offerte.
Om geen tijd te verliezen met het implementeren van de brandveiligheid van het gebouw, wordt gevraagd toestemming te geven de procedure van bekendmaking, en het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag reeds op te starten onmiddellijk na goedkeuring van het dossier door het vast bureau, met opening offertes evenwel na datum van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | LDC Ten Hove |
Budgetplaats | J57110006 |
Categorie* | Investeringen |
Subsidiecode | FWG.OHE |
2024 | 210.421,21 |
Totaal | 210.421,21 |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van Aanpassingswerken voor brandveiligheid - LDC Ten Hove, Begijnhofdries 13/14, 9000 Gent - FM/2023/242.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Wijze van prijsbepaling: gemengde prijsvaststelling.
Uitvoeringstermijn of leveringstermijn: 180 kalenderdagen.
Gunningscriteria: de economisch meest voordelige offerte.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2
Sinds de opstart van Antoniushof in 1997 was er een erkenning als serviceflatgebouw. Door wijzigende wetgeving wijzigde ook de erkenning van serviceflatgebouw naar groep van assistentiewoningen en dat sinds 01.05.2015. Die erkenning geldt voor 88 wooneenheden. Eén van de voorwaarden die bij deze erkenning hoort, is het hebben van een geldig brandveiligheidsattest. In het kader hiervan vinden er dus regelmatig brandweerinspecties plaats. Het attest dat na zo'n inspectie volgt dient overgemaakt te worden aan het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Op 02.02.2022 vond een brandweerinspectie plaats wat een positief brandveiligheidsattest opleverde. In het attest is sprake van 87 wooneenheden, gezien er 1 assistentiewoning in gebruik is als bureau voor de administratie. Het betreft de woning met als adres Meelstraat 41, 9000 Gent.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid weigerde echter dit attest gezien het aantal assistentiewoningen in het attest (87) niet overeenkomt met het aantal wooneenheden waarvoor het Antoniushof erkend is (88). Het aantal wooneenheden op het brandweerattest moet overeenkomen met het aantal van de erkenning.
Recent (15.05.2023) werd opnieuw een positief attest afgeleverd voor 87 wooneenheden.
Om tegemoet te komen aan de vraag van het Agentschap Zorg en Gezondheid, wordt een capaciteitswijziging gevraagd voor de groep van assistentiewoningen in het Antoniushof.
De capaciteit wijzigt van 88 wooneenheden naar 87 wooneenheden.
Keurt de capaciteitswijziging van de groep van assistentiewoningen 'Antoniushof' van 88 wooneenheden naar 87 wooneenheden goed.
Het RIZIV heeft een overeenkomst gesloten met het volwassenen-netwerk Geestelijke Gezondheid Het PAKT, vertegenwoordigd door het psychiatrisch ziekenhuis Sint-Jan te Eeklo, betreffende de financiering van de psychologische functies in de eerste lijn via netwerken en lokale multidisciplinaire samenwerkingsverbanden.
Deze overeenkomst, verder ELP-conventie genoemd, heeft als doelstelling om de geestelijke gezondheidszorg dichter bij de burger te brengen, dicht bij de leefomgeving van de burger en in samenwerking met de actoren in de eerste lijn.
In grote lijnen zijn er twee functies binnen de ELP-conventie:
De doelstellingen van de ELP-conventie, en in het bijzonder de functie eerstelijnspsychologische zorg, zijn zeer flankerend aan de werking van de psychologen voor ouderen van de lokale dienstencentra (ldc) van stad Gent.
Er zijn 7 psychologen (5.2 fte) die in de 11 ldc werkzaam zijn. Zij richten zich op 3 pijlers:
Dit team van psychologen staat ook in voor de psychologische ondersteuning in het zorgprotocol-3-project 'Zorg 24'. Dit project richt zich op een specifieke doelgroep, nl ouderen met complexe zorg-en hulpbehoeften. Daarenboven heeft dit project ook een zeer specifieke doelstelling, nl. het uitstellen van de opname van deze doelgroep in een woonzorgcentrum.
De sessies binnen dit psychologische luik van het voornoemde project is in 2023 reeds sterk verminderd en zal tegen eind 2023 wellicht stopgezet worden.
Het instappen in de ELP-conventie kan deze vermindering van inkomsten voor 2023 compenseren. Gezien de grote kans op een verlenging van de ELP-conventie en dus ook van de overeenkomst kunnen er wellicht ook voor de komende jaren inkomsten gegenereerd worden.
Er werden werkgroepen opgestart vanuit de federale overheid om deze protocol-3 -psychologische ondersteuning te laten inkantelen in de ELP-conventie. Welke vorm dit uiteindelijk zal aannemen en welke financiering hier tegenover zal staan, is vooralsnog niet gekend.
Gezien de grote inhoudelijke meerwaarde van de ldc-psychologen om de doelstellingen van de ELP-conventie te bereiken, wordt ervoor gekozen om via de overeenkomst met het netwerk Het PAKT, toe te treden tot de ELP-Conventie en meer bepaald tot de eerstelijnspsychologische zorg.
Het gaat enkel om de eerste pijler van de huidige werking van de ldc-psychologen die binnen de ELP-conventie een plaats kan krijgen en versterkt kan worden.
De kandidaatstelling van de ldc-psychologen werd inhoudelijk goedgekeurd door de beoordelingscommissie van het betreffende netwerk. We zouden hierdoor een factureerbaar contingent van 4u/week/psycholoog kunnen krijgen.
De voorliggende overeenkomst heeft een looptijd tot eind december 2023. Men verwacht evenwel dat deze verlengd zal worden. Nu instappen biedt het voordeel reeds deel uit te maken van het systeem.
Instappen biedt volgende voordelen:
Gezien de korte periode van de voorliggende overeenkomst wordt de opstart voorzien binnen het huidige personeelskader.
Deze opstartperiode biedt de mogelijkheid om, indien de overeenkomst verlengd wordt, in te schatten of en hoeveel bijkomende gesubsidieerde psychologen ingezet kunnen worden.
De ELP-conventie die de basis vormt voor de voorliggende overeenkomst loopt tot 31/12/2023. Het is zeer waarschijnlijk dat er voor 2024 en 2025 een nieuwe conventie zal worden afgesloten.
De nieuwe overeenkomst zal desgevallend opnieuw aan de Raad worden voorgelegd.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | J00 |
Budgetplaats | K10100000 |
Categorie* | 740 |
Subsidiecode | |
2023 | 17.000 |
2024 | 8.000 |
2025 | |
Later | |
Totaal | 25.000 |
Keurt goed de overeenkomst met het netwerk geestelijke gezondheid Het PAKT, vertegenwoordigd door het psychiatrisch ziekenhuis St Jan, Oostveldstraat1 te 9900 Eeklo, betreffende het toetreden van de ldc-psychologen tot de ELP-conventie, zoals gevoegd in bijlage.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77, 1e lid.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 490.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 490, § 2 en § 3.
Audio is een welzijnsvereniging in de zin van deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna: Audio).
OCMW Gent was in 2010 mede oprichtend lid van Audio.
Artikel 485, 1e lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat welzijnsverenigingen onderworpen zijn aan dezelfde regels aangaande het bestuurlijk toezicht als OCMW's.
Artikel 490, §2 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur schrijft voor dat de algemene vergadering van welzijnsverenigingen zich vóór 30 juni dienen uit te spreken over de vaststelling van de jaarrekening van het voorgaand boekjaar en dat ze hiervan binnen de 20 dagen een afschrift dienen te bezorgen aan de betrokken OCMW's.
Artikel 490, §3 van het Decreet van 22 december 2017 bepaalt dat de betrokken raden voor maatschappelijk welzijn advies uit kunnen brengen over voormelde jaarrekening. Indien zij binnen de 50 dagen na ontvangst door het OCMW van voormelde jaarrekening geen advies uitbrengen bij de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, worden zij geacht positief te hebben geadviseerd.
Op 26 mei 2023 stelde de algemene vergadering van Audio de jaarrekening van 2022 vast. Audio maakte hiervan op 31 mei 2023 een afschrift met toelichting over aan OCMW Gent.
De jaarrekening van 2022 met toelichting van Audio wordt ter kennisneming voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn van OCMW Gent.
Neemt kennis van de jaarrekening van 2022 zoals vastgesteld door de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Audio van 26 mei 2023.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77, 1e lid.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 482, 2e lid.
Audio is een welzijnsvereniging in de zin van deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna: Audio).
OCMW Gent was in 2010 mede oprichtend lid van Audio.
Artikel 482, 2e lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat beslissingen aangaande de toelating van deelgenoten in welzijnsverenigingen enkel kunnen worden genomen indien alle deelgenoten hier voorafgaand mee instemmen.
OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke hebben gevraagd om toe te treden tot de welzijnsvereniging Audio.
In het kader van de groeistrategie die goedgekeurd werd door de algemene vergadering van Audio van 20 mei 2022 heeft Audio gevraagd om de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke formeel goed te keuren.
Keurt goed, de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke tot de welzijnsvereniging Audio.
Neemt kennis van het feit dat er in het 2de kwartaal van 2023 geen beslissingen genomen zijn m.b.t. overheidsopdrachten dagelijks bestuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78
Op 13 oktober 2016 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn de delegatie bij reglement van een aantal bevoegdheden inzake personeel goedgekeurd. Dit besluit werd goedgekeurd onder het toepassingsgebied van het toenmalige Decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (het zogenaamde OCMW-decreet), dat intussen is vervangen door het Decreet over het lokaal bestuur. Het besluit is dan ook toe aan een actualisatie. De delegatie bij reglement van een aantal bevoegdheden inzake personeel moet immers worden gebaseerd op een nieuwe rechtsgrond. Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog enkele wijzigingen door te voeren m.b.t. de in het besluit van 2016 opgelijste gedelegeerde bevoegdheden.
Eén van de gedelegeerde bevoegdheden betrof het aangaan van dadingen met personeelsleden die de beëindiging van het dienstverband, en meer bepaald de gevolgen daarvan, tot voorwerp hebben.
Deze bevoegdheidsdelegatie naar het vast bureau was algemeen en betrof alle personeelsleden, ongeacht of ze door het vast bureau of de raad waren aangesteld.
Het komt onlogisch voor dat het vast bureau ook bevoegd is voor het aangaan van dergelijke dadingen met personeelsleden die niet door haar werden aangesteld. Bedoeling moet zijn dat elke aanstellende overheid de bevoegdheid behoudt dergelijke dadingen aan te gaan met personeelsleden die door haarzelf werden aangesteld. In die zin zou de raad, wanneer het een personeelslid heeft aangesteld en ontslagen, de bevoegdheid moeten behouden om ook dadingen met dat betrokken personeelslid aan te gaan die de beëindiging van het dienstverband, en meer bepaald de gevolgen daarvan, tot voorwerp hebben.
Voorts was ten tijde van het het OCMW-decreet de mogelijkheid voorzien dat de raad voor maatschappelijk welzijn haar aanstellingsbevoegdheid kon delegeren (wat voorheen zo al was voor de stad), waardoor het oorspronkelijke besluit van 2016 ook daarin voorzag. Sinds de inwerkingtreding van het decreet over het lokaal bestuur is het vast bureau sowieso de aanstellende overheid, waardoor geen delegatie meer nodig is en waardoor het oorspronkelijke besluit van in 2016 ook in die zin, als tweede wijziging, moet worden aangepast.
Het verdient aanbeveling het oorspronkelijke reglement over de delegaties op te heffen en te hernemen in de gewijzigde vorm, zoals hiervoor geschetst.
Keurt goed de opheffing van de delegatie bij reglement van een aantal bevoegdheden inzake personeel, goedgekeurd door de raad op 13 oktober 2016 (2016_RMW_00322).
Delegeert bij reglement de hierna opgesomde bevoegdheden inzake personeel aan het vast bureau:
Beslist dat het vast bureau structureel aan de raad voor maatschappelijk welzijn zal rapporteren over de uitoefening van deze bevoegdheden.
Dit besluit treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 september 2023 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/agenda/view?id=12067).
Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 september 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 177, 6e lid
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 177
Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt het volgende:
"De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;"
Dit mechanisme wordt geregeld in artikel 266 van het Decreet Lokaal Bestuur. Enkele belangrijke passages uit dit artikel zijn de volgende:
"De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als de financieel directeur weigert zijn visum te verlenen, of als hij er voorwaarden aan koppelt, motiveert hij dat.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle, vermeld in het tweede lid, uitoefent. De raad voor maatschappelijk welzijn kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting."
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 19 december 2022 werden onderstaande categorieën vrijgesteld van de visumplicht:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering over het jaar 2022, zoals gevoegd in bijlage. De rapportering biedt inzicht in het aantal behandelde visumdossiers in 2022 en lijst een aantal aandachts- en verbeterpunten op.
Neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen (visum) over het jaar 2022, zoals gevoegd in bijlage.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77, lid 1.
De gemeenteraad keurde in zitting van 20 juni 1994 een overeenkomst goed waarbij de Stad Gent samen met het OCMW Gent het beheer en de uitbetaling van hun pensioenen toevertrouwden aan de voorzorgsinstelling OMOB, thans Ethias.
Deze overeenkomst werd meermaals aangepast. Op 17 december 2018 keurde de gemeenteraad en op 13 december 2018 de raad voor maatschappelijk welzijn de pensioenverzekeringsovereenkomst van de eerste pijler (wettelijke pensioenen) (nr. FP 025) en de overeenkomst bijdragenverzekering (nr. FP 027) goed.
In artikel 8 van beide overeenkomsten wordt gesteld: 'Ethias maakt elk jaar, ten behoeve van de verzekeringsnemer en het toezichtscomité, een rapport op met betrekking tot de functionering van de bijdrageverzekering en de pensioenverzekering".
Het bestuur heeft een toezichtscomité - pensioencommissie - opgericht die haar adviseert betreffende de jaarlijkse financiële afrekening en het actuarieel rapport.
Op 23 september 2022 werd door het toezichtscomité - pensioencommissie - een advies betreffende de financiële afrekening 2021 en het actuarieel rapport 2022 opgemaakt.
Dit advies wordt aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn meegedeeld.
Neemt kennis van het advies, dat bij dit besluit wordt gevoegd, betreffende de financiële afrekening 2021 en het actuarieel rapport 2022 van de Pensioenverzekeringsovereenkomst van de Eerste Pijler en de Overeenkomst Bijdragenverzekering, zoals opgemaakt door het toezichtcomité.
Het Decreet over het lokaal van bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van de gemeente en het OCMW.
De decreetgever beperkt voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijziging en autorisatie van de kredieten door meer de nadruk te leggen op de rapportering over realisatie van het geplande beleid in een opvolgingsrapportering.
De toepassing van deze regels impliceert dat er over de tussentijdse realisatie van dit meerjarenplan wordt gerapporteerd middels deze opvolgingsrapportering.
De decreetgever versterkt de inhoudelijke rapportering naar de raad. Deze bevat een overzicht van de realisatie van de prioritaire doelstellingen, een update van de financiële risico's en de grondslagen en assumpties waarop de aanpassing van het meerjarenplan bij budgetwijziging 2023 is gebouwd. De aanrekeningen die in de rapporteringen worden getoond, betreffen in regel de boekingen tot en met eind juni 2023. Deze realisaties worden telkens vergeleken met de laatste planningscijfers van de budgetwijziging 2023.
Neemt kennis van de opvolgingsrapportering voor het jaar 2023 over de inhoudelijke voortgang van het meerjarenplan, zoals toegevoegd in bijlage.
Stad en OCMW vragen als lokale overheid regelmatig subsidies aan bij de hogere overheden. Het kan hierbij gaan om subsidieprogramma’s beheerd door de Vlaamse of federale overheid (bijvoorbeeld: ‘subsidieprogramma Gemeente zonder gemeentehuis’) of om Europese subsidieprogramma’s, zoals projecten in het kader van de subsidieprogramma's Horizon Europe of Interreg, maar ook om subsidieprogramma's voor uitwisselingsprojecten zoals URBACT.
De deelname aan dergelijke extern gesubsidieerde projecten gaat meestal gepaard met de goedkeuring van een overeenkomst (enerzijds subsidieovereenkomst en anderzijds partnerschaps-, of samenwerkingsovereenkomst genoemd).
Om snel te kunnen anticiperen op subsidieoproepen werd in de ocmw-raad van december 2022 de bevoegdheid tot het afsluiten van overeenkomsten over inkomende subsidies van bovenlokale overheden aan het vast bureau gedelegeerd.
Het vast bureau moet hierover zesmaandelijks rapporteren aan de raad.
In de periode januari - juni 2023 werd door het vast bureau 3 keer beroep gedaan op de delegatie. Het rapport over deze periode is toegevoegd in bijlage van dit besluit.
Neemt kennis van de rapportering over periode januari-juni 2023 van beslissingen genomen in het kader van de delegatie van bevoegdheid tot het afsluiten van overeenkomsten over inkomende subsidies van bovenlokale overheden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 lid 1.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
De huidige aanstelling van advocaten loopt af in de loop van 2023. Op vandaag geldt er een bijzonder regime voor het aanstellen van een advocaat. Meer bepaald kan de vertegenwoordiging in rechte bij geschillenbeslechting en de advisering ter voorbereiding ervan uitgesloten worden uit het toepassingsgebied van de overheidsopdrachtenreglementering. Beide soorten diensten vormen de litigation-diensten.
Er is ‘vrije keuze’ van advocaat gezien de vertrouwensrelatie tussen advocaat en cliënt (intuitu personae karakter van de relatie).
Er is ‘vrije keuze’ van contractvoorwaarden en de wijze waarop een advocaat wordt aangesteld.
Omwille van diverse factoren (globale dienstverlening en multidisciplinaire aanpak, vastgelegd ereloon en schaalvoordeel, enz.) is het aangewezen om op voorhand, zonder dat er al sprake is van een conflict, een overeenkomst met een advocaat af te sluiten en modaliteiten overeen te komen.
Meester Gerd Leyns van Advocatenkantoor Recht.Gent BV trad de voorbije jaren op als vertegenwoordiger van OCMW Gent in dossiers van steungerelateerde terugvorderingen in het kader van maatschappelijke dienstverlening. Dit betreft dossiers in het kader van terugvorderingen waar OCMW Gent als eiser optreedt, o.a. terugvordering van de kosten voor verleende hulp, toepassingen onderhoudsplicht en vorderingen financieel directeur. Dergelijke dossiers vragen een specifieke expertise van advocaten.
De bevoegde dienst van OCMW Gent kiest voor samenwerking met meester Gerd Leyns omwille van de volgende criteria:
- Degelijke advisering met kennis van zake omtrent de haalbaarheid van een dossier.
- Degelijke motiveringen.
- Dossiers worden zonder uitzondering snel behandeld.
- Continue bereikbaarheid.
- Er werden nog geen vergissingen ontvangen.
- De raadsman heeft feeling met de doelgroep en met het gehanteerde terugvorderingsbeleid van OCMW Gent.
- Gerenommeerde ervaring inzake de procedure van collectieve schuldenregeling.
Gezien bovenstaande motivering wordt de overeenkomst over steungerelateerde terugvorderingen in het kader van maatschappelijke dienstverlening met Advocatenkantoor Recht.Gent bv, 0825.883.635, Brugsesteenweg 591, 9030 Mariakerke, met de looptijd van 2 jaar met startdatum 1 oktober 2023, ter goedkeuring aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Fin. terugvordering en Ondersteuning |
Budgetplaats | V24100000 |
Categorie* | Uitgaven (budgetpositie 6141120) |
Subsidiecode | niet relevant |
2023 | 72600 |
2024 | 282950 |
2025 | 214400 |
Totaal | 569950 |
Keurt goed, de overeenkomst tussen OCMW Gent en Advocatenkantoor Recht.Gent bv met ondernemingsnummer 0825.883.635, Brugsesteenweg 591, 9030 Mariakerke voor steungerelateerde terugvorderingen in het kader van maatschappelijke dienstverlening, zoals gevoegd in de bijlage.
De looptijd bedraagt 2 jaar, met aanvangsdatum 1 oktober 2023.
Keurt goed dat bij BO 2024 het nog ontbrekende budget wordt voorzien .
Het tariefreglement voor diensten aangeboden in de lokale dienstencentra, assistentiewoningen en woonzorgcentra werd voor het eerst goedgekeurd op 25 mei 2020 en laatst gewijzigd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 mei 2023.
Bij de codificatie van de tarieven opgenomen in dit reglement in 2020, werd de standaardbepaling in verband met de inning overgenomen uit de retributiereglementen van de stad. Daarbij werd voorbijgegaan aan de bestaande praktijk, de aard van dienstverlening en het doelpubliek van de OCMW-dienstverlening.
Concreet was (net zoals bij de stadsretributies) voorzien in een aanmaankost indien, na een kosteloze herinnering, een aangetekende aanmaning moet worden verzonden. In de praktijk werden (en worden) geen aanmaankosten aangerekend. Sowieso is het aantal aangetekende aanmaningen voor dienstverlening opgenomen in dit reglement beperkt: het gaat over eerder kleine bedragen, die bovendien vaak op voorhand en/of ter plekke worden betaald.
Voorstel is om het reglement aan te passen en geen aanmaankost aan te rekenen. Argumenten daarvoor zijn onder meer:
De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2023.
Wijzigt het artikel 6 'Inning' van het reglement 'Tarief voor diensten aangeboden in de lokale dienstencentra, assistentiewoningen en woonzorgcentra' als volgt:
De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2023.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Tarief voor diensten aangeboden in de lokale dienstencentra, assistentiewoningen en woonzorgcentra' zoals gevoegd in bijlage.