Begin vorige maand nog konden we genieten van het Lichtfestival in Gent. Een traditie die onze stad letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers zet.
Deze editie was het parcours 7,2 kilometer lang en bracht het de Gentenaars en bezoekers ook buiten de gekende Kuip van Gent. Er was bijvoorbeeld de Sleepstraat een belangrijke locatie met een groots werk van Claudia Reh die buurtbewoners mee betrokken heeft bij het maken van de geprojecteerde beelden.
Met dit parcours werden er niet alleen buurten betrokken die minder gekend zijn en doorgaans minder bezocht worden door bezoekers aan onze schone stad, maar bleef tegelijkertijd ook een groot deel van het centrum buiten de festivalzone liggen.
In 2024 trok de route inderdaad voor het eerst langs de Sleepstraat en de Nieuwe Dokken. We hebben die route als positief ervaren, in het kader van mogelijkheden om de werken tentoon te stellen en het publiek te spreiden. Het was een vaak terugkerende feedback. Het is een bewuste strategie van het Lichtfestival om bij elke nieuwe editie te proberen een bepaalde wijk in de kijker te zetten. Dat is goed voor de horeca op die plaatsen, maar ook wordt steeds geprobeerd om de inwoners van die wijken actief te betrekken bij het maken van kunst tijdens het Lichtfestival.
In dit geval werd ongeveer de ganse buurt van de Sleepstraat betrokken bij de opmaak van het lichtkunstwerk dat te zien was. Aan de nieuwe dokken was er nog plaats om het gigantische werk van SPY te installeren. We werden onder de impact van wind geconfronteerd met het scheuren van de gigantische bal in de constructie en konden eveneens door de wind niet op een veilige manier de reservebal ophangen.
Maar dat werd al heel snel vervangen door een staaltje veerkracht, zoals we dat in Gent kennen en kunnen.
Zoals eerder aangehaald, is het een bewuste strategie om de bezoeker van het Lichtfestival op sleeptouw te nemen naar bepaalde locaties in Gent. Die strategie gaat niet onmiddellijk veranderen vermoed ik, maar het is aan het volgend schepencollege om dit concreet te maken. Het biedt in mijn ogen wel voordelen, niet in het minst om de impact te spreiden. Dat is toch een factor die telkens in overweging genomen dient te worden. We doen dat ook onze aanpak rond toerisme met bijvoorbeeld het Walk-Local initiatief en onze nadruk op het spreiden van de impact van bezoekers en zo de toeristen ook die buurten naast de historische kuip te laten kennen. Voor de evenementen in Gent zien we dat we door onze subsidieaanpak het mogelijk maken dat in meerdere buurten en wijken kermissen en feesten georganiseerd worden, zoals Woodrock, Zomerlief, Copacobana, Sinksenkermis en nog vele andere. Dat is opnieuw goed om de impact van die evenementen te spreiden over het Gents grondgebied, maar tegelijk ook mogelijk te maken dat alle Gentenaren van sfeer in de buurt kunnen genieten.
Ik kan alvast meegeven dat het werk in de buurt van de nieuwe dokken, Neighbour 019, met de Palindroomtijd, zal geprojecteerd blijven worden, alvast tot het gebouw, in eigendom van SoGent een nieuwe bestemming zal krijgen.
Een deel van de werken zijn werken in eigendom van de kunstenaars en die zijn dan ook op weg naar de respectievelijke ateliers of andere lichtfestivals.
Een aantal werken zijn in eigendom van de vzw lichtfestival, al dan niet gedeeld met de kunstenaar. Het is aan de vzw, waarvan de stad een onderdeel is, om te bekijken op welke plaatsen het opportuun is om de werken opnieuw tentoon te stellen. Productioneel materiaal dat werd aangekocht in functie van het Lichtfestival, wordt geëvalueerd om eventueel op te nemen in het patrimonium van de Uitleendienst van stad Gent.
di 12/03/2024 - 10:52