Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Het Decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid trad in werking op 22 juni 2019. Met dit decreet werd het Vlaamse Gewest ingedeeld in 15 vervoerregio’s. De vervoerregio Gent is samengesteld uit 23 gemeenten. In uitvoering van genoemd decreet werd een vervoerregioraad samengesteld. Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 maart 2019 werden de schepen bevoegd voor mobiliteit als politiek vertegenwoordiger en Peter Vansevenant en Saskia Opdebeeck als ambtelijke vertegenwoordigers van de Stad Gent in de vervoerregioraad aangesteld. Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 januari 2021 werd Saskia Opdebeeck vervangen door Philippe De Bock. Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 30 januari 2023 werd Peter Vansevenant vervangen door Merijn Gouweloose.
De vervoerregioraad kreeg onder meer als opdracht mee advies te verlenen over het nieuwe kernnet van De Lijn, en het aanvullend net en 'vervoer op maat' te bepalen. In de schoot van de vervoerregio werden de voorstellen van De Lijn voor het kernnet en aanvullend net besproken. Stad Gent stelde het het nieuwe net vast
De stad stelde een reactie op in een nota "Reactie van de stad op voorstel van Nieuw Openbaar Vervoersplan 2021 - Vervoersregio Gent", die op 19 oktober 2020 werd goedgekeurd door de gemeenteraad. In die reactie en in de bespreking kwam stad Gent tot de conclusie dat het problematisch zou zijn dat lokaal dienstencentrum De Horizon, Scheldeoord en een deel van Sint-Amandsberg niet langer bediend zouden worden met openbaar vervoer.
De krachtlijnen van dit nieuwe net werden ook voorgesteld en besproken op de digitale themacommissie "Openbaar vervoerplan" van donderdag 10 september 2020. Tijdens die bespreking kwamen diezelfde aantrekkingspolen ter sprake en werd ook de mogelijkheid besproken dat stad Gent zelf een aantal ontstane hiaten zou kunnen invullen met “eigen” vervoersdiensten, door bijvoorbeeld de middelen te hergebruiken die voorzien waren voor de jaarlijkse bijdrage voor het nachtnet of shuttles. Die mogelijkheden worden met deze overeenkomst geconcretiseerd.
Stad Gent werkt met deze subsidieovereenkomst een hiaat weg waardoor het lokaal dienstencentrum De Horizon, Heirnis, Scheldeoord en een deel van Sint-Amandsberg bediend blijven worden met vast openbaar vervoer. Stad Gent draagt hiervoor 520.000 euro bij aan de realisatie van een vaste buslijn tussen Gent-Zuid en de Johannes Hartmanlaan, volgens de modaliteiten voorzien in de derdebetalersovereenkomst. De resterende 580.000 euro wordt bijgepast vanuit het restbudget Vervoer Op Maat van Vervoerregio Gent.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst | BMO |
Budgetplaats | 353650400 |
Categorie | E - 6495000 |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 520.000 EUR |
2025 | 520.000 EUR |
2026 | 520.000 EUR |
2027 | 520.000 EUR |
2028 | 520.000 EUR |
2029 | 520.000 EUR |
Totaal | 3.120.000 EUR |
Keurt goed de subsidieovereenkomst van derdebetaler voor tussenkomst in de bediening van lijn 16 Zuid-Macharius-Sint-Baafskouter-Johannes Harmanlaan, met De Lijn, Motstraat 20, 2800 Mechelen, zoals toegevoegd in bijlage, met terugwerkende kracht startend op 6 januari 2024.
Keurt goed dat de nodige kredieten worden voorzien in het meerjarenplan 2026-2031 voor een totaalbedrag van 2.080.000 EUR over de periode 2026 tot 2029, onder voorbehoud van goedkeuring van het budget door de gemeenteraad.