Een groep bewoners uit verschillende straten heeft bezorgdheid geuit over het wijkmobiliteitsplan voor de Heiveldstraat, waarbij de stad van plan is om de Everstraat om te vormen tot een eenrichtingsstraat.
Vanwege de eerdere verkeersmaatregel in de Zavelput is er al een deel van het verkeer verschoven naar de Evertstraat. De buurt vreest dat het instellen van eenrichtingsverkeer in de Evertstraat opnieuw zal leiden tot een verplaatsing van het verkeer naar de Antwerpse Steenweg en de Nieuwe Laan.
Hier ligt al een druk kruispunt en de bewoners zijn zeer verontrust dat dit kruispunt nog drukker en dus onveiliger zal worden voor de vele mensen die erlangs moeten.
Vandaar heb ik volgende vragen:
- Bekijkt de stad de bezorgdheden van de bewoners? Zal de stad dus een evaluatie maken van de nieuwe maatregelen en bijsturen indien nodig?
- Gaat de stad nog in gesprek met de buurtbewoners uit alle betrokken straten?
- Denkt de stad dat het kruispunt aan de Antwerpse Steenweg/ Nieuwe Laan veel meer verkeersdruk zal krijgen door de maatregel? Zo ja, hoe anticipeert de stad op deze grote toestroom in de straat?
Eerst en vooral, er is nog niets beslist! Dat weet u natuurlijk ook, maar ik vind het belangrijk om dat hier nog eens duidelijk te stellen. Het zal aan het volgende stadsbestuur zijn om te beslissen.
De fase waarbij input geleverd kon worden, is gisteren afgerond. Het Mobiliteitsbedrijf zal deze input verwerken. Dus ja, we houden zeker rekening met de bezorgdheden van bewoners. Er zijn geen gesprekken meer gepland, we gaan ervan uit dat de bezorgdheden voldoende gecapteerd zijn.
Hoe dan ook is het ingebakken in de methodiek van de Wijkmobiliteitsplannen om grondig te evalueren en bij te sturen waar nodig of wenselijk.
Maar het is ook duidelijk dat een van belangrijke uitgangspunten van het wijkmobiliteitsplan is om doorgaand verkeer uit de woonstraten te weren. Een aangename en veilige woonomgeving is dan een van de belangrijke doelstelling van het Wijkmobiliteitsplan. En we weten ook dat ingrijpen op veiligheid voor fietsers en voetgangers als gevolg heeft dat mensen de overstap maken naar meer stappen en meer fietsen. Hoe meer we die veiligheid garanderen, hoe meer mensen die overstap maken. Dat is ook de bedoeling. Diegene die kiezen om met de auto te rijden, zullen dus op de grotere wegen terecht komen. Maar deze wegen zijn hier dan ook voor gemaakt, die zijn breder, hebben fietspaden, kortom, die zijn hiervoor uitgerust. Ik zie hierin geen probleem. Maar er is niks beslist, het volgende stadsbestuur zal die beslissing nemen, nu wordt alles verwerkt.
wo 17/01/2024 - 08:49